בעוד שנגיף הקורונה הסיני ממשיך לייצר בהלה עולמית ואי-ודאות, ייתכן שדווקא פיתוח ישראלי יהפוך למשמעותי בהתמודדות הצוותים הרפואיים במוקדי ההתפרצות: בבית החולים השיקומי לילדים אלי"ן, פותח מכשיר אוטומטי לסילוק הפרשות מדרכי הנשימה, שמייצר כעת עניין רב מתוקף הפוטנציאל שלו לסיוע בטיפול במקרים מאובחנים של קורונה.

"מדובר במכשיר שמתחבר למכונות הנשמה שגרתיות, ומדמה שיעול - כך שאפשר לסלק הפרשות מדרכי הנשימה בלי צורך באיש צוות טיפולי", מסביר ד"ר אלעזר בארי, סמנכ"ל ומנהל מחלקת שיקום נשימתי באלי"ן, שפיתח את המכשיר. לדבריו, הפיתוח מיועד לחולים במחלקת טיפול נמרץ הנדרשים בהנשמה. החיבור למכונת הנשמה מחייב סילוק הפרשות תדיר, "לפחות שלוש-ארבע פעמים ביום, ובחולים מסוימים גם בכל שעה", הוא אומר. האוטומציה של התהליך מאפשרת לאנשי הצוות הטיפולי להתפנות מהעיסוק הסיזיפי בסילוק הפרשות.
2 צפייה בגלריה
הפיתוח המיוחד למכונות ההנשמה
הפיתוח המיוחד למכונות ההנשמה
הפיתוח המיוחד למכונות ההנשמה
(צילום: נועה ארד)
אלא שהפיתוח הזה, שנעשה בלי שום קשר לגילוי נגיף הקורונה, מתגלה כעת כמשמעותי מאוד: "השימוש במכשיר אוטומטי לסילוק הפרשות מצמצם את המגע בין הצוות הרפואי לבין המטופלים - דבר שיש לו חשיבות מרכזית בכל הקשור לווירוס הקורונה. באופן הזה, הצוות הרפואי נחשף פחות להפרשות המטופלים, כך שהסיכון להידבקות פוחת. קורונה גם גורם, בין היתר, לדלקות ריאות קשות. ריבוי מטופלים תחת הנשמה יוצר עומס גדול על הצוות הרפואי המטפל, וסילוק הפרשות שנעשה בצורה אוטומטית משחרר את הצוותים לעיסוקים אחרים", מסביר ד"ר בארי. בנוסף, המכשיר החדשני מייעל את תהליך ההנשמה עצמו ועשוי לגמול את המטופלים מהצורך בהנשמה בתקופה קצרה יותר.
שורת היתרונות הזו היא כנראה הסיבה שבגינה היצרנית הסינית של המכשיר, שכבר ממתינה לאישור רגולטורי מה-CFDA, הגוף הממשלתי האמון על אישור מוצרי מזון ותרופות בסין, פנתה בבקשה אל אנשי הפיתוח הישראלים למתן חומרים הסברתיים שיסייעו בזירוז מתן האישור. זאת לאור הבנה הולכת וגוברת שכל פתרון - קטן כגדול - עשוי לסייע במאבק בהתפרצות הווירוס. "לפני יומיים קיבלתי פנייה מאנשי החברה בסין", מספר ד"ר בארי, "יצרנו עבורם חומרי הסברה והם משתמשים בהם כדי להדגים לממשל הסיני את החשיבות של הפיתוח הזה בהקשר של קורונה".
2 צפייה בגלריה
ד"ר אלעזר בארי בית חולים אלין
ד"ר אלעזר בארי בית חולים אלין
לצמצם חשיפה. ד"ר אלעזר בארי
(צילום: נועה ארד)
זו לא החזית היחידה שבה הצוות הרפואי באלי"ן פוגש את הנגיף הסיני. מרחב החדשנות בבית החולים עוסק בחשש הגובר מפני מחסור באביזרים המיועדים לילדים עם צרכים מיוחדים - בהם צינורות הנשמה והזנה, הושבה, תנועה ותקשורת. רכיבים אלה מיוצרים בסין, וקיים החשש מפני היווצרות של מחסור בהם, כתוצאה מעיכובים במשלוחים ואספקה שמגיעה מסין.
"בזכות הניסיון שלנו, אנחנו מסוגלים לייצר פתרונות ביניים כדי להתגבר על חוסרים שעשויים להיווצר", מסבירה ד"ר מורית בארי, מנכ"לית בית החולים. "לפני שהורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים נכנסים ללחץ, אנחנו מזמינים אותם ליצור איתנו קשר ולבדוק אם יש אצלנו פתרונות זמינים ופשוטים. יש לנו יכולת טובה של ניתוח סוגי הבעיות של הילדים המטופלים, מומחים רפואיים וגם מהנדסים מתנדבים שמסוגלים לגשר על בעיות מהסוג הזה".
לבירורים במרחב החדשנות של אלי"ן: 02-6494255