לפני 50 שנה, ביולי 1969, הפכו האסטרונאוטים ניל ארמסטרונג ובאז אלדרין לבני האדם הראשונים שדרכו על הירח. אבל מה היה קורה אם המשימה של אפולו 11 הייתה נכשלת והם היו נותרים שם למות? קשה לקבוע כיצד האסון היה משפיע על המורל האמריקני ועל המשך תוכנית החלל, אבל בהחלט אפשר לדעת כיצד הנשיא דאז ריצ'רד ניקסון היה מבשר על האסון לאומה האמריקנית.

הנשיא ניקסון הכין מבעוד מועד נאום למקרה שהמשימה תסתיים באסון, אבל למרבה המזל הוא לא היה צריך לשאת אותו. בסרט קצר חדש, שמוצג בימים אלה בפסטיבל הבינלאומי לסרטים תיעודיים באמסטרדם (IDFA), ניקסון נושא את הנאום מול המצלמה בעזרתה האדיבה של טכנולוגיית הדיפ פייק. "הגורל הכתיב כי האנשים שהלכו לירח כדי לחקור אותו בשלום, יישארו על הירח כדי לנוח על משכבם בשלום", אומר ניקסון בפתח הנאום הגנוז שקם כעת לתחייה.
2 צפייה בגלריה
ניקסון בסרט הקצר
ניקסון בסרט הקצר
נאום ההתפטרות הפך לנאום על אסון בירח
לצורך הפקת הסרט הקצר, גייסו היוצרים מ-MIT את הסטארט-אפ הישראלי Canny AI, שכבר יצר בחודשים האחרונים סרטוני דיפ פייק של דונלד טראמפ, מארק צוקרברג, קים קרדשיאן, בוריס ג'ונסון ואחרים.
לצדו של הסטארט-אפ הישראלי גוייסה גם חברה אוקראינית בשם Respeecher שהייתה אחראית על האודיו. החברה השתמשה בשעות ארוכות של הקלטות של ניקסון כדי לייצר גרסה סינתטית של קולו. השחקן לואיס ד. ווילר התבקש ללמוד את צורת הדיבור של ניקסון - לאו דווקא לחקות אותו - והוא צולם מקליט את הנאום. לאחר מכן קולו הוחלף בקול המלאכותי של הנשיא לשעבר. ב-Canny AI לקחו את הצילומים של נאום ההתפטרות האמיתי של ניקסון והלבישו עליו את האודיו החדש, תוך שהם גורמים לתנועות הפנים של ניקסון לחקות את תנועות הפנים של השחקן.

ברכה מניקסון

"אנחנו החלפנו את את הדיאלוג בסרטון של ניקסון", מספר ל-ynet עומר בן-עמי, מייסד-שותף של Canny AI לצדו של יהונתן היימן, "ובמקביל החברה השנייה שינתה את הקול של השחקן שיישמע כמו ניקסון. אנחנו היינו צריכים את הווידיאו של השחקן מקריא את הנאום, אבל החברה שטיפלה באודיו הייתה צריכה הרבה יותר דאטה והם הקליטו כמה שעות טובות של השחקן חוזר אחרי הקלטות של ניקסון". בן עמי מספר שבמסגרת הפסטיבל, הסטארט-אפ יצר גם סרטון שהוקרן בערב הפתיחה, ובו הנשיא ניקסון מברך את הנוכחים.
2 צפייה בגלריה
האסטרונאוט באז אלדרין על הירח
האסטרונאוט באז אלדרין על הירח
האסטרונאוט באז אלדרין על הירח
(צילום: ניל ארמסטרונג, נאסא)
פרנצ'סקה פאנטה, במאית-שותפה של הסרט הקצר לצדו של האלסי בורגונד, אמרה לאתר wbur כי הפרויקט אמור להציג לצופים את הסכנה הטמונה בטכנולוגיית הדיפ פייק, שחוץ מלסייע בהטיית מערכות בחירות, יכולה גם לייצר נרטיבים היסטוריים אלטרנטיביים ולחזק תיאוריות קונספירציה. סביב הנחיתה על הירח, נציין, יש לא מעט תיאוריות כאלה - ויש מי שטוענים עד היום כי היא בכלל לא התרחשה.