יוזמה של חובבי אלקטרוניקה ומיחשוב בשיתוף מעבדות אקדמיות מצליחה לייצר מאות מסיכות פנים למיגון ולהקל במעט על הביקוש הרב למסיכות. מדובר ביוזמה של קהילת ה"מייקרים", חובבי פיתוח טכנולוגי, שמייצרים בהתנדבות את המסכות באמצעות הדפסה במדפסות תלת-ממד. המסכות מועברות לעובדים חיוניים בעיריות, מפעלים וגופים רפואיים.

את הרעיון הגה עידן בן משה, קצין קבע משוחרר וחובב אלקטרוניקה, שמספר: "זה התחיל כששמעתי שיש מחסור במסיכות מיגון לצוותים הרפואיים בבתי החולים. ניסיתי לפתח מודל לייצור מסיכות מיגון בייצור פשוט, אולם לאחר ניסוי וטעייה הבנתי שאין לנו יכולת לייצר במהירות ציוד בסטנדרט רפואי והחלטתי להתמקד במסכות לעובדים חיוניים ולציבור הרחב".
מדובר במוצר פשוט וקל לייצור בשיטת "עשה זאת בעצמך". המרכיב העיקרי הוא קשת פלסטית המהווה שלד למסיכה, ואליה מחברים שקף משרדי רגיל. הקשת מודפסת במדפסת תלת-ממד באמצעות חומר מתכלה מבוסס תירס המכונה PLA. "המודל" - התוכנית למדפסת התלת-ממד – הועלה לאתר אינטרנט ביחד עם ההוראות להרכבת המסכה.
3 צפייה בגלריה
הדפסת תלת ממד מסיכות מיגון
הדפסת תלת ממד מסיכות מיגון
מסיכת המיגון בשימוש בכניסה לבינתחומי בהרצליה
(צילום: אנדרי גרישקו)
בן משה הפיץ את הרעיון לחברי הקבוצה וכ-400 מייקרים עצמאיים וגם מעבדות אקדמיות התגייסו לעזור. המשתתפים מורידים את המודל למחשב שלהם ומדפיסים את המסיכות במדפסות תלת ממד כשעלות הייצור ממומנת מכיסם.
3 צפייה בגלריה
הדפסת תלת ממד מסיכות מיגון
הדפסת תלת ממד מסיכות מיגון
כך זה נראה ביציאה ממדפסת התלת-ממד
(צילום: אנדרי גרישקו)
בן משה: "היתרון כאן הוא ביכולת ייצור המונית מבוזרת. הצד השני של המיזם הוא, שאנחנו מאפשרים לגופים לפנות אלינו ולהזמין מסיכות ובכך מחברים בין ביקוש להיצע. סיפקנו מסיכות לעובדים חיוניים ברשויות מקומיות, מפעלים, בתי מרקחת, גופי רפואה שונים ועוד. חשבנו שאפשר גם לצייד מרכולים ורשתות שיווק במסיכות".
3 צפייה בגלריה
עידן בן משה קהילת המייקרים
עידן בן משה קהילת המייקרים
עידן בן משה באירוע של קהילת המייקרים
(צילום: קהילת makers)
אחת המעבדות האקדמיות שהתגייסה ליוזמה היא מעבדת מילאב בבי"ס סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה, שמתמחה בחדשנות טכנולוגית. אומר ד"ר אורן צוקרמן, ראש המעבדה: "כל הקהילה הטכנולוגית הבינלאומית מחפשת דרכים לעזור, אני בקשר עם חוקרים ב-MIT וסטנפורד וכולם משתפים קבצים להדפסה בתלת ממד של מסיכות ברמות שונות. ברגע שראיתי את המודל שעידן הפיץ הבנתי שיש כאן פשרה חכמה, המשלבת בין מהירות ועלות נמוכה לבין שימוש חיוני. המסיכה יכולה למנוע הפצה של הווירוס על-ידי הקטנת סיכויי ההידבקות של עובדים חיוניים. מיד התגייסנו לעזור והתחלנו להדפיס. פתחנו את המעבדה במיוחד למטרה זו. בשלב ראשון פנינו לעיריית הרצליה כדי לספק לה מסיכות. כמו כן, סיפקנו כבר אתמול מסיכות ראשונות שייצרנו לעובדים החיוניים בבינתחומי, אשר התקבלו בהתלהבות רבה".