סאגת החרם על טיקטוק נמשכת: במהלך סוף השבוע האחרון, שעות לפני שהחרם על האפליקציה הפופולרית נכנס לתוקפו, קיבל המתווה העסקי שהוצע על ידי בייטדאנס הסינית, וולמארט ואורקל - אישור תיאורטי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

עיקרי מתווה טיקטוק:
  • הפעילות של טיקטוק בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד תתכנס לכדי ישות חדשה בשם "טיקטוק גלובל"
  • אורקל תרכוש 12.5% מהאחזקות ותספק שירותי מחשוב ענן
  • וולמארט תרכוש 7.5% מהאחזקות ותציע שיתופי פעולה מסחריים וצרכניים
  • בייטדאנס הסינית תשמור על מעמדה כבעלים של טיקטוק עם 80% מהאחזקות
  • הכיסא של ז'אנג ימינג, מייסד בייטדאנס, יישמר בדירקטוריון
  • טיקטוק גלובל תחתור להנפקה בארה"ב
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וטיקטוק
דונלד טראמפ וטיקטוק
דונלד טראמפ וטיקטוק
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
כדי להמתיק את העסקה, המתווה החדש כולל הבטחה לספק 25 אלף משרות ברחבי ארה"ב. טראמפ טען כי מטה החברה החדשה יוקם "כנראה" בטקסס. במתווה צוין כי טיקטוק גלובל תשלם במהלך השנים הקרובות כ-5 מיליארד דולר במיסים בארה"ב. בנוסף, טיקטוק גלובל התחייבה להקמת תוכניות חינוכיות. בהודעתו לתקשורת, ערבב טראמפ בין שני החלקים האלה וטען כי החברה החדשה התחייבה להקמת קרן חינוכית בשווי 5 מיליארד דולר, אולם מדובר בשתי התחייבויות שונות ובלתי קשורות.
המתווה המוצע מיטיב עם כל הצדדים:
  • אורקל מקבלת עסקת מחשוב ענן גדולה
  • וולמארט מקבלת עסקה שיווקית-מסחרית
  • בייטדאנס ממשיכה להתקיים בשוק האמריקאי ולהחזיק בבעלות על טיקטוק
  • טראמפ מקבל נקודות עבור המלחמה שלו נגד טכנולוגיה סינית, רגע לפני הבחירות
אך למרות שקיבל אישור עקרוני מהבית הלבן, המתווה החלבי-משהו כבר מעורר ביקורת מטעם מומחי אבטחה. בייטדאנס הודיעה כי לא תאפשר גישה לאלגוריתם שלה, הנחשב למפתח שלה להצלחה בקרב משתמשים מסביב לעולם. לפי הצהרת החברות המעורבות בעסקה, אורקל תאבטח את כל המידע בשירותי הענן שלה, ותקבל גישה לקוד המקור של טיקטוק לצורך בקרות אבטחה. מומחים טוענים כי המתווה המוצע לא עונה בצורה מספקת על החשש מפגיעה בביטחון הלאומי - אותו חשש שהניע את טראמפ בקמפיין החרם שלו מלכתחילה. הטענה היא שהמתווה המוצע מועיל למשתמשים האמריקאים רק למראית-עין, וכי למעשה אינו פותר שום בעיית אבטחה.
3 צפייה בגלריה
אורקל וטיקטוק
אורקל וטיקטוק
מתווה חלבי. אורקל וטיקטוק
(צילום: רויטרס)
גם שאלת הבעלות נותרה פתוחה. מצד אחד, בייטדאנס הסינית נשארת דומיננטית למדי עם 80 אחוזים מהאחזקות על טיקטוק גלובל. מצד שני, בייטדאנס עצמה מורכבת מ-40 אחוז משקיעים אמריקאים. לטענת מומחים, החברה שואפת לשמור על בעלות סינית - עד להנפקה שאליה טיקטוק חותרת. שאלת הבעלות היא מהותית, שכן טראמפ חתר לעסקת רכישה כוללת שתעביר את כל הפעילות של טיקטוק לבעלות אמריקאית, והמתווה המוצע רחוק מהאידיאל של הבית הלבן. יתרה מזאת, מומחים מצביעים על כך שהמתווה המוצע עלול להשפיע לרעה על המעמד של פייסבוק - ענקית הרשתות החברתיות האמריקאית, באופן שיחזק דווקא את הנגישות הסינית למידע על משתמשים.
בשוליים:
  • מרגע שהודיע ממשל ארה"ב על הכוונה לחסום את טיקטוק מחנויות האפליקציות ביום שישי האחרון, זינק מספר ההורדות של האפליקציה ב-12 אחוזים בהשוואה ליום הקודם.
  • טראמפ האריך את מועד חסימת האפליקציה עד ל-27 בספטמבר.
  • שופטת אמריקאית עצרה את החרם המתהווה על אפליקציית וויצ'אט, רגע לפני שנכנס לתוקף.
  • היא קיבלה את עמדת התובעים - ארגון בשם ברית משתמשי וויצ'אט, שטענו כי החרם מהווה פגיעה מהותית בחופש הביטוי.
  • גם טיקטוק הגישה תביעה כנגד ממשל ארה"ב וטענה כי לחשש האמריקאי אין כל בסיס ראייתי, וכי הבית הלבן לא נענה לניסיונות שלה לטפל בכל הבעיות.
טראמפ רואה בעצמו כארכיטקט של עסקת טיקטוק. לאורך הדרך הוא מיצב עצמו כאיש שבזכותו העסקה בכלל מתאפשרת, והבית הלבן שמר על מעורבות צמודה. גם הבחירה של בייטדאנס באורקל כשותפה הטכנולוגית שלה, נזקפת לזכותו: המייסד השותף של אורקל, לארי אליסון, נחשב לתומך טראמפ מובהק. אחד התנאים שהציב טראמפ לקיום העסקה כלל "העברת נתח משמעותי מסכום העסקה לקופת האוצר". זו ככל הנראה הסיבה שבגינה המתווה של אורקל-וולמארט-בייטדאנס כלל חישוב גס של תשלומי המיסים הצפויים בארה"ב, בגובה של כ-5 מיליארד דולר.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
אין גישה לאלגוריתם. טיקטוק
(צילום: EPA)
הפרטים עדיין משתנים בכל יום. המתווה המוצע קיבל אישור עקרוני מטראמפ, והחברות אמורות לסגור כעת את הפרטים האחרונים ולחתום, ויש להן פחות משבוע לעשות זאת. בינתיים, האיומים בחרם מקפיצים את מספרי ההורדות - גם של טיקטוק וגם של וויצ'אט, כך לפי חברת המחקר Sensor Tower. המשמעות המיידית של חרם על האפליקציות כוללת הסרה שלהן מחנויות אפל וגוגל. משתמשים שכבר הורידו את האפליקציות יוכלו להמשיך ולהשתמש בהן, אולם לא יקבלו עדכוני אבטחה ועדכונים אחרים - מה שבסופו של דבר יוביל לכשלים בשימוש ויחשוף אותם לעוד בעיות אבטחה.