כאילו לא די בצרות של אפל, שנאלצה לדחות את מועד ההגעה לשוק של סדרת אייפון 12 החדשה, עכשיו מתברר כי עובדי הייצור בסין מועסקים בתנאים קשים, בניסיון לעמוד בלוחות הזמנים התובעניים ובכמות המכשירים הענקית שהוזמנה. העיתון הבריטי פיננשל טיימס חשף כי אחת הספקיות הגדולות של אפל, חברת פגטרון (Pegatron) הטאייוונית, העסיקה בסין אלפי סטודנטים בתנאים קשים ובניגוד לחוק. הסטודנטים הועסקו שעות ארוכות, כולל משמרות לילה, והוקצו לעבודות הרכבה מונוטוניות בניגוד לחוק שמחייב את העסקתם בעבודה שקשורה לתחומי הלימוד שלהם.
4 צפייה בגלריה
אייפון 12
אייפון 12
אייפון 12
(צילום: EPA)
אפל הודיעה בתגובה כי היא מעמידה את היחסים עם פגטרון "על תנאי" וכי לא תספק הזמנות חדשות לחברה עד שלא יובטח כי תנאי העבודה תקינים. ענקית הטכנולוגיה הטילה את האשמה הבלעדית להפרת החוק על שותפתה הטייוואנית וקבעה בהודעתה: "אנשי פגטרון אחראים להפרות, והם עשו פעולות שמטרתן לחמוק ממנגנוני הפיקוח שלנו, כולל זיוף מסמכים במטרה להסתיר את ההפרה". באפל ציינו שהמנהל הישיר שהיה אחראי להפעלת הסטודנטים פוטר מעבודתו.
חברת פגטרון הודיעה כי הפסיקה מיידית את עבודת הסטודנטים וכי עשתה "את הסידורים המתאימים כדי שיוכלו לשוב לבתי הספר ולבתים שלהם עם פיצוי הולם ותמיכה מתחייבת".
4 צפייה בגלריה
מטה חברת פגטרון בטייוואן
מטה חברת פגטרון בטייוואן
מטה חברת פגטרון בטייוואן
(צילום: EPA)
הגילויים החדשים מעמידים את אפל במבוכה רבה, ויתכן אף שיפגעו בסנטימנט החיובי כלפי האייפון 12 ובהיקף המכירות של האייפונים החדשים. הם מתפרסמים ממש בתחילתה של העונה הבוערת, בה נרשמות המכירות הנרחבות ביותר במשך השנה. שניים ממכשירי האייפון 12 החדשים יגיעו לחנויות ביום שישי הקרוב, חודשיים מאוחר יותר מהמועד הרגיל, וזאת בשל עיכובים שנגרמו בגלל מגפת הקורונה.

"1,000 אייפונים בשעה"

הנהלת פגטרון ממוקמת בטייוואן אך מפעלי הייצור שלה פועלים בסין, בהודו ובמדינות נוספות. במפעלים אלה מיוצרים בין השאר אייפונים, מחשבי מק ואייפדים. "פגטרון אינו כמו מפעלים אחרים. הם מכריחים אותך לעבוד שעות נוספות, עד 12 שעות ביממה", אמר עובד לשעבר לפיננשל טיימס, "מרגע שאתה עולה על רצפת הייצור, אתה לא יכול להפסיק לעבוד עד הצהריים, ואתה מקבל הזמנות שאין סיכוי להשלימן, למשל ל-600 עד 1,000 אייפונים לשעה. אם לא הספקת, הם לא יתנו לך לאכול ארוחת צהריים". לדבריו, העומס נוצר בעקבות הצטברות ההזמנות והתפטרות עובדים, שהעדיפו עבודות פחות תובעניות.
4 צפייה בגלריה
מפעל פוקסקון Foxconn בשנחאי
מפעל פוקסקון Foxconn בשנחאי
מפעל פוקסקון בשנגחאי
(צילום: Shutterstock)
אלפי סטודנטים המוגדרים "מתמחים" מגוייסים למשימת הרכבת האייפונים במפעלי פגטרון תוך כדי הפרת חוקי העבודה. במאמץ לעמוד בהזמנות, לוקחים חלק בתי הספר הטכנולוגיים והממשלות המקומיות, במטרה לספק כוח עבודה זול לחברות הגדולות הפועלות בסין. הסטודנטים שהתראיינו אמרו שהוכרחו על ידי בתי הספר שלהם לעבוד בפגטרון כתנאי לקבלת התואר למרות שהעבודה שם אינה רלוונטית לתחומי הלימודים שלהם. בחודש שעבר נודע כי עובד של החברה בשנות ה-30 לחייו איבד את ההכרה ומת במגורים במפעל פגטרון. משפחתו הפגינה בשערי המפעל בקודאן ומחתה על כך שלא קיבלה מידע על נסיבות מותו. הסיפור הופץ ברשתות החברתיות וברשת וויצ'אט הסינית נפתחה קבוצת תמיכה בשם "המפעל השחור הידוע לשמצה פגטרון". בחודשים האחרונים הופצו ברשתות החברתיות בסין סרטונים המראים מנהלים בפגטרון שמשפילים עובדים.
4 צפייה בגלריה
עובדים בקו הייצור של פוקסקון
עובדים בקו הייצור של פוקסקון
עובדים בקו הייצור של פוקסקון
(צילום: AP)
פגטרון אינה הספקית היחידה שאיתה יש לאפל בעיות באחרונה. הספקית הגדולה שלה היא פוקסקון (Foxconn) הטאייוונית, אחת מחברות הגדולות בעולם לייצור מוצרי צריכה אלקטרוניים. גם כאן נרשמו בשנים האחרונות הפרות חוק בתחום העבודה, כולל העסקת קטינים וכולל מקרים שהסתיימו בסדרת התאבדויות עובדים ב-2010.

ד"ש מגוגל

לאחרונה דיווח אתר The Information על הידרדרות ביחסי אפל-פוקסקון, לאחר שהחברה האחרונה השתמשה בטקטיקות מפוקפקות כדי להגדיל את רווחיה. כך, למשל, כאשר פוקסקון התבקשה ב-2018 לייצר גרסה חדשה לאייפד פרו, היא "ניפחה" את מספר העובדים הדרוש על מנת לקבל יתר כסף מאפל. עובדים בפוקסקון סיפרו שלא מדובר במקרה בודד. במקרה אחר, נדהמו באפל לגלות שפוקסקון ערכה לעובדים של גוגל המתחרה סיור במפעל שבו מיוצרת מסגרת המתכת של מחשב המקבוק. באפל ביקשו לראות את צילומי האבטחה ורישומי הכניסה למפעל - ונתקלו בסירוב. מסתבר גם שפוקסקון נהגה להשתמש בציוד של אפל בקווי ייצור של חברות אחרות. פוקסקון ייצרה בשנים האחרונות מוצרים שונים עבור נוקיה, גוגל, סוני, מיקרוסופט וחברות אחרות. שרשרת הייצור של אפל מורכבת ממאות מפעלים בסין ובמקומות נוספים, שבכולם נדרש פיקוח הדוק על תנאי העבודה. בדו"ח מ-2019 מציינת אפל כי לאורך השנים הפסיקה את העבודה עם 20 מפעלים בגלל תנאי עבודה לא הולמים. עם זה, מול המפעלים העיקריים שלה, כמו פגטרון ופוקסקון, אפל אינה יכולה לנהוג בדרך דומה.