כעשור לאחר שהושקה, מערכת ההפעלה Windows 7 של מיקרוסופט מסיימת מחר את מחזור חייה, לפחות ככל שמדובר בתמיכה ובעדכונים. אמנם ניתן להמשיך ולהשתמש במחשבים שבהם מותקנת המערכת, אבל החל ממחר מיקרוסופט לא מעניקה תמיכה טכנית למערכת, לא פותרת בעיות משתמשים ולא מספקת עדכוני תוכנה או תיקוני אבטחה.
1 צפייה בגלריה
Windows 7
Windows 7
Windows 7
(צילום: shutterstock)
היעדר עדכוני אבטחה עלול להעמיד את המשתמשים בפני סכנה מוגברת של פריצה או חדירת נוזקות למחשב. מיקרוסופט מתריעה מזה עשרה חודשים בפני משתמשי Windows 7 על הצורך לעדכן את המערכת ובכל זאת, לפי ההערכות כ-200 מיליון מחשבים אישיים בעולם עדיין משתמשים במערכת ההפעלה המיושנת. לפי נתוני Statcounter, כ-27 אחוזים מהמחשבים בעולם משתמשים ב-Windows 7 לעומת 65 אחוזים שמשתמשים ב-Windows 10. רובם הגדול של מערכות ההפעלה המיושנות מותקנות במחשבים במגזר העסקי, שלא ממהר להשקיע בשדרוג ההשקעות במערכות ה-PC.
מה שבאמת מדאיג: חזקה על ההאקרים, שהם אכן ינסו לפרוץ למחשבים מבוססי Windows 7 שאינם מוגנים יותר. אמיר כרמי, מנהל הטכנולוגיות של ESET ישראל, מתריע: "פושעי הסייבר מיומנים באיתור מערכות מיושנות ובהתחשב בכמות האנשים שעדיין משתמשים במערכת הישנה, ניתן לומר שהם יהיו היעד המרכזי לפגיעה. הישארות עם מערכת הפעלה ללא עדכונים היא מסוכנת ובעלת פוטנציאל פגיעה של מתקפות כופר וקודים זדוניים שיכולים לגרום להתרסקות של חברות".
אז מה עושים? אלה האפשרויות:

מחליפים מחשב

זה הפתרון המומלץ של מיקרוסופט: לקנות מחשב חדש, שבו מותקנת מערכת Windows 10. "המחשבים כיום מהירים יותר וחזקים יותר, ומערכת Windows 10 כבר מותקנת בהם", מציינים בחברה. הבעיה העיקרית: זה עולה לא מעט.

משדרגים את מערכת ההפעלה ל-Windows 10

זה פתרון פחות מומלץ מבחינתה של מיקרוסופט, בעיקר אם המחשב בן יותר משלוש שנים ויש חשש שיתקשה להתמודד עם דרישות המערכת של Windows 10. בתחילת דרכה של המערכת החדשה השידרוג גם ניתן בחינם למשתמשים אבל החל מ-29 ביולי 2016 מיקרוסופט גובה תשלום נאה: 700 שקל לגרסת Home ו-1,000 שקל לגרסת Pro. יקר, אבל פחות ממחשב חדש. עם זה טוענים מספר משתמשים, שכלי השידרוג באתר מיקרוסופט מאפשר גם היום שידרוג ל-Windows 10 ללא תשלום. בתשובה לשאלת ynet הבהירו במיקרוסופט שכלי השידרוג נועד לשימוש מי שיש בידיו רישיון קיים למוצר: "כלי יצירת המדיה מיועד לאנשי מקצוע בתחום ה-IT, שצריכים לייצר מדיה למגוון מטרות ארגוניות, ושיש להם מספרי מפתח מוצר קיימים להפעיל את המדיה".

ואם אני חייב להמשיך לעבוד עם Windows 7?

