האם מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, תרם לדה-לגיטימציה של המתחרה הבולטת טיקטוק בארה"ב? לפי הוול סטריט ג'ורנל, צוקרברג פעל כדי ללבות את האש והתריע מפני ה"סכנות" של טיקטוק חודשים לפני שהתקבלה ההחלטה להחרים את האפליקציה הסינית בבית הלבן. הוא עשה זאת בנאומים פומביים, בשיחות פרטיות ובביקורים בבית הלבן, ולפי הדיווח גם הקפיד להשמיע את החשש שלו באוזני נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
הרגיש את התחרות מטיקטוק. מארק צוקרברג
(עיבוד תמונה. צילום: AP, Shutterstock)
הטענות של צוקרברג כלפי טיקטוק:
  • הרשת החברתית שנמצאת בבעלות סינית לא מחויבת לערכים של חופש ביטוי הנהוגים במערב
  • בהיותה בבעלות סינית, טיקטוק מהווה סכנה לערכים אמריקאיים
  • טיקטוק מעמידה בסיכון את העליונות הטכנולוגית של ארה"ב
  • עלייתן של חברות אינטרנט סיניות מאיימת על עסקים אמריקאיים
  • טען כי יש תיעוד רב לכך שהממשל הסיני גונב טכנולוגיה מחברות אמריקאיות
לפי התחקיר, צוקרברג קיבל הזדמנויות רבות להציג את עמדותיו בפני בכירים ומחוקקים בין החודשים ספטמבר-נובמבר 2019, בין היתר במסגרת נאום באוניברסיטת ג'ורג'טאון, בארוחת ערב רשמית בבית הלבן, ובמפגש עם סנאטורים - הן מהצד הדמוקרטי והן מהצד הרפובליקני. בספטמבר האחרון הוא נועד גם עם טראמפ עצמו, במפגש שזכה לתיעוד בחשבון הטוויטר של נשיא ארה"ב. בנוסף, מדווחים בוול סטריט ג'ורנל כי פייסבוק הקימה ארגון למטרות לובי, וכי היא החברה שהוציאה הכי הרבה כסף במהלך השנה החולפת על מאמצי לובי.
למרות האמור, מוקדם יותר החודש במהלך שיח פתוח עם עובדי פייסבוק, כשנשאל לגבי עמדתו בעניין החרם על טיקטוק, השיב צוקרברג כי העסקה המתגבשת עלולה להוות תקדים מסוכן. הוא רמז כי המהלך של טראמפ מול טיקטוק עלול להפוך גם את מוצרי פייסבוק ל"חשודים" במדינות מסוימות, ואלה עלולות לרצות לבצע את אותו מהלך בטריטוריה שלהן.

אוכל את הדייסה שבישל?

על אף שמידת המעורבות של צוקרברג בחרם על טיקטוק לא באמת ברורה, אין ספק שפייסבוק רואה בה תחרות של ממש. בטרם נרכשה מיוזיק.לי - האפליקציה שעל בסיסה נבנתה טיקטוק, על ידי בייטדאנס הסינית, פייסבוק עצמה הביעה עניין ברכישה אך העדיפה לוותר. מאז שהיא עברה לבעלות סינית והושקה מחדש כטיקטוק בארה"ב - עברו בסך הכל שנתיים, שבהן טיקטוק שברה שיאים של הורדות גלובליות והתבססה בקרב נתח שוק משמעותי במיוחד - צעירים. בארה"ב, לפי ההערכות, יש כבר כ-100 מיליון משתמשים ברשת החברתית הצעירה. לפייסבוק לעומת זאת יש בסך הכל יותר מ-220 מיליון משתמשים בארה"ב, בשתי הפלטפורמות המרכזיות שלה - פייסבוק ואינסטגרם.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וטיקטוק
דונלד טראמפ וטיקטוק
דונלד טראמפ וטיקטוק
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
חודשים ספורים לאחר שהעלה צוקרברג את חששותיו בנוגע לטיקטוק, לכאורה ללא קשר לתחרות שהרשת החברתית הצעירה מספקת לפייסבוק שלו, הבית הלבן החל במסע החרם שלו נגד טיקטוק. המסע הזה נחתם עם צו נשיאותי שאוסר על שימוש בטיקטוק ומחייב אותה למכור את הפעילות שלה בארה"ב לחברה אמריקאית, בכפוף לתנאים כמו "מס רכישה" - אותו יש להעביר לקופת האוצר, ולתאריך יעד שהולך ומתקרב בצעדי ענק - ה-15 בספטמבר. בינתיים, צוקרברג ניצל את ההזדמנות והשיק את אינסטגרם Reels - העתק של טיקטוק שמאפשר למשתמשי אינסטגרם ליצור ולשתף סרטונים קצרצרים בני 15 שניות.