האם נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, ניסה להתערב בהרכב המועצה המפקחת של פייסבוק לטובתו? מגזין הניו יורקר דיווח בסוף השבוע האחרון כי עם פרסום שמות חברי המועצה הנבחרים בחודש מאי, התקשר טראמפ אל מארק צוקרברג וביקש שחברת המועצה פמלה קרלן, פרופסור למשפטים באוניברסיטת סטנפורד ומי שהעידה נגדו במשפט ההדחה ב-2019, תודח מהתפקיד לאלתר.
1 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג דונלד טראמפ
מארק צוקרברג דונלד טראמפ
מארק צוקרברג ודונלד טראמפ
(צילום: MCT, רויטרס)
הכתבה חושפת כי הרפובליקנים והמקורבים לטראמפ לא בחלו באמצעים כדי להשפיע על הרכב המועצה המפקחת של פייסבוק - שאמורה לקבל החלטות בלתי תלויות באשר לתכנים שנויים במחלוקת ברשת החברתית, ושהקמתה נבעה באופן ישיר כאחת המסקנות הבולטות ממשבר קיימברידג' אנליטיקה ב-2018. בחודשים שבהם נבחנו שמות המועמדים לכהונה במועצה נעשו מאמצי לובי להבטיח כי המועצה תכיל גם קולות שמרניים, וגם מקורבים לנשיא ארה"ב דאז - כשהשם הבולט ביותר הוא זה של בתו, איוונקה.
בסופו של דבר הגיעה גם שיחת טלפון פרטית מטראמפ לצוקרברג, בה ביקש הנשיא להביע מורת רוח מהרכב המועצה - כשהוא מדגיש שהבחירה בפמלה קרלן היא פוגענית במיוחד עבורו. צוקרברג, כך לפי הדיווחים, הקשיב לטענות אך הסביר כי חברי המועצה נבחרו על סמך הכישורים המקצועיים שלהם בלבד, וסירב לשנות את ההרכב הנבחר.
בחודשיים הקרובים צפויה המועצה להגיע להכרעה בשאלת השאלות מבחינת טראמפ: האם פייסבוק צריכה להשיב לו את זכות הביטוי בפלטפורמות שלה, או בדומה לטוויטר - להכריז על השעיה סופית מהרשת החברתית.
המועצה המפקחת של פייסבוק נכנסה לפעולה בחודשים האחרונים וכבר העבירה שורה של החלטות. היא כוללת בשלב זה כ-20 מומחים עולמיים לתחומים כמו זכויות אדם, משפט, חברה, זכויות דיגיטליות, עיתונות, ובהם גם כלת פרס נובל לשלום ועורך ה"גרדיאן" לשעבר. במועצה יש גם נציגות ישראלית - אמי פלמור, שכיהנה בעבר כמנכ"לית משרד המשפטים.