קיימים ארגונים שלא יכולים לשדרג את מערכת ההפעלה משום שהם עושים שימוש בתוכנות עיסקיות ותעשייתיות שלא תומכות ב-Windows 10. מיקרוסופט, שמודעת לבעייה של ארגונים אלה (כמו שקרה לפני מספר שנים עם גירסת Windows XP), מציעה אפשרות לרכישת הארכה של עדכוני האבטחה עבור Windows 7 Enterprise ועבור Windows 7 Pro. מיקרוסופט לא פירסמה באופן רשמי את המחירים עבור תכנית הארכת התמיכה והיא מפנה את הארגונים למשווקים המורשים בכל מדינה על מנת לקבל הצעת מחיר. עם זה כדאי לשים לב שגם תוכנית זו תימשך לכל היותר שלוש שנים, והמחיר שלה יעלה מדי שנה כדי לעודד את הארגונים לשדרג.

מה צריך לבדוק לפני שמשדרגים?

חשוב לוודא שהחומרה של המחשב הישן בכלל תומכת בשידרוג ל-Windows 10. מיקרוסופט ממליצה על מחשבים בני שלוש לכל היותר, אם כי סביר שגם מחשבים בני ארבע או חמש יעמדו במשימה בקלות. הרכיבים המינימליים שדרושים לשידרוג הם מעבד הפועל במהירות 1GHz ומעלה, זיכרון 1GB במערכות 32 ביט או 2GB במערכות 64 ביט, דיסק קשיח בנפח 16GB לפחות במערכות 32 ביט ו-20GB במערכות 64 ביט וכרטיס מסך תומך ב-DirectX9 ומעלה.

אילו תוכנות נוספות נמצאות בסכנה?

קשה להאמין, אבל משתמשי Windows 7 רבים עדיין משתמשים בדפדפן Internet Explorer, פריט ארכאי שמקומו במוזיאון לתולדות המיחשוב. מכיוון שב-Windows 7 הדפדפן הוגדר כרכיב של מערכת ההפעלה, גם התמיכה בו נפסקת היום. המשך השימוש בו יביא לחשיפה מוגברת להתקפות ולנוזקות רבות, אשר מכוונות לחולשות בדפדפן.
גוגל הודיעה על המשך תמיכה מלאה בדפדפן כרום על מערכת Windows 7, לפחות במשך 18 החודשים הקרובים, עד יולי 2021. בתקופה זו הדפדפן הפופולרי ימשיך להתעדכן ביכולות ההתגוננות שלו גם בגירסאות ל-Windows 7, כולל תכונות חדשות כמו בידוד אתרים והגנת סיסמה ודיוג. עם זאת, החברה הודיעה שהיא ממליצה למשתמשים לשדרג את המחשבים ל-Windows 10.
מעבר לזה, גם תוכנות של חברות אחרות שפועלות על Windows 7 עלולות להפסיק להתעדכן, שכן מיקרוסופט לא דורשת מהן מעתה לתת תמיכה ועדכונים. בשנתיים האחרונות יותר ויותר תוכנות עברו לעדכן רק את גירסאות Windows 8 ו-Windows 10 שלהן. הפסקת עדכוני התוכנות האלה חושפת את המשתמשים לפגיעה גם דרך חולשות שיתגלו בהן.

עד כמה הסיכון ממשי?

אמיר כרמי: "מומלץ בחום לבצע את השדרוג של מערכת ההפעלה בגרסת Windows 7 במהלך חודש ינואר, או מקסימום עד סוף פברואר. ברגע שייצאו עדכוני אבטחה של מיקרוסופט בפברואר, האקרים יתחילו לעבוד על הנדסה לאחור של העדכונים כדי לנצל את הפגיעויות באמצעות קוד, שיתעדכן מהר מאוד בכלי התקפה אוטומטיים. סביר להניח שבמרץ כבר יהיו התקפות אוטומטיות על Windows 7 שלא ייצאו עבורן כבר עדכוני אבטחה ושכל אדם עם ידע מינימלי בתחום יוכל לנצל".