נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ עלול לצייץ מרוב כעס, אבל המדיניות שלו להטיל חרם על חברת וואווי הסינית פשוט לא מצליחה. מנתונים של חברת המחקר קנליס (Canalys) שמתפרסמים היום עולה, שוואווי עברה את סמסונג בשוק הסמארטפונים העולמי ברבעון השני 2020, והיא סיפקה יותר סמארטפונים מכל חברה אחרת בעולם ברבעון זה.
מדובר בהישג משמעותי עבור וואווי, שלראשונה מזה תשע שנים מתייצבת בראש צמרת חברות הסמארטפונים בעולם. בשנים האחרונות היא נאלצה להסתכל מלמטה איך סמסונג הקוריאנית ואפל האמריקאית מחליפות ביניהן את הובלת השוק.
2 צפייה בגלריה
אירוע ההשקה של הונור 20
אירוע ההשקה של הונור 20
רן ז'נגפיי, מייסד וואווי, באירוע השקה
(צילום: רויטרס)
ברבעון השני 2020 וואווי סיפקה 55.8 מיליון מכשירים, מה שמהווה ירידה של 5 אחוזים לעומת הרבעון השני 2019. אלא שסמסונג סיפקה רק 53.7 מיליון מכשירים, צניחה של 30 אחוזים לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.
כיצד קורה, שוואווי שעדיין נתונה למגבלות חמורות תחת החרם של המימשל האמריקאי, מצליחה להרחיב את עסקיה, ועוד בתקופת משבר כלכלי עולמי? ההסבר נעוץ בעוצמתה של וואווי בשוק הסיני, שהקדים והתאושש כלכלית לפני כל שאר המדינות בעולם. סין החזירה מפעלים לעבודה והשלטונות ממהרים להטיל סגר על כל התפרצות שמתגלה.
2 צפייה בגלריה
וואווי-סמסונג
וואווי-סמסונג
אספקת טלפונים: וואווי לעומת סמסונג
(מקור: Canalys)
החרם של ארה"ב פגע קשות בעסקיה של וואווי מחוץ לגבולות סין והביא לירידה של 27 אחוזים במכירות הבינלאומיות. וואווי מתקשה למכור סמארטפונים מחוץ לגבולות סין, שכן הם אינם כוללים תמיכה של שירותי גוגל, כמו המתחרים.
לעומת זה חל גידול משמעותי בעסקיה של וואווי בשוק הסיני והמכירות בו גדלו ב-8 אחוזים בתקופה זו. כיום חולשת וואווי על 70 אחוזים מהשוק הסיני הענק, בעוד שלסמסונג יש בו נוכחות דלה, פחות מאחוז בודד. סמסונג נאלצה לראות כיצד שווקי הליבה שלה במדינות כמו ברזיל, הודו, ארה"ב ואירופה קרסו בשל הקורונה והסגרים.
האנליסט בן סטנטון מקנליס אומר: "זו תוצאה ראוייה לציון שרק מעטים היו חוזים אותה בשנה שעברה. אילולא הקורונה, זה לא היה קורה. וואווי ניצלה עד תום את ההתאוששדות הכלכלית בסין כדי להזניק מחדש את תחום הסמארטפונים שלה".
וואווי טיפחה תקוות מזה זמן רב לתפוס את מקומה של סמסונג כמובילת השוק העולמי. השאלה היא אם וואווי תצליח להחזיק בעמדה הזו לאורך זמן. הערכות בשוק צופות שברבעון הבא תחזור סמסונג לעמדת הובלה בזכות הצגת מכשירי הדגל החדשים שלה.