הקיץ פה, בריכות השחייה כבר נפתחות השבוע, ואם יש לכם בריכת שחייה פרטית משלכם, אתם בוודאי הייתם רוצים מערכת מעקב אחר המשתכשכים בבריכה שלכם, שגם יודעת לזהות באמצעות בינה מלאכותית (AI) כשמישהו טובע. כשמדי קיץ טובעים פעוטות וילדים בבריכות פרטיות, טכנולוגיה להתרעה על טביעה היא עניין של הצלת אלה שהכי יקרים ללבכם.
אז אם אתם בעלים של בריכה פרטית, יש מצב שכבר נחשפתם למערכת CORAL MANTA, שמפעילה מצלמה מתחת למים ומוודאת שאיש אינו שוכב שם ללא ניע. הבינה המלאכותית מסוגלת לזהות אנשים שטבעו בוודאות קרובה ל-100 אחוזים ולהתריע על כך בבריכה, בבית וגם באפליקציה, וכל זה ארוז במתקן כחול ויפה על שפת הבריכה שמחירו כ-2,500 דולר. המערכת שהוצגה לפני כשנה זכתה לסיקור נרחב בכלי תקשורת בחו"ל ולשורת פרסים על הטכנולוגיה החדשנית. בישראל בינתיים קצת פחות, בכל זאת השוק כאן קטן.
אבל עכשיו החברה חותרת קדימה במרץ ומשיקה את טכנולוגיית זיהוי הטביעות בבריכות ציבוריות. למה בריכה עם מצילים צריכה גם מערכת התרעה אלקטרונית? כי תשומת הלב של המצילים לא תמיד מספיקה וגם בבריכות ציבוריות טובעים אנשים. ממשלת סינגפור, למשל, פרסמה לאחרונה מכרז לפרישת מערכות התרעה אלקטרוניות בכל הבריכות במדינה. וזו כבר זירת השחייה של הגדולים עם פרויקטים ששוויים מגיע למאות אלפי דולרים לכל בריכה.
6 צפייה בגלריה
הטכנולוגיה של קוראל
הטכנולוגיה של קוראל
הטכנולוגיה של קוראל בבריכה בירושלים
(צילום: ynet)
למרות החשיפה הגדולה, חברת הסטארט-אפ הישראלית קוראל (CORAL Detection Systems) עדיין משכשכת במים הרדודים, ומגייסת בימים אלה את ההון שיידרש כדי לפרוץ לשוק העולמי. פרויקט פיילוט ראשון של זיהוי טביעות בבריכה ציבורית יתחיל לפעולה בבריכה אחת של ארגון YMCA האמריקאי ברגע שבריכות השחייה יפתחו שם מחדש. הצלחה של הפיילוט יכולה להביא להזמנה של מערכות כאלה ב-2,700 הבריכות של הארגון.
לקחנו את מנכ"ל קוראל והמייסד-השותף אייל גולן לסיבוב הדגמת יכולת בבריכת מרכז לרנר של האוניברסיטה העברית בהר הצופים בירושלים והצטרפו אלינו המצילים הוותיקים אוליבר מילר ושמוליק בירמן. המשימה שהוטלה על מילר היתה לשקוע לתחתית הבריכה ללא תנועה, כמו ילד שטבע. זה דרש אימון קצר ואז זה קרה: עשר שניות אחרי הטביעה המדומה המכשיר התחיל לצפצף ולשלוח התרעות ליחידת הבקרה ולסמארטפון של גולן. בירמן כבר נדרך לקפוץ להצלה אבל מילר המנוסה זינק מהמים כמו דולפין מיומן.
"מה שאנחנו עושים עכשיו, זה נותן תחושה שאתה עושה משהו שמציל חיים ושהוא טוב לעולם", אומר גולן, "בגלל שפיתחנו את זה לבתים פרטיים היינו חייבים לפתח מוצר בעלות לא יקרה, שהוא גם סופר-מדויק וגם עם מינימום התרעות שווא".
