מחאות העובדים בגוגל עולות מדרגה: קבוצה של כ-200 עובדי ענקית הטכנולוגיה בארה"ב הודיעה אתמול (ב') על כוונתה להקים איגוד עובדים, שיהיה פתוח למצטרפים מכלל החברות בבעלות אלפבית - חברת האם של גוגל. שני מהנדסי תוכנה בגוגל - גבר ואישה, כבר נבחרו לשמש בתפקידי היו"ר והמשנה, והם אלה שיצאו עם היוזמה לתקשורת בטור דעה מיוחד שפורסם בניו-יורק טיימס.
2 צפייה בגלריה
ה-Walkout בנובמבר 2018
ה-Walkout בנובמבר 2018
ה-Walkout בנובמבר 2018
(צילום: AP)
"במשך הרבה יותר מדי זמן, הטענות של אלפים מאיתנו העובדים בגוגל ובחטיבות השונות של אלפבית, כלפי מקום העבודה שלנו - נזנחות על ידי הבכירים", כך תואר במאמר הדעה. "הבוסים שלנו משתפים פעולה עם ממשלות דכאניות ברחבי העולם. הם פיתחו בינה מלאכותית לשימוש בידי משרד ההגנה, והרוויחו ממודעות של קבוצות שטנה".
המאמר מתייחס גם לשערורייה האחרונה במסדרונות גוגל - פיטורי חוקרת ה-AI טימניט גברו, בעקבות מחקר שהציף ביקורת בנוגע למודלים של בינה מלאכותית ולאופן שבו לא נעשים מספיק מאמצים להתמודדות עם הטיות מגדריות ואתניות בשימוש בהם. "בתגובה לפיטורים, אלפי עובדים התארגנו בדרישה לקבל תשובות. שמענו מעובדים - חלקם חדשים וחלקם בעלי ותק של עשור בחברה, כי הם החליטו שלעבוד עבור אלפבית זו כבר לא בחירה מצפונית".
2 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי
סונדר פיצ'אי
מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי
(צילום: AP)
המאמר פורט כמה מהמאמצים של התארגנויות עובדים בשנים האחרונות, שהובילו לשינויים בענקית הטכנולוגיה: זניחת פרויקטים מפוקפקים דוגמת Maven - חוזה של גוגל מול משרד ההגנה האמריקאי לפיתוח יכולות בינה מלאכותית עבור מל"טים - בעקבות מחאת עובדים; ביטול פרויקט "דרגונפליי" - לפיתוח מנוע חיפוש מצונזר עבור הממשל הסיני; וכמובן ביטול הליך כפוי של בוררות פנימית במקרה של טענות להטרדה מינית, תולדה ישירה של מחאת העובדים והעובדות העולמית מ-2018, כנגד הטיפול הלקוי של גוגל בשני בכירים שהואשמו בהטרדות וקיבלו שק פיצויים שמן במיוחד בתמורה לעזיבה מוקדמת ושקטה של החברה.
נושא נוסף שמעסיק את העובדים בשנים האחרונות הוא תנאי ההעסקה של עובדי הקבלן, המספקים שירותים שונים עבור ענקיות הטכנולוגיה - בהם אלפי בודקי תוכן שנחשפים לתכנים אלימים במיוחד, ביוטיוב למשל. כעובדי קבלן, תנאי ההעסקה שלהם לא מתקרבים לסל ההטבות או לגובה השכר של עובדי גוגל, אולם הם חשופים לפגיעה נפשית ממושכת וחלקם אף מאובחנים כסובלים מפוסט-טראומה, בעקבות עבודת ניטור התוכן.
הצטרפות לאיגוד העובדים של אלפבית תיעשה על בסיס התנדבותי, במטרה לאפשר לכלל העובדים - כולל עובדי קבלן, ספקים ועובדים זמניים, להיאבק על זכויות ההעסקה שלהם מול ענקית הטכנולוגיה.