האיש שעושה מהפכות בעולמות התחבורה (טסלה) והחלל (SpaceX) - רוצה להכנס לנו למוח: אילון מאסק הציג אמש (ו') את שבב הניורלינק המחודש, שאמור להוות מעין ממשק בין המוח האנושי למחשב. באירוע ההדגמה הוא חשף את החזירה גרטרוד, שלטענתו במוחה הושתל השבב החדש לפני כחודשיים, והראה כיצד השבב הבלתי נראה לעין מסוגל לקרוא את הפעילות המוחית שלה.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק מציג את הניורלינק
אילון מאסק מציג את הניורלינק
אילון מאסק והרובוט שמבצע את הניתוח
(צילום מסך)
שבב הניורלינק עבר עיצוב מחדש מאז הודגם לפני שנה, וכעת הוא בגודל של מטבע. הוא מושתל אל תוך הגולגולת בהליך ניתוחי אוטומטי לחלוטין באמצעות רובוט ייעודי, בתוך כשעה וללא צורך בהרדמה כללית. מאסק הדגיש כי ההליך הפיך לגמרי, והציג לשם כך חזירה אחרת שבה הושתל השבב והוסר, והדגיש כי אפשר להשתיל יותר משבב אחד - בהתאם לפגיעה ממנה סובל המטופל.
עוד כתבות בנושא:
המטרה הלא מוצהרת של אירוע ההדגמה היא גיוס עובדים. הסטארט-אפ ניורלינק הוקם בשנת 2016 תוך הצהרות שאפתניות על פיתוח ממשק מוח-מחשב, שיאפשר לפגועי מוח ומשותקים להפעיל מערכות מחשוב באמצעות פעילות מוחית בלבד. כיום ניורלינק מעסיקה כמאה עובדים בלבד, אולם מאסק מקווה שהמספר הזה יגיע לאלף בטווח זמן קצר.
(צפו באירוע ההדגמה המלא של ניורלינק)
מאסק חשף גם כי השבב המחודש הוכנס לתוכנית מיוחדת של ה-FDA, שמיועדת לטכנולוגיות פורצות דרך. לטענתו, הסטארט-אפ עובד בצמוד מאוד ל-FDA, כשהשלב הבא הוא בדיקת הטכנולוגיה על בני-אדם. גם בשנה שעברה הציג מאסק אב-טיפוס של הניורלינק - וטען כי הושתל בקוף שהצליח להפעיל מחשב באמצעותו. למרות זאת, מומחים טענו אז כי מאסק לא סיפק הוכחות ונתונים מדעיים אז. גם הפעם, מומחים קיוו לקבל הרבה יותר נתונים ומידע משניתנו בהדגמה.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק מציג את הניורלינק
אילון מאסק מציג את הניורלינק
אילון מאסק מציג את הניורלינק
(צילום מסך)
מאסק הודה במהלך ההדגמה כי השבב של ניורלינק "נראה כמו פרק ממראה שחורה". כשנשאל על הפוטנציאל העתידי של השבב, הוא הסביר כי בשלב ראשוני הניורלינק מיועד לטיפול בבעיות נוירולוגיות ובאנשים עם פגיעות קשות בעמוד השדרה. לטענתו, אם יושתל שבב אחד במוח ושבב אחר באזור הפגיעה השדרתית - משותקים יוכלו לשוב ולהפעיל את הגוף.
בעתיד הרחוק יותר, צופה מאסק כי שבב הניורלינק יוכל לאפשר אחסון של זכרונות והטענה מחודשת שלהם. בנוסף יוכל השבב להגביר את הפעילות המוחית כך שבני-אדם יוכלו לתקשר עם מערכות ממוחשבות בכוח המחשבה בלבד, ובכך יוכלו לגבור על בינה מלאכותית עתידית מדומיינת.