איך נראים החיים ללא יכולת לקרוא? עבור לקויי ראייה, דיסלקטים, אנשים שלא יודעים קרוא וכתוב או פשוט כאלה שהטקסט לא כתוב בשפתם - מדובר במשוכה של ממש. עם האתגר הזה מבקשת גוגל להתמודד כעת, בהשקה הרשמית של פיצ'ר חדש בשדם Read It, הפועל על פלטפורמת גוגל אסיסטנט. השימוש ב-Read It מאפשר למשתמשים לבקש מהסייעת הקולית של גוגל להקריא עבורם כל טקסט ברשת ב-44 שפות, ואפילו לתרגם אותו - הכל בזמן אמת.
2 צפייה בגלריה
גוגל Read It
גוגל Read It
גוגל Read It
(צילום מסך)
התכונה החדשה הוכרזה במהלך תערוכת CES בלאס וגאס לפני כחודשיים, וכעת גוגל משיקה אותה לכלל משתמשי האנדרואיד בעולם. וכן, גם הפעם מדובר בפיתוח מתוצרת מקומית: מהנדסים ישראלים עבדו על Read It במשך כשלוש שנים במרכז המחקר והפיתוח של גוגל בארץ, גאווה ששוב משאירה טעם חמצמץ - שכן Read It מצטרף לשורה של פיתוחים טכנולוגיים שעוד לא מסוגלים לעבוד בשפה העברית.
"תמיד הציק לי שכשאני רואה כתבה מעניינת, ואני אומר לעצמי שאקרא אותה מאוחר יותר - אני פשוט לא מגיע לזה", מספר יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל ומנכ"ל מרכז המו"פ בישראל. "יום אחד במהלך ריצת בוקר חשבתי שאולי אם הייתי יכול לשמוע את אותן כתבות במהלך הריצה - זה היה עונה על מה שאני צריך. לאחר חשיבה נוספת הבנתי שלי זה אולי יהיה נוח, אבל יש אנשים שזה יכול לשנות להם את החיים".
מנהל הפיתוח רוני אמירה, לקח את הרעיון הראשוני והפך אותו לפרויקט צדדי. "המוצר הזה הוא סינרגיה של הרבה טכנולוגיות שגוגל מפתחת", הוא אומר, "והרעיון הוא לאפשר לכל טקסט בכל אתר אינטרנט בעולם להיות זמין לכולם באמצעות שמיעה, בזמן באמת. הוספנו גם אלמנטים ויזואליים שמאפשרים חיבור לטקסט".
2 צפייה בגלריה
מימין: רוני אמירה, יוסי מטיאס ודויד קדוש
מימין: רוני אמירה, יוסי מטיאס ודויד קדוש
מימין: רוני אמירה, יוסי מטיאס ודויד קדוש
(צילום: Google)
גם הבחירה בגוגל אסיסטנט כפלטפורמה, נובעת מהפוטנציאל של הטכנולוגיה. "זו פונקציה מאוד חשובה", אומר דויד קדוש, מנהל המוצר. "ידענו שאנחנו צריכים להתחבר לפלטפורמות הגדולות של גוגל ולהיות שם. הקולות פותחו במיוחד עבור טכנולוגיות Text-to-Speech לטווח ארוך. הקול של גוגל אסיסטנט הוא קצת יבשושי כי הוא נדרש לספק משפטים קצרים בלבד. במקרה הזה פיתחנו קולות שמסוגלים להעביר אמוציות".
רגש כן, אבל עברית עוד לא. למה זה לוקח כל-כך הרבה זמן? "עברית היא שפה מאוד מאתגרת. יש לה מאפיינים ייחודיים. בגלל שאין בה ניקוד, היא אחת השפות בודדות שבהן בשביל להבין איך מבטאים מילה צריך הקשר של משפט". קדוש מדגים באמצעות המילה רכבת, שמשמעותה שונה לחלוטין ב"הרכבת נכנסת לתחנה" וב"האופנוע שרכבת עליו", למשל. "הבנה של קונטקסט היא משימה קשה עבור מחשב", הוא אומר, "גוגל כחברה עובדת על הבעיה הזו, אבל אנחנו לא יכולים להתחייב לתאריך. חשוב לגוגל לספק למשתמשים שלה טכנולוגיית TTS בכל השפות, ועל עברית עובדים צוותים של מהנדסים בכל העולם".
(כך עובד גוגל Read It)
כאמור, החל מהערב Read It יגיע למשתמשי אנדרואיד, ויושק גם API עבור מפתחים שירצו לשלב את המוצרים שלהם, ולאפשר הקראת טקסטים. עוד לא ברור מתי Read It יהיה זמין גם עבור משתמשי מערכת ההפעלה iOS, אולם בגוגל אומרים שהם מחוייבים להביא את הפיצ'ר הזה גם למשתמשי אייפון בסופו של דבר. אם אתם עושים שימוש בסייעת הקולית של גוגל (זכרו שמערכת ההפעלה צריכה להיות מוגדרת בשפה האנגלית), תוכלו להתנסות ב-Read It באמצעות פקודת ההפעלה "Hey Google, read this page". להקריא בשפה העברית אומנם עוד אי-אפשר, אבל כן תוכלו לבקש מ-Read It להקריא עבורכם טקסטים שכתובים בעברית במקור, ולשמוע אותם בשפות אחרות.