חיבוק של רובוט: עד כמה רובוטים חברתיים-רגשיים יכולים לשפר את איכות החיים של בני האדם? מחקר חדש באוניברסיטת בן-גוריון חושף כי רובוטים חברתיים מסייעים בהפחתה של תחושת כאב. המחקר, בהובלת ד"ר שלי לוי צדק, בחן תגובות של סטודנטים לאינטראקציה עם הרובוט הפרוותי "פארו" - דמוי כלב ים, במהלך תחושות מבוקרות של כאב.
"הרובוט הזה נחקר בעבר בעיקר מול חולי דמנציה, והוכח שהוא מסייע בהפחתת לחץ ומאפשר להם ליטול פחות תרופות", מסבירה ד"ר לוי צדק. "בכלל, רובוטים חברתיים נחקרים בדרך כלל בהקשרים של אוכלוסיות קצה - קשישים או ילדים, פה החלטנו לבדוק את ההשפעה שלו דווקא על אוכלוסיה צעירה ובריאה". המחקר כלל קבוצה של 83 נבדקים, והוא נוהל בפועל על-ידי ד"ר נירית גבע, פיזיותרפיסטית המתמחה בכאב.
2 צפייה בגלריה
במלך המחקר עם פארו הרובוט
במלך המחקר עם פארו הרובוט
במלך המחקר עם פארו הרובוט
(צילום: ד"ר שלי לוי צדק)
במהלך המחקר הנבדקים חוו תחושה של כאב מבוקר באמצעות נקודת חימום על העור, ונדרשו לדווח את עוצמת הכאב. המחקר הראה כיצד עצם הנוכחות של הרובוט "פארו" בסמיכות לנבדקים כבר סייעה בהקלה על הכאב, גם ללא מגע. נבדקים שליטפו את הרובוט וניהלו איתו אינטראקציה דיווחו על הפחתה משמעותית יותר בדרגת הכאב.
"ראינו גם שבקבוצה שבאה במגע עם הרובוט נמדדו רמות נמוכות אוקסיטוצין נמוכות משמעותית, וכי הם דיווחו על עלייה בתחושת השמחה. אוקסיטוצין הוא הורמון שמוכר כ'הורמון האהבה' ומוזכר בדרך כלל בהקשרים חיוביים, אבל האמת היא שהתפקיד שלו לא לגמרי ברור. נראה שיש לו תפקיד כפול, שכן הוא עולה גם כשמפגינים התנהגות אגרסיבית. זה הניסוי הראשון שאני מכירה שבו יש מצד אחד ירידה ברמות האוקסיטוצין, ומנגד עלייה בתחושות החיוביות, ואני מקווה שהוא יהווה פתח למחקרי המשך בנושא", אמרה ד"ר לוי צדק.
2 צפייה בגלריה
ד"ר שלי לוי צדק
ד"ר שלי לוי צדק
ד"ר שלי לוי צדק
(צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון)
פארו הרובוט הוא נעים למגע, ודומה במקצת לדובי פרוותי. הוא משמיע קולות של כלב ים, מאפשר יצירת קשר עין, כרבול וליטוף, ומגיב למגע. "מחקרים קודמים בחנו אותו גם במצב שבו הוא כבוי", הסבירה ד"ר לוי צדק. "הראו שכשהוא פועל הוא הרבה יותר אפקטיבי, התנועה והקול שלו מאפשרים יצירת קשר עם הנבדקים, והם משתנים כתלות בסוג המגע. אם מושכים לו בשפם, למשל, הוא מגיב בצורה עצבנית ומפנה את המבט".
לדבריה, לממצאים האלה יש חשיבות בייחוד בימים של סגר וריחוק חברתי בעקבות משבר הקורונה העולמי. "אני לא חושבת שמשהו יכול להחליף מגע אנושי חם ואוהב, אבל היום בגלל המגבלות, יש אנשים שלא יכולים לקבל את המגע והחום האנושי באותה תדירות. הרובוט הוא לא תחליף, אבל הוא יכול לתת מענה והקלה זמנית לאנשים שחווים בדידות, ולאפשר איכות חיים טובה יותר גם בהתמודדות עם כאב".