מיקרוסופט ובייטדאנס הסינית חידשו את השיחות על מכירת הפעילות של טיקטוק בארה"ב, אבל הנשיא טראמפ מציב תנאי חדש וחריג: הוא דורש כי משרד האוצר יקבל "נתח משמעותי" מסכום המכירה.

2 צפייה בגלריה
טראמפ וטיקטוק
טראמפ וטיקטוק
רוצה לגזור קופון. טראמפ
(עיבוד תמונה. צילום: AP, AFP)
מה אנחנו יודעים על המשא ומתן בין מיקרוסופט ובייטדאנס?
  • מיקרוסופט מעוניינת לרכוש את הפעילות של טיקטוק בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד
  • הנשיא דונלד טראמפ נתן אור ירוק למשא ומתן, והבית הלבן מעורב במגעים
  • מיקרוסופט תדאג שמידע של משתמשים אמריקנים יועבר לארה"ב ולא ייצא ממנה
  • הדד-ליין לסיום המשא ומתן הוא 15 בספטמבר
  • מיקרוסופט לא פוסלת מעורבות של משקיעים נוספים בעסקה

לדברי טראמפ, הוא הבהיר למנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נדלה כי "נתח משמעותי מהמחיר צריך להגיע לקופתה של ארה"ב, מכיוון שאנחנו מאפשרים לעסקה הזאת לקרות".
"זה חריג מאוד בשביל נשיא להציע שארה"ב תקבל נתח מהסכם עסקי, במיוחד מהסכם שהוא ארגן", אמר קארל טוביאס, פרופסור למשפטים באוניברסיטת ריצ'מונד לוול סטריט ג'ורנל, "הרעיון הזה הוא כנראה גם בלתי חוקי וגם בלתי מוסרי".
גרי הופבאור, ממכון פטרסון לכלכלה בינלאומית, אמר לעיתון כי ההצעה מזכירה לו את השיטה של המלכים מימי הביניים: "אם רצית לכרות מלח, היית צריך לשים כסף באוצר המלכותי".
2 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
טיקטוק. אפל מכחישה שהביעה עניין
(צילום: EPA)
באתר Axios היו יותר נחרצים ואמרו כי הדרישה של טראמפ מזכירה סחיטה, "מסוג הדברים שאתה מצפה לשמוע בהאזנת סתר, לא מהבית הלבן בפני עיתונאים". באתר ציינו כי הדרישה תמוהה עוד יותר מכיוון שטראמפ הוא שדחף את טיקטוק למכור את פעילותה בארה"ב, בשל חששות לביטחון המדינה: "או שהעסקה עומדת בקריטריונים הביטחוניים או שהיא לא".
טראמפ הציב את התאריך 15 בספטמבר כדד-ליין למגעים בין מיקרוסופט לבייטדאנס. אם שתי החברות לא יסכימו על עסקה, טראמפ עשוי לאסור על המשך פעילותה של הרשת החברתית בארה"ב. באתר Axios ציינו כי גם אפל התעניינה ברכישת טיקטוק, אבל בענקית הטכנולוגיה מיהרו להכחיש.