ממשלת ניגריה חסמה את האפשרות לגשת לטוויטר במדינה במהלך סוף השבוע - יומיים לאחר שטוויטר מחקה ציוץ של נשיא המדינה מוחמדו בוהארי. משרד המידע והתרבות במדינה הודיע על החסימה באמצעות חשבון הטוויטר הרשמי של המשרד, בצעד שהאירוניה שבו לא חמקה מעיני הגולשים. בציוץ, המשרד האשים את טוויטר בכך שאפשרה שימוש בה עבור "פעילויות שעשויות לחתור תחת הקיום של המדינה".
בציוץ של בוהארי שנחסם, הוא פנה לאנשים מדרום-מזרח המדינה, שלקחו חלק במהומות ובהשחתה של תשתיות ציבוריות באזור. "רבים מאלה שמתנהגים בצורה לא נאותה היום צעירים מדי כדי להיות מודעים להרס ולאובדן שקרו במהלך מלחמת האזרחים הניגרית. אלה מאיתנו שעברו את המלחמה, יתייחסו אליהם בשפה שהם מבינים". בוהארי התייחס בציוץ למלחמת ביאפרה, במהלכה נהרגו לפחות מיליון איש, בין השנים 1967-1970. דבריו ככל הנראה הופנו אל קבוצת Indigenous People of Biafra, שאותה הרשויות מאשימות במהומות למרות שהכחישו מעורבות. ניגרים רבים ראו בציוץ איום ודיווחו עליו, מה שלבסוף הביא למחיקתו בשל הפרת המדיניות של טוויטר. בנוסף, חשבונו של בוהארי הושעה ל-12 שעות.
2 צפייה בגלריה
נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי
נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי
נחסם ונקם? נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי
(צילום: רויטרס)
החסימה של טוויטר במדינה יושמה שעות לאחר הכרזתה. לעשרות מיליוני ניגרים יש חשבון טוויטר, ורבים גינו את החסימה. בטוויטר הצהירו כי הם "מודאגים מאוד" מהחסימה מאחר ש"גישה לאינטרנט פתוח וחופשי היא זכות אדם בסיסית בחברה המודרנית", והוסיפו כי "אנחנו נעבוד על החזרת הגישה לכל מי שבניגריה ונשען על טוויטר כדי לתקשר ולהתחבר לעולם". גם מפלגת האופוזיציה הגדולה במדינה גינתה את החסימה, וכן ארגון אמנסטי, שגרירות שבדיה, והנציגויות הדיפלומטיות של בריטניה וקנדה במדינה התבטאו נגד החסימה והדגישו את החשיבות של חופש הביטוי. מספר ארגוני זכויות במדינה אף אמרו כי ינקטו צעדים משפטיים נגד הממשלה.
בעוד שרשתות טלפונים ניידים חסמו את הגישה לטוויטר בעקבות ההוראה הממשלתית, ניגרים רבים עברו להשתמש ב-VPN כדי לגשת לאפליקציה. בעקבות זאת, הממשלה הכריזה כי מי שיפר את החסימה ייעצר ויועמד לדין.
2 צפייה בגלריה
ג'ק דורסי
ג'ק דורסי
תרם למחאות נגד המשטרה הניגרית. מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי
(צילום: AP)
לטוויטר ולממשל הניגרי יחסים מורכבים. בשנה שעברה נעשה שימוש במדיום כדי לארגן מחאות נגד אלימות משטרתית, ומנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי, אף תרם למטרה הזו, מה שעורר את מורת רוחו של הממשל. מנגד, כאשר טוויטר הודיעה באפריל כי תקים את המשרד האפריקאי הראשון שלה בגאנה, המדינה השניה בגודל האוכלוסיה במערב אפריקה, אחרי ניגריה, שר המידע הניגרי ליי מוחמד הביע מכך אכזבה. טוויטר תיארה אז את גאנה כדמוקרטית, תומכת בחופש ביטוי, חירויות אונליין ואינטרנט פתוח. מוחמד האשים את הניגרים שמבקרים את המדינה שלהם, בבחירה של טוויטר בגאנה על פני ניגריה.
"זה מה שאתם מקבלים כשאתם משווקים באופן שלילי את המדינה שלכם. אנחנו לא אומרים שאתם לא צריכים לבקר את המדינה, אבל תהיו הוגנים ופטריוטיים. אתם יכולים לדמיין אילו הזדמנויות תעסוקה המיקום של המטה בניגריה היה יכול לייצר. איזו נראות ניגריה הייתה מקבלת, אבל הרסנו את זה", אמר.