בלי "בלאקפייס", בלי תיאוריות שלפיהן היהודים שולטים בעולם: פייסבוק מרחיבה את כללי הקהילה שלה, ומוסיפה איסורים קונקרטיים על ביטויים של אנטישמיות וגזענות כלפי שחורים. הרשת החברתית הודיעה אמש (ג') כי הדימויים והביטויים הספציפיים הרומזים על כך שיהודים שולטים בעולם או במוסדות גדולים, נכנסים מעתה לרשימה הארוכה של ביטויי גזענות ואנטישמיות האסורים בפלטפורמות שלה.
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל ונשיא פייסבוק מארק צוקרברג
מנכ"ל ונשיא פייסבוק מארק צוקרברג
הרחבת כללי הקהילה נגד אנטישמיות. מארק צוקרברג
(צילום: EPA)
ההודעה של פייסבוק מגיעה יחד עם פרסום דו"ח אכיפת כללי הקהילה שלה, שחושף כי בין החודשים אפריל-יוני, הסירה הרשת החברתית מפייסבוק ומאינסטגרם 7 מיליון תכנים הנוגעים להפצת מידע כוזב בעניין נגיף הקורונה, וכי כ-98 מיליון תכנים נוספים קיבלו תגיות אזהרה. תכנים אלה כוללים מידע כוזב על הנגיף, המלצות לטיפול תרופתי ותיאוריות קונספירציה.
למרות שלפייסבוק יש כבר כללי קהילה מפורטים למדי הנוגעים לדברי הסתה ושטנה, נטען כי מפקחי התוכן לא תמיד יודעים להבחין בביטויים אלה - בעיקר כשהם מגיעים בתוך הקשר מורכב. התוספת הברורה של "בלאקפייס" (תופעה שבמסגרתה לבנים משחירים את פניהם בצבע לצורך הגחכה של הקהילה וניכוס תרבותי - ה.ב.), וכן של ביטויים של אנטישמיות שבהם תיאוריות הרומזות על כך שיהודים שולטים בחלקים נרחבים של העולם, היא עוד צעד קטן שאמור לסייע למפקחי התוכן להתמודד בצורה קלה יותר עם תכנים מהסוג הזה.
נגיף הקורונה הביא איתו לפריחה של תיאוריות קונספירציה ומידע כוזב ברשתות החברתיות. בין התיאוריות החלה פריחה מחודשת של אנטישמיות, הכוללת האשמת יהודים בהפצה של הנגיף, עלילות דם ואף כינוי של הנגיף Covid-1948, לצד הטענה כי הוא פותח בישראל עם קום המדינה.
מוקדם יותר החודש נערך דיון בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, ובו הוצג ניסוי שערכה ההסתדרות הציונית העולמית. לטענת אנשי ההסתדרות, פייסבוק ממהרת להסיר תכנים המבטאים דברי שטנה כלפי אוכלוסיית הלהט"ב, מוסלמים וקבוצות "מוגנות" אחרות, אולם ממעטת לפעול להסרת תכנים אנטישמיים. לפי ההסתדרות פייסבוק מפעילה אכיפה בררנית, אולם לוביסטית הרשת החברתית בישראל, ג'ורדנה קאטלר, שנכחה בדיון, טענה כי לא התקבלו דיווחים על אותם תכנים אנטישמיים. בתום הוועדה סוכם כי פייסבוק תפעל יחד עם ישראל למיגור תכנים אנטישמיים מהרשת החברתית.