לאורך השנים האחרונות ראינו פעם אחר פעם כיצד עדות אחת על התנהגות פסולה הופכת למבול של עדויות. רוב רובן מגיעות מנשים שסבלו לאורך שנים ואינן מוכנות לשתוק עוד. מאז החלה תנועת MeToo לצבור תאוצה לפני שנתיים וחצי, התכיפות שבה מקרים חדשים של התנהגות פוגענית יוצאים לאור עלתה משמעותית, ועימה גם המוכנות של הנפגעות והנפגעים לדבר על מה שעברו.
1 צפייה בגלריה
ילדה מול מחשב
ילדה מול מחשב
ילדה מול מחשב
(צילום: shutterstock)
עכשיו הגיע (שוב) תורה של תעשיית משחקי הווידאו. בימים האחרונים התאספו מגוון רחב של עדויות כנגד אנשים מכל חלקי התעשייה: מפתחים, סטרימרים (אנשים שמשדרים את משחקיהם בשידור חי לקהל), עיתונאים ואנשי עסקים. נגד רבים מהם יש יותר מהאשמה אחת, וחלק ניכר מהם הודו - בצורה כזו או אחרת - במיוחס להם.
האדם המוכר ביותר נגדו הועלו האשמות הוא כריס אוולון, אחד המעצבים והתסריטאים המוערכים ביותר בתעשיית המשחקים בשני העשורים האחרונים. ההאשמות נגדו כוללות הטרדה מינית והטרדה. אוולון לא הכחיש את המיוחס לו. חברת Techland, שעימה עבד על המשחק Dying Light 2, הודיעה כי החליטה להפסיק את ההתקשרות עימו.
מספר עובדים בחברת המשחקים יוביסופט הואשמו בהטרדות מיניות והתנהגות לא הולמת, כולל האשמה בכך שבכיר בחברה חנק עובדת במסיבה ואיים להרוג אותה. האנשים שהוזכרו באישומים טרם הגיבו, ויוביסופט מסרה לאתר המשחקים Gamasutra כי החברה "מודאגת מאוד... וחוקרת את התלונות כדי להחליט על הצעדים הבאים". במקביל, פיי ורקויל, מעצבת ממשק בכירה שעבדה ביוביסופט טוענת כי האווירה במשרדי הסניף הבולגרי של החברה, Ubisoft Sofia, הייתה מלאה בגזענות, הומופוביה וסקסיזם.
הנה רק כמה מהעדויות נגד סטרימרים בולטים:
  • גבר שכינויו SayNoToRage, שמשדר את עצמו משחק Destiny ל-171 אלף מנויים, הואשם על ידי חמש נשים בהתנהגות לא נאותה. הוא לא הכחיש ופרסם התנצלות.
  • גבר שכינויו Cryaotic, עם 2.67 מיליון עוקבים ביוטיוב, הודה כי ניהל מערכות יחסים וירטואליות עם מעריצות קטינות (לטענתו לא ידע מה הגיל שלהן). גם הוא התנצל.
  • אומיד דריאני, המנכ"ל של חברת OPG לייצוג סטרימרים עצמאיים, הואשם בכך שניסה לשדל אישה לשכב איתו תוך איום בכך שיכניס אותה ל"רשימה שחורה" של התעשייה אם תסרב. דריאני הודה, התנצל ועזב את תפקידו. את החברה שאותה ניהל עזבו כמה וכמה מהמיוצגים.
  • אמט שיר, המנכ"ל של Twitch (אחד משירותי הסטרימינג הגדולים בעולם, השייך לאמזון), הואשם בכך שהתעלם בעבר מהדרישות לפעול בנוגע לשימוש שעושים בשירות סטרימרים שהינם שותפים רשמיים של טוויץ' כדי להטריד ולפגוע בנשים. שיר שלח לחברה מכתב שבו הוא נמנע מלהתנצל, אלא אמר כי הוא מצר על כך שתגובותיו בנושא יצרו רושם שלא אכפת לו. לדבריו, כן אכפת לו, וטוויץ' הולכת לעשות ככל שביכולתה כדי למנוע הישנות של מקרים כאלה.
  • בקהילת המשחק Dota 2 פורסמו עדויות נגד שני פרשנים מוכרים של משחקים. אחד מהם, GrandGrant כינויו, הטריד אישה במסיבה, ובין השאר תפס את ידה ולא שחרר. הוא הודה בכך והתנצל. פרשן אחר, Zyori, הואשם בכך שלחץ על אישה לקיים איתו יחסי מין עד אשר הסכימה, ואז איים עליה. הוא לא בדיוק התנצל, טען שלא הבין מעולם שיחסי המין לא היו בהסכמה מלאה, וכי מעולם לא ניסה לאיים.
עדויות נוספות נוגעות לקהילה המסקרת את תעשיית הגיימינג:
  • העיתונאית קאלי פלאג סיפרה על סדרה של מעשי הטרדה והתעמרות מצד שני מנהלים באתר IGN - טל בלווינס וסטיב באטס. הן בלווינס והן באטס עזבו את האתר לפני שנים, כשבאטס למעשה פוטר בעקבות חקירה פנים-ארגונית. בלווינס התנצל; באטס טרם הגיב להאשמות.
  • כמה שעות לאחר פרסום העדויות הראשוניות נגד בלווינס ובאטס, עיתונאי המשחקים לשעבר מיץ' דייר, פרסם כי השניים התעמרו בו, הכניסו רכילות לא נכונה לידיעה שלו על אף התנגדותו ולא איפשרו לו להסיר את שמו מהידיעה. לדבריו, השניים יצרו סביבת עבודה עוינת במשרדי החברה.
  • העיתונאי.ת איידן סטרוהן (כינוי גוף מועדף they) סיפר.ה על התנהגות מינית תוקפנית ומתמשכת מצד עיתונאי גיימספוט לשעבר מיגל קונספסיון, שפוטר מהאתר לפני מספר שנים. קונספסיון טרם הגיב להאשמות.
אלה הן רק חלק קטן מהעדויות הרבות שפורסמו בימים האחרונים בקהילות גיימינג, ורובן לא הוכחשו. נגד רבים מהמואשמים, פורסמו מספר עדויות המצביעות על דפוסי פעולה סדרתיים של אנשים מפורסמים ובעלי השפעה בקהילה.
ניסיון העבר מראה כי המקרים הללו אינם האחרונים שנשמע עליהם, וכשאתם קוראים על הנושא, שווה לזכור כמה אמיתות אוניברסליות: רוב רובן של ההאשמות מתבררות כנכונות; למתלוננות ולמתלוננים יש הרבה יותר מה להפסיד מלהרוויח ורובם ככולם יסבלו מהטרדות מצד בריוני רשת בעקבות פרסום ההאשמות; יש עוד דרך ארוכה לפני שתעשיית הגיימינג תהפוך לשוויונית ובטוחה לכל המשתתפות והמשתתפים בה.