הרשת החברתית הפופולרית בעולם נערכת לבחירות 2020 לנשיאות ארה"ב, ומקדישה משאבים לתרחישים שבהם הנשיא המכהן, דונלד טראמפ, יתערב בעצמו בתוצאות: לפי דיווח של הניו יורק טיימס, עובדים בפייסבוק עסוקים בימים אלה בהכנה לקראת מערכת הבחירות לנשיאות שצפויה להיות סוערת, ובוחנת נקיטת צעדים אפשריים מול האפשרות של התערבות - לא רק מקרב גורמים חיצוניים, אלא גם מתוך הבית הלבן.
2 צפייה בגלריה
טראמפ וצוקרברג
טראמפ וצוקרברג
טראמפ וצוקרברג
(מתוך הטוויטר של הנשיא טראמפ)
במטה פייסבוק מגוללים תרחישים מסוגים שונים, בהם האפשרות שטראמפ יפנה לרשתות החברתיות לאחר קבלת התוצאות במידה והוא לא ייבחר לכהונה נוספת, וינסה להכתים את תוקפן ולעשות דה-לגיטימציה לתוצאות. בנוסף נשקלת האפשרות שלפיה טראמפ, אם יפסיד, יאשים את מערכת שליחת פתקי ההצבעה באמצעות הדואר ויטען כי מישהו חיבל בתהליך. הזווית הזאת רלוונטית במיוחד לאור העובדה שטראמפ עושה כל שביכולתו כדי למנוע הצבעה בדואר בחודשים האחרונים, כולל האשמה בזיופים אפשריים ובהונאה. וכן, הוא עושה את זה בעיקר ברשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר.
קיים גם חשש שלפיו טראמפ יטען ברשתות החברתיות שהוא ניצח ויכהן למשך ארבע שנים נוספות בתפקיד נשיא ארה"ב, גם אם תוצאות האמת ישקפו תמונה אחרת לגמרי. לפי הדיווח, בכירים בפייסבוק מקיימים שיחות עם נציגי מערכת הבחירות ובוחנים אסטרטגיות שונות להתמודדות עם סופת הפייק ניוז והמידע השגוי שעלולה לשטוף את הרשת החברתית ערב הבחירות. לדבריהם, העובדה שעלולים לעבור כמה ימים עד לקבלת התוצאות הסופיות - היא פתח להפצה של פייק ניוז שנוגע לתוצאות האמת, ולפגיעה בטוהר הבחירות ובהליך הדמוקרטי.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
עלול להפיץ שהוא ניצח, גם אם יפסיד. דונלד טראמפ
(צילום: shutterstock)
פייסבוק עצמה עומדת להיבחן במיליוני עיניים במהלך מערכת הבחירות הזאת, בייחוד לאחר שנחשפו שיטות שכנוע מפוקפקות, הפרת פרטיות ושימוש בפלטפורמה שלה לצורך התערבות בתוצאות במהלך בחירות 2016. הסיכון, כך נראה, כבר לא ממוקד רק ב"שחקנים זרים" שינסו להתערב בתוצאות ולהשפיע עליהן מבחוץ - אלא גם בהתנהלות של הנשיא המכהן עצמו.
לאחר שהצהירה בשנה שעברה כי לא תחיל אימות עובדתי על מודעות פוליטיות, פייסבוק נתקלה בחודשים האחרונים במחאות של ממש סביב ההנחות שהיא עושה לפוליטיקאים בפלטפורמה שלה - ולדונלד טראמפ באופן ספציפי. החברה הואשמה כי היא מאפשרת לטראמפ להתבטא בחופשיות ולחרוג מכללי הקהילה של פייסבוק, גם כשהפוסטים שלו טעונים במשמעות גזענית ובאלימות, וגם כשהם פשוט לא נכונים עובדתית. פייסבוק נאלצה להתמודד עם קמפיין לחרם מפרסמים גלובלי על הפלטפורמה שלה, והבטיחה כי השינוי בדרך. בפועל, עד כה לא קיבלנו שום הצהרה פומבית על צעדים קונקרטיים שיבטיחו את שלמות ההליך הדמוקרטי בהקשר של טראמפ.