ארבע חברות סטארט-אפ ישראליות מפתחות בימים אלה טכנולוגיות הגנת הסייבר על נמלי מדינת ישראל בתמיכה והכוונה של מערך הסייבר הישראלי. מערכות הגנת סייבר על נמלים נחשבות למערכות קריטיות לביטחונה של המדינה והן נועדו למנוע שיתוק של פעילות הנמל כמו שקרה לאחרונה לנמל באיראן. בין השאר מדובר בהגנת סייבר על כל מתקני הנמל בנפרד, כולל ספינות תפעול, מנופים ושערים. ראש מערך הסייבר הישראלי יגאל אונא הגיע לביקור עבודה בנמל, לבחינת הטכנולוגיות החדשות. עם זאת, נמנעו הגורמים המעורבים מלומר אם היו התקפות סייבר על הנמל ואם נהדפו בהצלחה.
פעילות ארבע חברות הגנת הסייבר נעשית במסגרת תכנית החדשנות של נמל אשדוד שבה משתתפים כיום 22 סטארט-אפים, שמפתחים טכנולוגיות בתחומים שונים ומשתמשים בנמל אשדוד כאתר לניסויי פיילוט של הטכנולוגיות שלהם. בתחילת החודש נפתח המחזור השני של תוכנית החדשנות, בו משתתפות 18 חברות מתוך עשרות שהגישו מועמדות. הסטארט-אפים פועלים בעולמות הגנת הסייבר, הבינה המלאכותית והלמידה העמוקה, התחבורה האוטונומית, אבטחת המטענים ועוד. במסגרת התוכנית הם מקבלים מערך תמיכה מצוות הנמל, שטח לניסויים ובחינת האפשרות להטמיע את המוצר הסופי שלהם במערכות הנמל.
3 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
חדשנות בנמל אשדוד
(צילום: אבי רוקח)
אורנה הוזמן בכור, יושבת ראש נמל אשדוד, אומרת: "הנמל הוא תחום מאוד מסורתי ואנחנו רוצים להיכנס לעולמות של חדשנות וטכנולוגיות ולהיות הרולס-רויס של עולם הנמלים. אנחנו רוצים להפוך את נמל אשדוד לאמזון של עולם הנמלים. זה משתלב עם החזון של רשות החברות הממשלתיות לדחוף חברות ממשלתיות להכניס חדשנות, ועם רשות החדשנות שעמה אנו עובדים בשיתוף פעולה ובסיוע התקציבים המוענקים על ידם. אנחנו בנמל אשדוד זיהינו פה הזדמנות להקים חממה לסטארט-אפים".
המחזור הראשון של תוכנית החדשנות הקיף ארבע חברות סטארט-אפ ראשונות ולאור ההצלחה הוחלט על פתיחת המחזור השני. החברות כאן עוסקות בתחומים כמו רחפני אבטחה אוטונומיים, שמבצעים גיחות סיור אוטומטיות, מערכת לזיהוי פולשים על המזח, שיודעת לזהות ולאמת מי נמצא על שובר הגלים ומה הוא עושה שם, מערכות למעקב אחר המטענים ולניטור נזקים בכלי רכב שיורדים מהאוניות, חיישני זיהום אוויר וים שמאפשרים לנמל לעמוד בדרישות התקנות לזיהום אוויר וים, פיתוח כלי רכב תפעוליים אוטונומיים, שיוכלו להוביל מכולות משלב הריקה מהאוניה ועד לחנייה במקום המיועד ללא צורך בנהג, ואפילו מערכת לייצור אנרגיה מגלי הים ומערכת לאגירת אנרגיה באמצעות אוויר דחוס.
3 צפייה בגלריה
נמל אשדוד אורנה הוזמן בכור יגאל אונא
נמל אשדוד אורנה הוזמן בכור יגאל אונא
אורנה הוזמן בכור ויגאל אונא, ראש מערך הסייבר, בסיור בנמל
(צילום: דוברות נמל אשדוד)
מערכת ניטור הנזקים מצלמת את הרכב בהיקף של 360 מעלות ויודעת לתעד את הנזקים עם ירידתם מהאונייה כשהיא מתעדת כל מכה או שריטה. הוזמן בכור אומרת שהמערכת צפויה לחסוך כסף רב לנמל אשדוד: "הרבה פעמים אנחנו מוצאים נזקים בכלי הרכב שירדו מהאונייה ואנחנו לא יודעים אם הגיעו מחו"ל או קרו במגרש החניה בנמל. מערכת ניטור הנזקים חוסכת לנו עלויות מטורפות שאנחנו משלמים ליבואנים על הנזקים, שאנחנו לא יודעים אם קרו בכלל בזמן החניה אצלנו".
בהמשך הדרך יחליטו בנמל אשדוד אילו מבין הסטארט-אפים מעניינים מספיק כדי שהנמל ישקיע הון בהמשך הפיתוח והתכנית העסקית שלהם. טכנולוגיית הגנת הסייבר כבר עברה את תהליך ההחלטה הזה, ובכוונת נמל אשדוד לקחת חלק בשיווק של הטכנולוגיה לנמלים ברחבי העולם. חלק מהטכנולוגיות שנמצאות עכשיו בשלבי פיתוח, צפויות להשתלב בסופו של דבר בעבודת הנמל השוטפת.
3 צפייה בגלריה
מכוניות בנמל אשדוד: האם הנזק הגיע מחו"ל
מכוניות בנמל אשדוד: האם הנזק הגיע מחו"ל
מכוניות בנמל אשדוד: האם הנזק הגיע מחו"ל
(צילום: ישראל ברדוגו)
הוזמן בכור אומרת שתכנית החדשנות היא חלק מתכנית השקעות כוללת של הנמל בהיקף 2.5 מיליארד שקל, שכוללת בין השאר העמקת המים והארכת הרציפים ואמצעים להכנסת אוטומציה לפעילות הנמל. "אנחנו מתמודדים עם התחרות בפתח, שכן אמורים להיפתח שני נמלים חדשים בעוד כשנה מהיום", היא אומרת, "נמל אשדוד בידל את עצמו מנמל חיפה שכן אנחנו הנמל הממשלתי היחיד שמבצע כאלה השקעות של מיליארדים".