מה תרצו יותר, ללעוס את כוסית הצ'ייסר אחרי הלגימה? ללקק גלידה המבוססת על חלבוני חלב אם? או שמא תעדיפו לתדלק את המכונית בביו-דיזל שהופק מרימות של זבובים? תחרות Women of AgriFood Nation שהתקיימה ביום ראשון הביאה לחזית הבמה נשים, יזמיות ועוסקות בטכנולוגיות פורצות דרך בחקלאות ובמזון, שילוב לגמרי לא נפוץ. תחרות הנשים היזמיות בתחום האגריפוד מתקיימת זו השנה השנייה, במטרה להגביר את החשיפה למיזמים טכנולוגים בתחום המזון והחקלאות המובלים על ידי נשים ולקדם השקעות במיזמים אלו.
הזוכה בתחרות הוא מיזם Biotipac של יפעת המר, שפיתח טכנולוגיה להארכת חיי המדף של תוצרת חקלאית. הטכנולוגיה מעודדת גידול של "חיידקים טובים" שתופסים את מקומם של החיידקים המזיקים, גורמי קלקול המזון. לדברי המר, הטכנולוגיה מאריכה חיי מדף באופן טבעי, מאפשרת שמירת חלק מהמוצרים בטמפרטורת החדר ולא במקרר וגם מאפשרת שימוש באריזות ידידותיות יותר לסביבה. והפרס? החברה זכתה בהשקעה של 200 אלף דולר מקרן COPIA שמשקיעה בטכנולוגיות חקלאות ומזון.
2 צפייה בגלריה
ביצת עין וצ'ייסר אכיל
ביצת עין וצ'ייסר אכיל
ביצת עין מהצומח, צ'ייסר שאפשר לאכול. חידושי פוד-טק
(צילום: נועה הולנדר)
עוד השתתפו בתחרות: חברת Maolac של היזמית מאיה אשכנזי-אוטמזגין, שמפתחת חלבונים בהשראת חלב אם, כדי לתרום להגנה החיסונית, שיפור באורך ובאורח החיים; חברת Incredibowl של היזמית עדי פולק, שמייצרת קערות וכוסיות צ'ייסר אכילות, שמיוצרות מחומרי גלם מסורתיים אורגניים ושומרות על הסביבה; חברת Yo-egg, של היזמית יוספה בן כהן, שפיתחה ביצי עין מלאכותיות מהצומח המדמות את המרקם, הטעם והערכים התזונתיים של ביצת תרנגולת; חברת Fermata של היזמית ואלריה קוגן, שפיתחה טכנולוגיה לניטור מדויק של צמחים, שמטרתה להפחית את כמות הפסולת במזון שאנחנו אוכלים; וחברת BugEra של היזמית אנה מלקוב, שפיתחה זן חדש וייחודי של זבובים, שיכולים לסייע במחזור זבל אורגני והפיכתו לדלק ביו-דיזל.
כרמית אורון, מנכ"לית מרכז החדשנות ACT FOODTECH המתמקד בסטארטאפים בעולם המזון, אמרה: "אנו רואים בתחרות ייצוג גבוה של נשים מבריקות באקדמיה, במיוחד בתחום האגרי-פוד, לכן אין סיבה שלא יהיו יותר מיזמים בתחום החקלאות והמזון שמובלים על ידי נשים. דו"ח פורבס מ-2019 הראה שחברות שמובלות בידי נשים נהנות מהחזר השקעה גבוה יותר ב-35% ועם זאת, רק 3% מההשקעות בתחום בעשור האחרון הושקעו בסטארטאפים שהוקמו על ידי נשים".
2 צפייה בגלריה
נשים יזמיות באגריפוד
נשים יזמיות באגריפוד
משתתפות תחרות נשים יזמיות בתחום האגריפוד
(צילום: איתי סקליטר)
אוהד צוקרמן, שותף מנהל בקרן COPIA, אמר: "כקרן שמשקיעה גם בפרויקטי אגרי-פוד באקדמיה הישראלית וגם בחברות סטארט-אפ ישראליות, אנו רואים ש-65% מהמיזמים באקדמיה מובלים על ידי נשים, בעוד ששיעור הסטארטאפים המובלים על ידי נשים קרוב לאפס. קרן COPIA רואה את עצמה כמנוף לשינוי של האפליה המגדרית במגזר העסקי, שצריך ויכול להוביל את השינוי שמתרחש בעולם כולו".
האירוע התקיים במרכז פרס לשלום ולחדשנות.