כלי דיגיטלי חדש של גוגל מצעיד קדימה את הכתבים העתיקים: ענקית הטכנולוגיה משיקה הבוקר (ד') את "פבריציוס", פיצ'ר חדש שמשולב באפליקציית Google Arts & Culture, שמאפשר חקר אינטראקטיבי וחכם של כתב החרטומים. בינתיים, הוא זמין באנגלית ובערבית בלבד. הכלי החדש קרוי על שם גאורג פבריציוס - אבי חקר השפות העתיקות (אפיגרפיה), והוא מושק ביום השנה לגילוי אבן הרוזטה - שהיוותה מפתח לפענוח כתב החרטומים המצרי.
1 צפייה בגלריה
פבריציוס גוגל
פבריציוס גוגל
פבריציוס של גוגל
(באדיבות Google Arts & Culture)
בגוגל מסבירים כי "פבריציוס" מיועד גם לקהל הרחב וגם לקהילת החוקרים. במסגרת הכלי החדש הציבור יכול לקבל מצגת אינטראקטיבית המספרת את סיפור מקורות השפה, וגם להתנסות בעצמו בתרגום טקסטים, מסרונים ואפילו אימוג'י לכתב חרטומים, וכך ללמוד על השפה באמצעות התנסות חווייתית ואישית, ולשתף את כתבי החרטומים עם חברים.
בנוסף, לפי גוגל - מדובר בכלי שעשוי לסייע לחוקרי שפות לתרגם כתבי חרטומים בדרך מהירה ופשוטה יותר. הוא מבוסס על מודל של בינה מלאכותית שאומנה לצורך פענוח הירוגליפים, ומשוחרר כקוד פתוח לקהילה המחקרית. הכלי פותח בשיתוף פעולה של גוגל עם המרכז לחקר מצרים העתיקה באוניברסיטת מקאוור שבאוסטרליה, ענקית המשחקים יוביסופט וחברת Psycle Interactive, ובשיתוף חוקרי מצרים העתיקה מרחבי העולם.
רוצים להתנסות גם? לחצו כאן
אפליקציית Google Arts & Culture הושקה מחדש לפני ארבע שנים, והיא מהווה כיום פלטפורמה מסקרנת להנגשה של אמנות ותרבות לציבור הרחב. בין היתר, היא מאפשרת לצאת למסעות דיגיטליים בעקבות יצירות אמנות, תרבויות שונות והיסטוריה עתיקה. בנוסף, היא מאפשרת ליצור "סלפי אמנותי" - בהתאמת הפנים שלכם ליצירות אמנות גדולות, ומשחררת מעת לעת כלים חדשים למחקר אינטראקטיבי והנגשת התחום.