אחת מתביעות זכויות-היוצרים המתוקשרות ביותר בעמק הסיליקון הגיעה היום (ב') לידי הכרעה: בית המשפט העליון בארה"ב צידד בענקית הטכנולוגיה גוגל בתביעה שהוגשה על ידי ענקית התוכנה אורקל לפני יותר מעשור, ברוב של 6-2. התביעה המקורית, שהוגשה בשנת 2010, נגעה לפיתוח מערכת ההפעלה הפופולרית אנדרואיד על ידי גוגל, תוך שימוש בטכנולוגיית ג'אווה של אורקל. האחרונה תבעה ב-2010 כמיליארד דולר, אולם עדכנה ב-2016 את סכום התביעה ליותר מ-9 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
אנדרואיד
אנדרואיד
גוגל זוכתה. אנדרואיד
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
התביעה כללה התייחסות ממוקדת לכ-11,500 שורות בקוד המקור של מערכת ההפעלה אנדרואיד, המבוססות של ג'אווה של אורקל. השופטים קבעו בהחלטתם כי העתקת ה-API (ממשקי תכנות אפליקציות) של אורקל בידי גוגל נעשתה באופן שנלקח רק מה שהיה הכרחי, והיא נכללת במסגרת שימוש הוגן בחומרים. ההחלטה של בית המשפט העליון הפכה החלטה קודמת בנושא של בית המשפט הפדרלי - שמצא כי השימוש של גוגל ב-API של אורקל אכן הפר את הקניין הרוחני של אורקל.
2 צפייה בגלריה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
(צילום: shutterstock)
בחוות דעתו הסביר השופט סטיבן ברייר כי שימוש ב-API על ידי מפתחים הוא בעל משמעות אחרת מסוגים אחרים של תוכנה. לדבריו, בכל הנוגע לממשקי תכנות, הערך של שורות הקוד המועתקות מגיע מתוך היצירתיות של המפתחים והמעורבות שלהם באקוסיסטם, באופן שמקשה להפריד בדיעבד בין קוד שעליו חלות זכויות יוצרים לבין קוד מקורי וחדש. בנוסף, בית המשפט הבהיר כי גוגל השתמשה ב-API של אורקל כדי לאפשר למפתחי ג'אווה לבנות אפליקציות עבור אנדרואיד באופן שהוגדר "מהפכני".
לתיק המשפטי משמעות מעניינת בעולמות הטכנולוגיה, שכן הוא הציף סוגיות של זכויות יוצרים וקניין רוחני בהקשר של שורות קוד. עורך הדין של גוגל טען בפני השופטים כי "הפרקטיקה של שימוש מחדש בממשקי תכנות היא קריטית עבור פיתוח תוכנה מודרני". למרות זאת, הבהירו השופטים כי מדובר בהחלטה צרה שרלוונטית לדיון הספציפי, וכי אין להסיק ממנה לגבי מקרים אחרים.