צעד נוסף בדרך ליצירתיות מבוססת מחשב: מודל בינה מלאכותית חדש בשם Jukebox ("מכונת תקליטים"), מאפשר יצירת קטעים מוזיקליים שלמים - הכוללים שירה, לחנים ועיבודים. המודל הוא תוצר של מחקר ממעבדת הבינה המלאכותית OpenAI, שנוסדה כפרויקט מחקרי ללא מטרות רווח ומשחררת מודלים בקוד פתוח.
1 צפייה בגלריה
רובוט מנגן
רובוט מנגן
רובוט מנגן
(צילום: shutterstock)
המחקר פורסם בסוף השבוע האחרון, והוא כולל דוגמאות של קטעי מוזיקה שנוצרו על-ידי המודל החדש, בחלוקה לפי ז'אנרים, אמנים וסגנונות מוזיקליים. בין היתר אפשר למצוא קטעים המבוססים על אמנים כמו אלטון ג'ון, האיגלז, ריהאנה, אמינם, דואה ליפה, רינגו סטאר ופרנק סינטרה. החוקרים בחרו את הדוגמאות הטובות ביותר, אולם אפשר לגשת אל הקטלוג הרחב יותר - שם מתגלה מנעד מלא בין קטעים שנשמעים "מרוחים" ובעלי צלילים מטושטשים יותר, לבין קטעים שנשמעים די טוב.
לצורך אימון המודל הגנרטיבי, השתמשו החוקרים בקטעי אודיו גולמיים ולא במוזיקה "סימבולית" - כלומר כזו שמפושטת ומפורשת לרמת המלודיה והתווים הבודדים. לטענת החוקרים, הבחירה הזו נועדה כדי לייצר בצד השני קטעים גולמיים שכוללים גם שירה.
לצורך אימון המודל השתמשו החוקרים ב-1.2 מיליון קטעים מוזיקליים גולמיים, חצי מהם בשפה האנגלית. בניגוד למודל הבינה המלאכותית הקודם שהמעבדה פיתחה ליצירת מוזיקה, הפעם גם המילים הן תוצאה של עבודת מחשב במודל נפרד, והן נכתבו בשיתוף פעולה עם החוקרים. למרות העבודה המרשימה, יש מי שכבר מזהירים כי המודל החדש עשוי להוביל לפגיעה ממשית בזכויות יוצרים, שכן הוא מבוסס על קולות, סגנונות ומילים של אמנים ומוזיקאים בשר ודם, שכנראה לא נתנו אישור לשימוש בגוף היצירה שלהם לצורכי אימון מודל בינה מלאכותית.