6 צפייה בגלריה
Coral Detection Systems
Coral Detection Systems
הטכנולוגיה של קוראל: חיישן, יחידת בקרה ואפליקציה
(צילום: יח"צ)
דרך הפעולה של מכשיר ההתרעה מזכיר מצלמת אבטחה רגילה, אלא שזו שקועה בתוך המים. חברות הייטק רבות פיתחו מערכות אבטחה מבוססות בינה מלאכותית, שמסוגלות לזהות פנים וגם להתריע על מעשים חשודים. המערכת של קוראל לא מזהה פנים, אבל יודעת להגיד אם האדם בתנועה או קפוא, ואם ראשו למעלה או למטה. זה אולי נראה קל לזיהוי, אבל זו משימה קשה מאוד לבינה מלאכותית.
ד"ר תמר אברהם, המייסדת-השותפה של החברה, הובילה את פיתוח הטכנולוגיה של קוראל, שמשלבת ראייה ממוחשבת ולמידה עמוקה באמצעות רשת נוירונית. לאחר אימון עם מיליוני תמונות, מסוגל האלגוריתם לזהות בני אדם, ילדים ומבוגרים השוהים מתחת למים במצב טביעה ולהתריע על כך.
6 צפייה בגלריה
Coral Detection Systems
Coral Detection Systems
שלושה שוחים, והמערכת מזהה טובע מאחוריהם
(צילום: יח"צ)
"אנחנו ממש מלמדים את המערכת איך נראה בן אדם. יש כל מיני שיטות שמנסות לזהות טביעה, אבל הן לא הגיעו לאחוזי הצלחה גבוהים כמו אימון רשת נוירונים", אומר גולן, "זה כמו ללמד מוח אנושי. אנחנו נותנים משקלים שונים לאינספור פרמטרים וצריכים לזהות אדם בכל מיני זוויות וצורות. אני לא בטוח שאם תיתן למובילאיי לזהות אדם שוכב, היא תדע לזהות. יש לנו מאגר תמונות מאוד ייחודי של אנשים בבריכה".
כשהמערכת מאתרת ילד טבוע ששוכב ללא תנועה, זה לא מאוחר מדי?
"המערכת מזהה טביעה אחרי 15 שניות של חוסר תנועה. המחשבה על זה נוראית, אבל האלטרנטיבה עוד יותר גרועה. נזק למוח מתחיל אחרי בערך חמש דקות, והמחקרים מראים שאם מוציאים טבוע מהמים עד חמש דקות לאחר הטביעה הוא ישרוד ובמרבית המקרים ללא נזקים. כך שהתרעה אחרי 15 שניות משאירה הרבה זמן לתגובה".
למה לא לאתר את הטובע לפני כן?
"כולנו היינו רוצים לזהות את הטובע לפני שהוא שוכב על רצפת הבריכה אבל אין היום יכולת לזהות באופן אפקטיבי את התנועות המקדימות לטביעה. במצב טביעה אמיתי לא רואים בדרך כלל את התנועות והצעקות 'הצילו' כמו שרואים בסרטים. ברוב המקרים ילדים קטנים שוקעים במהירות לקרקעית. מחקרים שניסו לזהות תנועות אופייניות לפני טביעה הגיעו ל-50-60 אחוזים של זיהוי, וזה אומר המון פספוסים וגם התרעות שווא".
המערכת כבר הצילה אנשים?
"אנחנו חברה יחסית חדשה, אז עדיין אין מקרים שאנחנו יודעים עליהם. סטטיסטית, יהיו מקרי טביעה רק כשנגיע להתקנה בעשרות אלפי בריכות. אבל היה מקרה שהמערכת הצילה כלב, וזאת למרות שלא אימנו אותה על תמונות של כלבים".
