ענקית הטכנולוגיה גוגל מואשמת על ידי ממשלת ארה"ב בהפרת חוק ההגבלים העסקיים ובחסימת תחרות. הערב (ג') הוגש אישום פדרלי מטעם משרד המשפטים האמריקני, בשיתוף 11 מדינות בארה"ב, ולפיו גוגל דורסת את מתחרותיה ומנצלת את כוחה לרעה, בהיותה מונופול.
3 צפייה בגלריה
תמונת סונדאר פיצ'אי
תמונת סונדאר פיצ'אי
מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי
(צילום: AP)
בחשבון הטוויטר הרשמי של חטיבת המדיניות הציבורית של גוגל, צייצו בתגובה לתביעה: "התביעה שהוגשה היום מטעם משרד המשפטים האמריקני פגומה עמוקות. אנשים משתמשים בגוגל כי הם רוצים - לא כי הם מחוייבים לעשות זאת או כי הם לא מוצאים חלופות".
מאז התביעה שהוגשה נגד ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט לפני שני עשורים, ממשל ארה"ב לא נקט צעדים משמעותיים כל כך להגנה על תחרות בשוק הטכנולוגיה. התזמון בהגשת התביעה, פחות משבועיים לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב, עשוי להיות ניסיון של הנשיא המכהן טראמפ לסמן וי על עוד הבטחת בחירות - לפרק את ענקיות הטכנולוגיה מכוחן. לפי הדיווחים, בכל 11 המדינות שהצטרפו לתביעה מכהנים תובעים כלליים מטעם המפלגה הרפובליקנית.
תביעות נוספות עשויות להיערם כנגד גוגל בחודשים הקרובים: קבוצת מדינות בארה"ב עומלת על תביעה שנוגעת באופן ספציפי יותר בשליטה של גוגל בתחום הפרסום הדיגיטלי; בעוד קבוצה נוספת שוקלת הגשת תביעה רחבה יותר הנוגעת לכל תחומי העיסוק של גוגל.
3 צפייה בגלריה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
(צילום: shutterstock)
ההודעה על כתב האישום מגיעה כשבועיים לאחר פרסום דו"ח חסר תקדים של הקונגרס האמריקני, הכולל המלצה חד-משמעית לפרק את ארבע ענקיות הטכנולוגיה - גוגל, אפל, פייסבוק ואמזון, מכוחן. נוסף להמלצה על פירוק, הדו"ח הציג שורה של המלצות הנוגעות להטלת הגבלות משמעותיות על פעילות החברות.
לפי כתב האישום, גוגל מואשמת בשליטה מוחלטת בשוק החיפוש והפרסום הדיגיטלי, זאת באמצעות שורה של הסכמים וחוזים שדורסים את התחרות. הכוונה, למשל, לחוזה של המיליונים של גוגל עם חברת אפל, שבאמצעותו מנוע החיפוש של גוגל מהווה ברירת מחדל במכשירים של אפל. בדומה להסכם עם אפל, גוגל מחזיקה הסכמים עם יצרניות טלפונים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד שלה, וכובלת אותן לשימוש בכלים של גוגל.
לפי סוכנות הידיעות רויטרס, גוגל הרוויחה במהלך 2019 בלבד יותר מ-160 מיליארד דולר. חברת-האם, אלפבית, מוערכת בשווי של 1.04 טריליון דולר.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
עוד הבטחת בחירות. דונלד טראמפ
(צילום: shutterstock)
בשנים האחרונות גוגל נקנסה מספר פעמים על ידי נציבות האיחוד האירופי. ב-2017 הושת עליה קנס של 2.4 מיליארד אירו בטענה כי היא מבצעת באופן שיטתי מניפולציה בתוצאות החיפוש הקשורות לרכישות ברשת - ונתנה העדפה לשירות גוגל שופינג שלה. שנה לאחר מכן הוטל עליה קנס תקדימי בגובה 4.3 מיליארד אירו, הפעם בטענה כי ניצלה לרעה את שליטתה בשוק הסמארטפונים, עם מערכת ההפעלה אנדרואיד שמותקנת בכ-80 אחוזים המכשירים בעולם, כדי לקדם את מוצריה על חשבון המתחרות. קנס נוסף הוטל בשנה שעברה, בגובה 1.5 מיליארד אירו, בטענה כי גוגל עושה שימוש לרעה בשירות AdSense שלה, המאפשר מכירת שטחי פרסום באתרים.
כבר לפני יותר מעשור נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב חקרה את האופי המונופוליסטי של גוגל, בכל הנוגע לשוק החיפוש המקוון, לפרסום דיגיטלי ולמערכת ההפעלה אנדרואיד. למרות שהחקירה העלתה צורך בהגשת תביעה, הוחלט בסופו של דבר בשנת 2013 לוותר על האישומים.