לצד הצמיחה האסטרונומית של פלטפורמות שיחות וידאו על רקע משבר הקורונה, תופסת תאוצה תופעה נלווית: שיתוף צילומי מסך משיחות וידאו, המכילים את פני המשתתפים, אל הרשתות החברתיות. אנחנו רואים את זה בכל פינה - הרצאות, הופעות, סדנאות, פגישות עסקיות, למידה מקוונת ואפילו מסיבות שנערכות באמצעות פלטפורות פופולריות כמו זום, מיקרוסופט טימז או גוגל מיט, ואפילו שיחות וואטסאפ קבוצתיות - מועלים לרשת בלי לחשוב פעמיים, לעיתים ללא ידיעת המשתתפים עצמם.
1 צפייה בגלריה
משתתפים בזום
משתתפים בזום
משתתפים בזום
(צילום: GettyImages)
מחקר שנערך באוניברסיטת בן-גוריון, מראה כי פרקטיקת השיתוף שנעשית אולי בתום-לב, חושפת את המשתתפים לפגיעה חמורה בפרטיות. המחקר נוהל על ידי ד"ר מיכאל פייר, ראש מעבדת Data4Good במחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע, יחד עם ד"ר גלית פורמן אלפרט ודימה קגן. במסגרתו, נסרקו מטוויטר ומאינסטגרם כ-15 אלף צילומי מסך שנלקחו מתוך שיחות זום ושותפו ברשתות, שכללו יותר מ-140 אלף תמונות פנים של משתתפים.
החוקרים הראו כיצד אפשר לחלץ כמויות של מידע רגיש מתוך צילומי המסך - כולל שמות מלאים של המשתתפים, מגדר וגיל, קשרים חברתיים ובמקרים מסוימים גם מיקום. "אחרי איסוף התמונות מהרשתות, הפעלנו אלגוריתם לזיהוי פני המשתתפים בשיחה, וגם אלגוריתם לזיהוי טקסט בתמונה - כדי לחלץ את שמותיהם", הסבירה ד"ר פורמן אלפרט. "יצרנו סוג של חתימה דיגיטלית לכל תמונת פנים, אשר איפשרה לנו לזהות אם מישהו שהשתתף בשיחה מסוימת השתתף גם בפגישות אחרות".
צילומי המסך שנאספו תיעדו מפגשי וידאו בהקשרים שונים - בהם ישיבות ופגישות ארגוניות, מפגשים חברתיים וגם מפגשים חינוכיים לתלמידי גנים ובתי-ספר. "הראינו שניתן בקלות יחסית, ובאמצעות שימוש בכלים שזמינים ברשת, ליצור מאגרי מידע המכילים פנים ושמות של אנשים, שעשויים לשמש גם לצרכים שליליים", הסביר ד"ר פייר. "בנוסף, ניתן לבנות רשתות חברתיות של עובדים וארגונים, מידע שבחלק מהמקרים נחשב כרגיש. לפעמים מדובר בהפצת תמונות אשר עשויות להיחשב בעלות מידע רגיש במיוחד, כאשר למשל מדובר בילדים המשתתפים בשיחות וידאו כחלק מההוראה המקוונת".
אספתם צילומי מסך מזום, אבל זה נכון לכל פלטפורמת שיחות וידאו אחרת. "בדיוק. זום היא מוקד המחקר הספציפי, אבל זה נכון גם לגבי השאר. בפלטפורמות שאין בהן שימוש ברקע וירטואלי, אפשר גם לקבל הצצה לבתים פרטיים או למקומות העבודה של המשתתפים - וזה מהווה פגיעה נוספת בפרטיות. בשורה התחתונה, ברגע שמשתמשים בשיחות וידאו, יש להיות מודעים לנושא הפרטיות. אפילו תמונה אחת תמימה שצולמה במהלך השיחה והועלתה לרשתות החברתיות ללא ידיעת המשתתפים האחרים, יכולה לפגוע בפרטיות כלל המשתתפים - גם אם לא הם עצמם העלו את התמונה לרשת".