הבידוד הביתי שנגזר על ישראלים רבים בשל משבר הקורונה העלה את היקף השימוש באינטרנט ב-50% לפחות. חברות התקשורת וספקיות האינטרנט הגדולות בארץ הודיעו אתמול כי נערכו לזינוק בצריכה באמצעות הרחבות משמעותיות שביצעו בקיבולת רוחב הפס שלהן.
2 צפייה בגלריה
נערה עם לפטופ
נערה עם לפטופ
הילדים בבית והצריכה מזנקת
(צילום: shutterstock)
בשל החשיבות המיוחדת בזמינות הגישה לאינטרנט בתקופה הקרובה, משרד התקשורת הקים חדר מצב מיוחד לפיקוח על אספקת שירותים רציפים, כולל טיפול מהיר ויעיל בתקלות. במוקדי התמיכה הטלפוניים והדיגיטליים בחברות השונות, כמחצית הנציגים עובדים מהבית.
הביקוש הגובר לאינטרנט נובע הן בשל המעבר של חברות רבות ורבבות עובדים לעבודה מהבית, הן בשל העלייה הדרמטית בצפייה בטלוויזיה, והן בשל הזינוק בהורדות ובשימוש במשחקי רשת, באפליקציות לימוד מרחוק וקניות, ובשירותי משלוחים. עלייה דרמטית נרשמה בפניות ישירות של חברות עסקיות המבקשות להגדיל במיוחד את רוחב הפס עבור עובדיהן.
בזק בינלאומי, למשל, שהיא ספקית ה"ענן" של משרד החינוך, תגברה את קיבולת השרתים המאפשרים למאות אלפי תלמידים להתחבר מהבית ולבצע למידה מרחוק.
שירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית החדשים - כמו פרטנר TV, סלקום TV, יס פלוס ואחרות - המבוססים על טכנולוגיית האינטרנט, דרשו גם הם היערכות טכנית מיוחדת לצפייה של מאות אלפי צופים באותם תכנים במקביל. שלשום, למשל, במהלך מסיבת העיתונאים שבה הוכרז על החרפת ההנחיות מול הקורונה, נרשמה אצלן בבת אחת עלייה של כ-22% בתעבורה. גם שירות ה-VOD של חברת הלוויין YES מבוסס אינטרנט ותלוי באיכות חיבור האינטרנט הביתי.
2 צפייה בגלריה
בית ספר יסודי ב רמת גן
בית ספר יסודי ב רמת גן
הכיתה סגורה? יש תחליף ברשת
(צילום: AP)
ספקיות התשתית הנייחת העיקריות בישראל כיום הן בזק והוט, ובהיקפים קטנים יותר – גם פרטנר ו"אנלימטד" עם רשתות הסיבים האופטיים שלהן. אלה ערוכות מראש להיקפי תעבורה עצומים. אולם ספקיות האינטרנט, שבארץ פועלות בנפרד, מתחברות לרשתות התשתית בהיקפים שונים, שזכו עתה להרחבה כדי למנוע עומס-יתר.
בכל ספקיות הטלוויזיה מדווחים על עלייה משמעותית בצפייה בשידורי חדשות ואקטואליה (כ-40%), ב-VOD (עלייה של כ-30%), ובעיקר בדרישה לתכני ילדים (עלייה של כ-50% ב-VOD). כולן העלו "ספריות" ייעודיות חדשות (כמו "ערוץ הבידוד" ביס, "ערוץ הבידוד הישראלי" ב-HOT וערוץ "בידוד+" בסלקום TV), עם תכנים לתקופת השהות בבית המותאמים לצפייה משפחתית, כולל עדכוני משרד הבריאות. יס פתחה אתמול לצפייה חופשית את כל ערוצי הילדים.
סלקום מציעה מהיום חינם (לחודש) גם שירות ועידת וידיאו בשם "כיתה בענן", שמאפשרת לימודים מרחוק ב"כיתה" של עד 50 משתתפים בו-זמנית, שמחזיקים במחשב, טאבלט או סמארטפון. ב-VOD של פרטנר מתחילים היום להציע את תכני השיעורים המקוונים של משרד החינוך - 12 "כיתות לימוד" בעברית ובערבית לתלמידי א'-ו'. בימים הקרובים יועברו בערוצים הלינאריים גם מערכי השיעורים של תלמידי ז'-י"ב. מדובר בשיעורי עברית, מתמטיקה, מדע וטכנולוגיה, אנגלית ועוד. מערך השיעורים יחל כל יום בשעה 8:00 ויסתיים בשעה 14:00. אגב, האפליקציה הפופולרית Zoom לשיחות וידיאו מרחוק זינקה בסוף השבוע למקום הרביעי בין האפליקציות שזכו למספר ההורדות הגבוה ביותר – היישר מן המקום ה-606. גם אפליקציית "תלמידים" של משרד החינוך קפצה מן המקום ה-250 למקום ה-9.