מגפת הקורונה, שהביאה לזינוק בעסקי המכירה המקוונת ברחבי העולם, הביאה עימה גם גידול רב בהיקף הפשיעה סביב עסקאות אלה. לפי דו"ח של חברת פורטר (Forter) הישראלית, מספר עצום של פושעי רשת עוסקים בימים אלה בקצירה של נתוני לקוחות חדשים ובתקופה הקרובה אנו עלולים לחזות בגלים של מתקפות הונאה ושימוש בנתוני חשבונות שנפרצו לפעולות פשע נרחבות.
חברת פורטר מתמחה בהגנה על אתרי סחר אלקטרוני מפני הונאות וזיופים. כעת פרסמה החברה את דו"ח "מדד מתקפות ההונאה" התקופתי שלה, ממנו עולות שתי מגמות בולטות: עליה של כ-500 אחוזים במספר הצרכנים החדשים, אלה שעד כה לא קנו אונליין, ואיתה עליה משמעותית בניסיונות של פושעי רשת לבצע השתלטות על חשבונות, מתקפות בוטים ופתיחת חשבונות מזויפים.
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה גרפית של הימורים וסחיטה אונליין
אילוסטרציה גרפית של הימורים וסחיטה אונליין
הונאת חנויות מקוונות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לפי נתוני הדו"ח, בתקופה הנוכחית חלה עלייה של 172 אחוזים ברכישת ריהוט, 93 אחוזים במזון ומשקאות, 119 אחוזים במוצרי מכולת, 65 אחוזים במוצרי טיפוח, ועוד. אבל הזינוק במספר הלקוחות החדשים אונליין חדשים מביא עמו גידול ניכר בסיכון לסוחרים: גם סכנה שעסקאות מזויפות יאושרו כלגיטימיות וגם סכנה שעסקאות של לקוחות אמיתיים לא יאושרו בגלל חשד שמדובר בניסיון הונאה.
מערכות זיהוי הונאה כמו זו של פורטר או ריסקיפייד הישראליות, אמזון, פייפאל ואחרות, מבוססות על היכרות ארוכה עם הלקוחות והיסטוריית הקניות שלהם. לקוחות חדשים ללא היסטוריית קניות מהווים בעייה קשה למערכות אלה.
5 צפייה בגלריה
שופיניסטה
שופיניסטה
נשארים בבית, קונים ברשת
(צילום: Shutterstock)
בפורטר מציינים כי בתקופה הזו, שבה המשק העולמי עובר לעבודה ולצריכה מהבית, ניתנת פחות תשומת לב לאמצעי ההגנה, והמצב מנוצל על ידי פושעי רשת להנחת התשתית להתקפות עתידיות, לפריצות לצורך גניבת פרטי אשראי ולטיפוח מאגרי לקוחות חדשים באמצעות הנדסה חברתית ברשתות. להערכת החברה, כל זה עלול להביא להתפרצות מתקפות חדשות של השתלטות על חשבונות לקוחות בחודשים הקרובים.
מאז התחילה הקורונה השתנו הרגלי הצריכה המקוונת ואיתם שיטות הפשיעה. כך למשל נרשם זינוק של 55 אחוזים בהונאות רב-ערוציות ועליה של 33 אחוזים בשימוש בבוטים לצרכי הונאה. הצלחה בהונאה הביאה איתה ב-66 אחוזים מהמקרים ניסיון חוזר להונאה באמצעות אותה שיטה בדיוק.
5 צפייה בגלריה
  המשלוחים מגיעים אל הפושעים
  המשלוחים מגיעים אל הפושעים
המשלוחים מגיעים אל הפושעים
(צילום: shutterstock)
במסגרת ההקלות שנותנות חנויות רבות, הן מאפשרות לרכוש מוצר באתר המקוון ולאסוף אותו בחנות פיזית של הרשת. שיטה זו המכונה BOPIS מקלה מאוד על עבריינים, שמזמינים מוצרים באמצעות חשבונות גנובים ואוספים אותם בקלות בחנות. לפני כן נאלצו העבריינים למסור כתובת משלוח שאינה של הלקוח המקורי, וכך עוררו חשד. הדו"ח מגלה כעת עליה של 55 אחוזים בהונאות BOPIS.
תופעת המשלוחים ללא מגע, שהפכו לתופעה רווחת בעולם בתקופה זו, מהווים, כך מתברר, כר פורה לצמיחת הונאות וזיופים. אותו פורץ, שהזמין משלוח מחשבון שאליו פרץ לכתובת שאינה שלו, צריך רק להשאיר פתק במקום המסירה "נא להשאיר את המשלוח ליד הדלת", לחכות שהשליח יעלם ולאסוף את המוצרים שהזמין בקלות וללא סיכון. יש פושעים שפשוט עוברים ליד דלתות וגונבים משלוחים אקראיים, מה שגורם נזק רב לחנויות שנאלצות לשלם החזר כספי לקונים.
5 צפייה בגלריה
השליח השאיר את האוכל מחוץ לדלת
השליח השאיר את האוכל מחוץ לדלת
המשלוח ליד הדלת קורץ לגנבים
מהם התחומים האהובים במיוחד על פושעי הרשת? לפי הדו"ח אחד מהם הוא תחום המכשירים האלקטרוניים - מחשבים, טבלטים ולפטופים – שבהיקף המכירות שלהם חל גידול של 41 אחוזים, ואתו גידול בהונאות, למשל פי שלושה יותר הונאות ברכישת מוסיקה ואפליקציות ופי שניים יותר הונאות ברכישת קונסולות משחקי פלייסטיישן, XBOX ונינטנדו.
בין כלל תחומי המזון מעניין תחום המשקאות האלכוהוליים שבו חל גידול פי 27 בהונאות ברכישת טקילה, פי 16 בהונאות ברכישת קוניאק, פי 17 בשמפניה אבל רק פי 2 ברכישת יין שולחני. אבל הכי מעניין תחום המזון לתינוקות, שבהונאות בו חל משום מה גידול פי שבעה. לפי הדו"ח ארגוני פשע (במיוחד באסיה) סוחרים במזון לתינוקות ומוכרים אותו מחדש במחיר כפולים ויותר מהמחיר המקורי.
ענף הנסיעות העולמי התרסק, ולפי נתוני פורטר הוא צנח ב-97 אחוזים לעומת רמתו לפני הקורונה. עם זה מתברר כי פושעי האינטרנט דווקא מצאו כאן מטרה מרכזית למתקפות וחל גידול של 139 אחוזים במתקפות על בתי מלון, 144 אחוזים על טיסות ו-22 אחוזים על שירותי קרקע. להערכת החוקרים, התוקפים ניצלו את בהלת השיבה הביתה שאחזה ברבים ששהו בחו"ל, ורבים מהם שעשו כל מאמץ להשיג את הטיסות הנדרשות מצאו את עצמם קורבנות לכרטיסים מזויפים או גנובים והונאות אחרות.
5 צפייה בגלריה
עובדי Forter
עובדי Forter
עובדי Forter
(צילום: אבי ראול)
פורטר, שהוקמה בישראל ב-2013 היא אחת המובילות העולמיות בתחום זיהוי ההונאות עם לקוחות רבים בקרב חברות הסחר הגדולות. מדד מתקפות ההונאה שלה מקיף עסקאות מקוונות בהיקף 200 מיליארד דולר, בהן היו מעורבים 800 מיליון לקוחות.