לאריה (לואי) גארב, עורך דין בן 86, נמאס: בעתירה שהגיש לבג"ץ הוא דורש להנגיש את השירותים הממשלתיים לבני 70 ומעלה, קבוצת גיל שרוב הנמנים עליה מתקשים להתמצא בדיגיטל ולבצע פעולות כגון פתיחת קישורים לאתרי אינטרנט, הורדת אפליקציות, מילוי טפסים מקוונים וכו'. "אני לא מוכן ללמוד שפה חדשה", הוא אומר היום (ב') בריאיון לאולפן ynet. "אם אני רוצה ללמוד שפה - אני אבחר איזו שפה".
הפתרון של עו"ד גארב פשוט למדי: הוא מציע שכאשר אזרח בן 70 יתקשר למשרד ממשלתי או עירוני ויקליד את מספר תעודת הזהות שלו, הוא יקבל באופן אוטומטי מענה אנושי מהיר, "לא מרובוט, לא מבוט, לא הפניה לאתר ולא ללינק, שמינק, שום דבר. הוא מקבל בן אדם, זו זכותו". לדבריו, "בשנים האחרונות יש הרעת תנאים, הרעת האפשרות לדבר ולהתקשר עם משרדים ממשלתיים". בעתירה שהגיש עו"ד גארב הוא מבקש להוציא צו על תנאי המורה למדינה להסביר מדוע לא יונגשו כלל השירותים הציבוריים כך שאזרחים בני 70 ומעלה יוכלו לממש את זכותם להשתמש בשירותים הללו. בנוסף, הוא דורש להורות למדינה להתחיל בתהליך בחינה, "אשר במסגרתו יאופיינו השירותים הציבוריים אשר אינם מונגשים למשתמשים הנמנים על הציבור הנפגע במדינת ישראל. בנוסף, ייבחנו אפשרויות שונות לפתרון בעיה זו, תוך יישום מלא שלהן, וזאת בתוך מועד קצוב שייקבע על ידי בית המשפט הנכבד במסגרת ההליך דנן".
2 צפייה בגלריה
עו"ד אריה (לואי) גארב
עו"ד אריה (לואי) גארב
עו"ד אריה (לואי) גארב. "אבוד בעולם הדיגיטלי"
(צילום: משה מזרחי)
גארב עלה לישראל בשנת 1973 ועובד כעורך דין כבר 63 שנים. "חרף שלל תאריו ועבודתו רבת שנים במקצוע תובעני ומגוון", הוא מעיד על עצמו, "מוצא עצמו העותר, בדומה ליתר בני גילו, כאבוד בעולם דיגיטלי אשר אינו מונגש לצרכיו הבסיסיים, הדרושים לו לשם מימוש זכויותיו המגיעות לו על פי כל דין". המצב, לדבריו, החריף בתקופת משבר הקורונה. "קבלת שירותים באופן פיזי קרי על ידי הגעה פיזית למשרדי נותני השירות אינה מתאפשרת עוד במגפה זו", הוא כותב בעתירה, "כתוצאה מכך, הוגבר השימוש בשירותים דיגיטליים ללא מתן מענה ראוי לבני הציבור הנפגע. בשל כך, מצאו עצמם בני הציבור הנפגעים חסרי אונים, ללא כל יכולת לנהל אורך חיים תקין זכות אשר נשללה מהם על לא עוול בכפם".
אתה מרגיש שיש פה אוכלוסייה שלמה שהמדינה שכחה אותה? "נכון, ואני יכול פשוט לקרוא תשובה שקיבלתי סוף סוף לאחר תלונה למבקר המדינה: ועדת הכלכלה בראשותו של ח"כ לשעבר איתן כבל עסקה בנושא זה רבות בשנים האחרונות, אך הדבר לא הגיע לידי הבשלה. ואז אומרים שיש תוכנית יחד עם הג'וינט לעשות אוריינות. אוריינות זה כדי ללמד את האנשים הוותיקים שפה חדשה. ככל שאדם מתבגר, זה יותר קשה".
2 צפייה בגלריה
טכנולוגיה קשישים
טכנולוגיה קשישים
ויש כאלה שכן מסתדרים עם הטכנולוגיה
(קרדיט: Shutterstock)
"אני לא יודע אם מותר לי להזכיר את השם", אומר עו"ד גארב, "אבל אצל אחד מהבנקים יש קו ייעודי שאנשים מעל גיל 75 מתקשרים ומיד מקבלים תשובה מבן אדם. ללא הפניה כפי שאמרתי לאתר, ללינק. לשום אפיק דיגיטלי - וכך צריך להיות. אני לא חושב שזה כרוך גם כן בהוצאה גדולה, אבל גם אם זה תלוי בהוצאה גדולה, זה ציבור של כמיליון איש, ולפי הסטטיסטיקה 75% מהם מתקשים או לא משתמשים בדיגיטל".
אז זה אומר בעצם מיליון איש שהמדינה שכחה אותם? "75% מהם. יש אנשים, אנשי סגולה, שמצליחים להשתמש באפיקים דיגיטליים. אבל 75% מהם לא. אז מה עושים? פונים לבן, לנכד, לשכן, או ממתינים על הקו 45 דקות".