האינטרנט הוא מרחב עצום, כמעט אינסופי, אבל מסתבר שמספיקה תקלה אחת קטנה בשביל להשבית חלקים נרחבים שלו. זה בדיוק מה שקרה אתמול (יום ג') כאשר תקלה בחברת Fastly, שמספקת שירותי CDN לוויסות עומסים על אתרי אינטרנט, גרמה לקריסה של אתרים בולטים כמו אמזון, ניו יורק טיימס, CNN, בלומברג, גרדיאן, רדיט, טוויץ', אתר הממשלה הבריטית ועוד.
2 צפייה בגלריה
הודעת Error
הודעת Error
איפה אתם הייתם כשהאינטרנט קרס?
(צילום: shutterstock)
התקלה, שאירעה אתמול בשעות הצהריים ונמשכה קרוב לשעה, הזכירה לרבים עד כמה האינטרנט תלוי לפעמים על חוט השערה בגלל ההסתמכות על חברות מעטות שמספקות שירותים לאתרים רבים. Fastly היא אחת החברות האלה, והיום הסביר הסביר ניק רוקוול, סגן נשיא בכיר להנדסה ותשתיות בחברה, מה בדיוק השתבש אתמול.
אם חשדתם שמדובר במתקפת סייבר שהשביתה את אתרי החדשות המובילים בעולם, טעות בידכם. הסיבה הרבה יותר פרוזאית: מסתבר שב-6 במאי שיחררה Fastly עדכון תוכנה שכלל באג שלא ידעה על קיומו. צירוף מקרי של נסיבות גרם לכך שלקוח תמים של החברה, שעשה שינוי באחת ההגדרות בשירות, הכניס את הבאג לפעולה - והשבית, ממש בלחיצת כפתור, כ-85% מהרשת של Fastly.
לדברי רוקוול, תוך דקה הבחינו בחברה בתקלה וזמן קצר לאחר מכן הבינו מה גרם לה. "תוך 49 דקות, 95% מהרשת שלנו חזרה פעול כרגיל. התקלה הזאת הייתה נרחבת וחמורה, ואנחנו באמת מצטערים על ההשפעה על כל הלקוחות שלנו וכל מי שמסתמך עליהם", כתב רוקוול בפוסט שפרסם באתר החברה. "למרות שהיו תנאים ספציפיים שגרמו לתקלה הזאת לקרות, היינו צריכים לצפות לכך".
2 צפייה בגלריה
ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס
בין הנפגעים. ניו יורק טיימס
(צילום: AFP)
Fastly היא אחת הספקיות הבולטות של שירותי CDN, טכנולוגיה שמשמשת לוויסות העומס על אתרים. "מדובר בשכפול של אתרים כדי לאפשר גישה מהירה מכל נקודה בעולם", הסביר אתמול לוטם פינקלשטיין מחברת אבטחת המידע צ'ק פוינט, "במקום לגשת לאתר המרכזי, אתה ניגש להעתק (רפליקה) שלו כדי לשלוט בעומסים". תומר לוי, מנכ"ל חברת logz.io, הוסיף: "רשת האינטרנט אמנם מאוד מבוזרת וחזקה, אך יש לה מספר נקודות כשל מרכזיות. אחת מהן היא מערכת ה-CDN, אשר תפקידה להנגיש את תוכן האתרים".