גל של שיחות וידאו מזויפות תוקף את חברי הפרלמנט האירופים: נציגים מבריטניה, דנמרק, אסטוניה, לטביה וליטא מדווחים כי בימים האחרונים קיבלו שיחות וידאו מבוססות טכנולוגיית דיפ פייק (Deep Fake), לכאורה מטעם נציגי האופוזיציה ברוסיה ושותפיו של אלכסיי נבלני. הגרדיאן הבריטי דיווח כי בשיחות נעשה שימוש בפילטרים מבוססי דיפ פייק שנועדו לחקות את מובילי האופוזיציה, במטרה לחתור תחת נבלני ושתפיו.
1 צפייה בגלריה
ליאוניד וולקוב
ליאוניד וולקוב
ליאוניד וולקוב
(צילום: AP)
טום טוג'נדהאט, יו"ר הוועדה לענייני חוץ בפרלמנט הבריטי, צייץ כי "הקרמלין של פוטין כל כך חלש ומפוחד מהכוח של נבלני, שהוא עורך שיחות וידאו מזויפות כדי לפגוע באמינות של נבלני. הם הגיעו אליי היום. הם לא ישדרו את החלקים שבהם כיניתי את פוטין רוצח וגנב, אז אני מעלה אותם פה".
ריצ'רד קולס, המשמש בתפקיד זהה בפרלמנט של לטביה, צייץ גם הוא צילום מסך משיחת הווידאו שהתקבלה אצלו בזום, לצד תמונתו האמיתית של לאוניד וולקוב, אחד מנאמניו של נבלני שעמו לכאורה קיים פגישה מקוונת. וולקוב עצמו הגיב וטען כי הפרצוף המזויף נראה ממש כמוהו, "אבל איך הם הצליחו לשים אותי בשיחת זום? ברוכים הבאים לעידן הדיפ פייק".
קולס סיפר כי קיבל דואר אלקטרוני, לכאורה מטעמו של וולקוב, ואף ערך עמו שיחת וידאו קצרה במהלכה דנו השניים באפשרות של תמיכה באסירים פוליטיים ברוסיה. רק מאוחר יותר הבין כי נפל קורבן לשיחת וידאו מזויפת שנערכה באמצעות זום. "אולי עלינו להודות ל'וולקוב' המזויף על שיעור כואב", אמר קולס, "ברור לנו כעת שלעידן הפוסט-אמת יש השפעה מכרעת על הביטחון והיציבות של ממשלות".
וולקוב עצמו הפנה אצבע מאשימה אל עבר צמד בשם ווואן ולקסוס, שלדבריו נוהגים לתקוף יעדים בכירים במדינות מערביות. לטענתו, סביר להניח שהם אלה שעומדים מאחורי השיחות המזויפות גם הפעם. לקסוס לא הכחיש לגמרי את מעורבותו באירוע, אך גם לא הודה בפה מלא. הוא אמר כי זהות הזייפנים תישמר בסוד, וכי לוולקוב יש ככל הנראה מידע לא אמין שעליו הוא מתבסס.
טכנולוגיית דיפ פייק, המבוססת על אלגוריתמים של למידה עמוקה, עשתה בשלוש השנים האחרונות קפיצה משמעותית. כיום מדובר בטכנולוגיה שזמינה כמוצר מדף, נגישה גם בשימוש באפליקציות לטלפונים חכמים ומאפשרת כמעט לכל אחד לייצר סרטונים וקטעי אודיו מזויפים לגמרי בלחיצת כפתור.