בחודשים האחרונים הולכת וגוברת הנוכחות של פוליטיקאים ישראלים בפלטפורמת טיקטוק הפופולרית במיוחד בקרב בני נוער וצעירים. בנימין נתניהו מוביל את השיירה כהרגלו עם יותר מ-250 אלף עוקבים ברשת החברתית, אבל הוא ממש לא היחיד. מערכות הבחירות הקודמות כבר הוכיחו שרשתות חברתיות הן כר פורה להפצה של פייק ניוז והתערבות במציאות הפוליטית, ועכשיו גם טיקטוק מצטרפת לענקיות הטכנולוגיה ונוקטת צעדי מניעה נגד התופעה.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
(צילום: AP)
לקראת יום הבוחר בישראל מודיעה טיקטוק על השקת כלי חדש בשם Know The Facts - או "הכירו את העובדות". מדובר בתגית מיוחדת שתתווסף לסרטוני טיקטוק המכילים תכנים שקשה לאמת אותם מבחינה עובדתית, וקוראת למשתמשים לנקוט בזהירות לפני שיתוף התוכן. בנוסף גייסה טיקטוק בודק עובדות מקומי שיתגבר את הצוות העולמי בהקשר של שיח פוליטי ברשת הישראלית, ויסייע בניטור תכנים המחייבים אימות עובדתי ואיתור סרטונים המכילים פייק ניוז.
תכנים שיסומנו בטיקטוק כמחייבים אימות עובדתי - יועברו לבדיקה על ידי צוותים אנושיים העוסקים בבדיקת עובדות. תהליך זה עשוי לקחת זמן, ובמהלך מערכת בחירות סוערת - מוכרחים להגיב במהירות. זו הסיבה שבגינה בטיקטוק מבהירים כי תכנים מתוייגים לא יקבלו חשיפה בטאב ה-For You המהווה את הפיד המרכזי של טיקטוק, וכי במידה ויוכרע כי הם אכן מכילים פייק ניוז - הם יוסרו לצמיתות מהרשת החברתית.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בטיקטוק
בנימין נתניהו בטיקטוק
בנימין נתניהו בטיקטוק
(צילום: טיקטוק)
3 צפייה בגלריה
הפיצ'ר החדש של טיקטוק
הפיצ'ר החדש של טיקטוק
כך יסומן תוכן שאינו מאומת
(צילום: טיקטוק)
האם זה יספיק? לא בטוח. הפיצ'ר שוחרר כאמור בישראל רק יומיים לפני הבחירות וייתכן שזה כבר מאוחר מדי. בטיקטוק טוענים כי ראו ירידה בשיתוף ובלייקים לסרטונים שתוייגו כמחייבים אימות עובדתי במדינות אחרות בעולם, וכעת נצטרך לראות מה מידת ההשפעה של הכלי החדש גם בקרב משתמשים ישראלים. בכך טיקטוק מיישרת קו עם רשתות חברתיות גדולות וותיקות ממנה - בראשן פייסבוק וטוויטר שכבר הציגו כלים דומים למאבק בהפצת פייק ניוז ובהתערבות במערכות בחירות ברחבי העולם.