ענקית הסחר האלקטרוני אמזון הסירה בחודש האחרון מאות קישורים לספרים אנטישמיים ומכחישי שאה מהחנויות המקוונות שלה בעקבות פנייה של משרד התפוצות והקונגרס היהודי העולמי (WJC) - כך נודע ל-ynet.

בין המחברים שספריהם הוסרו מאמזון:

  • מוריס ברדש - מכחיש שואה צרפתי, אשר כתב ב-1948 את הספר Nuremberg or the Promised Land המטיל ספק בקיומה של השואה.
  • רובר פוריסון - מכחיש שואה צרפתי ידוע. לאחר שגילה סתירות בין מסמכים שונים, למשל לגבי המספר המדויק של הנרצחים באושוויץ, טען שהשואה לא התרחשה כלל.
  • רוג'ר גרודי - פילוסוף צרפתי ומכחיש שואה שהמיר את דתו לאסלאם ב-1982 וב-1998 נקנס בשל הכחשת שואה לאחר שטען כי רציחתם של שישה מיליון יהודים היא "מיתוס". ספרו נקרא The Founding Myths of Israeli Politics/
  • גרמר רודולף - מחבר "האנציקלופדיה (להכחשת) השואה", שבה נטען בין היתר כי תאי הגזים שימשו לסניטציה ולא להמתת אסירים יהודים.
  • יורגן גרף – סופר שוויצרי מכחיש שואה אשר ברח משוויץ ועבר לגור ברוסיה. הוא כתב את הספר the holocaust on trial.
  • פרד לויכטר – מכחיש שואה, טכנאי ויצרן ציוד הוצאות להורג, אשר נודע לשמצה לאחר שפרסם את "דו"ח לויכטר", מסמך פסאודו-מדעי הטוען כי תאי הגזים באושוויץ הם "מיתוס".
3 צפייה בגלריה
אתר אמזון
אתר אמזון
יותר מאלף קישורים לספרים אנטישמיים
(צילום: shutterstock, Getty Images)
משרד התפוצות פועל בשנים האחרונות להסרת כותרים אנטישמיים ומכחישי שואה מחנויות מקוונות, לאחר שזיהה כי אלה משמשים להפצת אידיאולוגיה אנטישמית ולהרחבת מעגל הפעילים האנטישמיים. זאת, באמצעות האשמת היהודים במגוון קונספירציות ודרך עיוות זיכרון השואה עד כדי הצגת הפתרון הסופי כתגובת העמים לאכזריות היהודים, כניסיון של היהודים להפיק רווח מסבל שלא התרחש ולשעבד עמים ומדינות, או לחליפין הכחשת השואה מתוך רצון לטהר את העבר הנאצי ולהפוך אותו ואת החייאתו ללגיטימיים.

הכחשת שואה בחיפוש פשוט

במחקר שנערך בשיתוף פעולה עם הקונגרס היהודי העולמי (WJC), התגלו באמזון יותר מ-1,000 קישורים לכותרים כאלו, ביניהם של מכחישי שואה ידועים באירופה ובארצות הברית. את הספרים ניתן היה לרכוש ללא אזהרה, לאחר חיפוש פשוט, ממש כפי שנמכרים שאר הספרים באמזון.
בתום עבודת המחקר פנה משרד התפוצות למחלקת המדיניות של אמזון, שקידמה את היוזמה בברכה. במשרד אומרים כי עד כה, הסירה החברה 850 קישורי מכירה לכ-320 ספרים עם תכנים של הכחשת שואה או אנטישמיות, או שהפכה אותם לבלתי זמינים לרכישה. מדובר בספרים בתשע שפות, בהן אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית, ספרדית ויפנית.
3 צפייה בגלריה
אמזון
אמזון
אמזון. "מהלך מבורך"
(צילום: AP)
"זהו מהלך מבורך של אמזון", אומר יוגב קרסנטי, מנהל המאבק באנטישמיות במשרד התפוצות. "התחלנו לעבוד על הפרויקט הזה בשיתוף פעולה עם הקונגרס היהודי העולמי לפני כשנה וחצי. לא הצלחנו להבין כיצד תכנים אנטישמיים יכולים להימכר בצורה חופשית ללא כל בקרה, מה גם שהאלגוריתם של אמזון המשיך והציע עוד ועוד ספרים כאלה. הפעילים האנטישמים ניצלו את יכולת ההפצה של רשת אמזון בכדי להגיע לקהלים שלא היו נחשפים אליהם באופן אחר, ולא אחת הציעו את מרכולתם חינם או במחירים מגוחכים, כדי להגיע לאותם פעילים". לדברי קרסנטי, "הסרת הספרים למכירה בידי אמזון, מעבירה מסר חשוב מאוד לעולם כולו: כך צריכה להתנהל חברה מסחרית ובייחוד חברה המתקיימת ברשת. פעילות אנטישמית מתחילה בהקצנה אידיאולוגית, ובזה שהסרנו את התכנים האלה ופגענו ביכולת ההפצה שלהם אנו מונעים פעולות חמורות יותר. אסור לתת לקיצוניים לנצל את הבמה. כעת, בזכות פעילותה של אמזון, יהיה הרבה יותר קשה לאנטישמיים לצרוך ספרות אנטישמית, ויהיה קשה שבעתיים לאידאולוגים אנטישמיים להפיץ את מרכולתם בעולם".
3 צפייה בגלריה
ח"כ עומר ינקלביץ'
ח"כ עומר ינקלביץ'
שרת התפוצות עומר ינקלביץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שרת התפוצות עומר ינקלביץ' מסרה: "לפני 80 שנה היו אלו בין היתר ספרים אנטישמיים שנמכרו במיליוני עותקים אשר סייעו להיטלר יימח שמו לעלות לשלטון ולהוביל אידאולוגיה רצחנית. הסרת 850 ספרים אנטישמיים היא מהלך קריטי וחלוצי של אמזון. האמירה כאן ברורה: הכחשת שואה ואנטישמיות לעולם לא ישתלמו למפיציהן! על שאר רשתות המסחר האלקטרוני ורשתות המדיה החברתית ללכת בצעדיה של אמזון ולהבהיר שהם לא ייתנו במה לאנטישמיות".