תרחיש האימים של בחירות 2020 לנשיאות ארה"ב קורם עור וגידים: בשעות האחרונות הצהיר הנשיא המכהן דונלד טראמפ על ניצחון בבחירות - הצהרה שקרית וחסרת בסיס, קרא לעצירת ספירת הקולות והודיע כי יעתור לבית המשפט העליון. בנאומו הודיע כי ההליך הדמוקרטי הוא "הונאה", ובכך הוציא לפועל מאמץ של חודשים ארוכים שבמהלכם חתר תחת הלגיטימציה של שיטת ההצבעות בדואר מבלי שום ביסוס עובדתי.
דונלד טראמפ בהצהרהדונלד טראמפ בהצהרה
הכרזות שקריות. דונלד טראמפ בנאום הבוקר
(צילום: רויטרס)
זה בדיוק התרחיש שאליו התכוננו ענקיות הטכנולוגיה. בחודשים שלקראת הבחירות הודיעו פייסבוק, טוויטר וגם גוגל על שורה של כלים ואמצעים, שינויי מדיניות וכללי התנהגות סביב המערכה הפוליטית, מתוך הערכה כי אחד המועמדים ינסה לטעון לניצחון עוד לפני קבלת התוצאות הרשמיות.
החשש במקרה זה הוא ממשי, וחורג מגבולות המרחב המקוון. הפצת משנתו של טראמפ, לפיה כבר זכה למעשה בבחירות, עלולה ליצור ברשתות החברתיות סחף של ממש, שיוביל גם למהומות אלימות. זוהי שעת המבחן הגדולה של פייסבוק וטוויטר, שמאז אתמול בבוקר מדגימות את המדיניות החדשה שלהן סביב ניטור תכנים פוליטיים בפלטפורמות.
ב-24 השעות האחרונות פייסבוק הצמידה לכל פוסט מטעם דונלד טראמפ וג'ו ביידן תגית תחתונה, שמודיעה כי "ספירת הקולות עדיין נמשכת", ומפנה בקישור לקבלת תוצאות עדכניות. בנוסף, שיגרה התראות למשתמשים בפייסבוק ובאינסטגרם על כך שספירת הקולות נמשכת. "ברגע שהנשיא טראמפ החל להפיץ טענות מוקדמות על ניצחון, שיגרנו התראות למשתמשים", הודיעה הרשת החברתית.
מוקדם יותר היום טוויטר הסתירה ציוץ של טראמפ בו כתב "הם מנסים לגנוב את הבחירות", תחת אזהרה כי מדובר במידע מטעה ומופרך. בהמשך, ציוץ נוסף תוייג כמופרך ומטעה, ובו כתב טראמפ: "הם עובדים קשה כדי לחפות על יתרון של חצי מיליון קולות בפנסילבניה בהקדם האפשרי. גם במישיגן ובמדינות נוספות".

האזהרות המכסות על הציוצים של טראמפ מגיעות לצד קישור המפנה למדיניות של טוויטר, שחודדה בתחילת חודש אוקטובר לקראת יום הבוחר. תחת מדיניות היושרה האזרחית הובהר כי טוויטר אוסרת על כל ניסיון לייצר מניפולציה של הפלטפורמה לצורך התערבות בתהליך הבחירות הדמוקרטי ובתהליכים אזרחיים אחרים. האיסור תקף על תוכן שמפורסם או משותף בפלטפורמה שעלול לדכא השתתפות של בוחרים, ועלול להטעות אנשים לגבי איך, איפה ומתי הם יכולים להצביע. בנוסף, טוויטר תצרף אזהרות ותפחית הפצה של תכנים המכילים מידע מטעה באשר להליך הבחירות. כפי שדווח בהרחבה בחודשים האחרונים, טוויטר ופייסבוק שמו דגש מיוחד על תרחיש אפשרי של הפצת טענות כוזבות לגבי זהות המנצח.
"אנחנו רואות ממש בשעות אלה את מגוון הכלים לניהול תוכן שענקיות הטכנולוגיה מחזיקות ומפעילות", מסבירה ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. "אלה כלים שנועדו לא לשם צנזורה, אלא כדי לייצר האטה בהפצת התכנים. טוויטר ופייסבוק שמות את הרגל על הפדאל של הוויראליות. זה ארגז כלים שחלקו התנהגותי. כשמסתירים פוסט או ציוץ תחת אזהרה ומחייבים אותך לקליק נוסף כדי לראות את התוכן, זה יוצר אפקט אחר על התודעה שלנו".
מה החשש העיקרי עכשיו? "הרשתות חוששות מהשלכות של העולם האמיתי. ככל שהמידע הזה מופץ יותר ברשתות חברתיות, כך הסיכוי למהומות אלימות גובר. יש ציפייה מהתקשורת הממוסדת לקחת אחריות בנושא הזה, ופייסבוק וטוויטר אומרות 'אנחנו לוקחות אחריות דומה'. זה דבר שלא היה עד היום".
השאלה הבלתי אפשרית היא עד כמה הכלים האלה באמת מסייעים להאטה בהפצת התוכן בפלטפורמות? "הפצה ברשתות החברתיות משפיעה גם על כמויות של אנשים וגם על כלי התקשורת שמסקרים את מה שקורה בהן, במעגל שמזין את עצמו, וכך נראה שהכלים האלה מאוד משפיעים. יש גם הבדלים. אם אזהרה מוצבת בתחתית הפוסט יש לזה אפקט אחר מאשר אם את רואה אותה בראש הפוסט, או אם את צריכה להקליק כדי לראות את התוכן. דיסקליימרים שמופיעים בתחתית המסר הם הרבה פחות זכירים ואפקטיביים. הפיל שבחדר הוא באמת הנושא של ניטור תוכן פוליטי. קל לדבר על הגבלים עסקיים, ועל פרטיות, ועל השפעה על קטינים, אבל התעסקות עם תוכן פוליטי היא שאלה שמעסיקה דמוקרטיות כבר יותר מ-200 שנה, ואנחנו נראה את זה משפיע על השיח בחודשים שאחרי הבחירות".