6 צפייה בגלריה
Coral Detection Systems
Coral Detection Systems
מערכת קוראל בפינת הבריכה שלכם
(צילום: יח"צ)

אוקיינוס בריכות

חברת קוראל הוקמה ב-2015 בבנימינה על ידי אייל גולן ותמר אברהם. גולן מגיע מקריירה של 30 שנה במערכות צבאיות, מערכות פיננסיות וניהול פרויקטים של ערים חכמות והוא בעל תארים במתמטיקה ומדעי המחשב מנהל עסקים ומשפטים. אברהם היא מומחית לראייה ממוחשבת, בעלת דוקטורט במדעי המחשב מהטכניון ורקע בחברות בתחום תקשורת מחשבים והדמיה רפואית.
בשנת 2018 גייסה 2.5 מיליון דולר בהובלת קרן ClearFuture, של האנג'ל אלון ארבוב ומוקד אמון. זה הספיק לעבור לשלב הייצור, והמוצרים הביתיים של החברה נמכרים דרך האתר. בתחילת החודש הודיעה ענקית מוצרי הבריכה האמריקאית לסליז (Leslie's) על תחילת מכירת המכשיר הביתי בחנויות החברה. אולי עזרה לשיווק גם הצטרפותו המתוקשרת למועצת המנהלים של המדליסט האמריקאי בוד מילר, מי שבשנת 2018 שכל את ביתו הפעוטה שמתה בטביעה בבריכת השכנים. בכל מקרה, החברה נמצאת כבר בשלב מכירות פעיל בשוק האמריקאי והבריטי.
6 צפייה בגלריה
CORAL Detection Systems
CORAL Detection Systems
גולן. "אתה עושה משהו שמציל חיים"
(צילום: ynet)
אבל פוטנציאל השוק האמיתי עוד רחוק ממיצוי: אוקיינוס כחול של שלושה מיליון בריכות שחייה ציבוריות בעולם, שבהן מתרחשים כחמישית ממקרי הטביעה בעולם, למרות שבכולן נמצא מציל על משמרתו. אולי זו הסיבה שרק מעטות מהבריכות האלה התקינו מערכת התרעה אלקטרונית, ייתכן שבגלל המחיר הגבוה של המערכות הקיימות.
אחת המתחרות הפועלות בשוק הזה היא חברת ישראלית אחרת, חברת מיטרוניקס מקיבוץ יזרעאל. באמצעות חברת הבת הצרפתית שלה - MTFR - היא פיתחה את מערכת Poseidon להתרעה על טביעה. המערכת, שפותחה ב-2002 בהשקעה של עשרות שנות אדם, מבוססת על מערך מצלמות מעל המים ומתחתיהם ותוכנה לניתוח הצילומים. לפי דיווחי החברה המערכת הותקנה עד כה בכ-290 בריכות ציבוריות מוניציפליות והיא מחזיקה ביותר מ-80% מהשוק. עלות ממוצעת של מערכת כזו היא 120 אלף דולר.
6 צפייה בגלריה
CORAL Detection Systems
CORAL Detection Systems
התרעת טביעה על מסך האפליקציה
(צילום: יח"צ)
על זה בדיוק מבססת קוראל את אסטרטגיית החדירה שלה לשוק הבריכות הציבוריות: טכנולוגיית בינה מלאכותית מתקדמת יותר בעלות של כעשירית מהמתחרים. לדברי גולן, בריכה ציבורית שתרצה לצמצם את ההשקעה תוכל פשוט לפרוש שורה של מכשירים ביתיים בנקודות מסוימות בבריכה ולהשיג אפקטיביות מלאה. התקנה מלאה של המערכת מחייבת בניית תשתית מותאמת וגם טכנולוגיה יקרה יותר, ולכן עלותה גבוהה יותר.
"אנחנו זקוקים לגיוס ההון כדי לפתח את הדורות הבאים", אומר גולן, "הגענו לשלב המכירות עכשיו, וזה בא על חשבון הייצור או הפיתוח ולכן אנחנו מתקדמים לאט". בחברה מחכים בכיליון עיניים לפתיחת הבריכות בארה"ב שאיתה יתחיל הפיילוט ב-YMCA ומשוכנעים שגם הפרויקט בסינגפור יגיע לידי החברה בזכות המחיר התחרותי שהציעה. עכשיו נותר להגיע לשאר הבריכות הציבוריות בעולם.