מה עושים הבוקר בקהילת אנשי הטכנולוגיה, המפתחים והחנונים באופן כללי? כמובן, מנסים לפצח את האתגר הטכנולוגי השנתי של השב"כ. לפי הדיווח האחרון נרשמו מאתמול קרוב ל-100 אלף כניסות לאתר, שמכיל חידה קשה לפיצוח. האתגר השנתי הפך כבר למסורת בקרב חובבי האתגרים למרות שביסודו, הוא נועד לגייס אנשי טכנולוגיה לשב"כ.
"רבים ניסו ורק מעטים הצליחו", כתוב הראש העמוד של אתר החידה, שמוביל לסרטון וידאו הנושא את הכותרת SHABAK CHALLENGE 2021 . הסרטון הוא רק מבוא לחידה שמופיעה כקולאז' תמונות על רקע תמונת ככר דיזנגוף בתל אביב. אין בדף קישור להמשך, למשל למסירת הפתרון, אבל יכול להיות שהמפתח הוא אוסף האיורים שמופיע בתחתית לפני הסיומת .COM הנה, נתנו את השנקל שלנו לשלב המקדים של הפתרון.
לפי מה שנמסר לנו, התמונה היא המפתח לפלטפורמת חידה מסוג capture the flag. לצורך מציאת הפתרון צריך כנראה להתמודד עם כמה אתגרים טכנולוגיים מעניינים. לא שאנחנו רוצים לייאש, אבל מקורות יודעי דבר מוסרים לנו שלמעלה מ-80 אחוזים מהתשובות המוגשות הן תשובות לא נכונות. ויש גם פרס לפותרים נכונה – קישור אח"מ (VIP) להגשת מועמדות לשב"כ במסלול מיוחד.
אתגר שב"כ 2021
את האתגר הטכנולוגי הקודם פתרו למעלה מ-100 אלף איש שהגיעו ממאה מדינות בעולם. אחד מהם, י', הוא היום עובד אגף ה-IT בשב"כ. הוא מספר שהאתגר הטכנולוגי של שב"כ תפס אותו בזמן שיטוט ברשת. אז הוא היה עובד בחברת הייטק וחשב שיהיה נחמד לנסות לפתור את החידה. כשסיים הגיש את הפתרון, והיה מרוצה מעצמו בלי שום כוונה מעבר לזה. ואז הגיעה שיחת הטלפון מהשב"כ, שבה סיפרו לו שהוא אחד מהחמישה הראשונים שפתרו את החידה. זמן לא רב לאחר מכן הוא כבר היה עובד השב"כ.
החידה השנה נכתבה על ידי צוות מומחים מתחומי הטכנולוגית של השב"כ, אנשי סייבר, AI, DS, ועוד. הצוותים כללו עובדות ועובדים מומחים בתחומם מהאגפים הטכנולוגים, שנרתמו למשימת כתיבת החידות והאתגרים, במקביל לעשייתם הסיכולית היומיומית.
1 צפייה בגלריה
אתגר שב"כ 2021
אתגר שב"כ 2021
האם זו הכתובת שמובילה לפתרון?
(צילום מסך)
בניגוד לשנים שבהן החידות היו סביב נושא אחד, האתגר השנה מציג מגוון רחב של משימות מתוך שלל תחומים שהארגון עוסק בהם. בחידה השנה יש חמישה מסלולים שונים ביניהם סייבר, עיבוד אותות, DS, אתגרי HACKING ועוד. לכל מסלול מספר דרגות קושי, וכל תשובה מזכה את הפותר בנקודות. כך למשל, החידה הקלה ביותר, מזכה את הפותר נכונה ב-200 נקודות. מספר הנקודות המקסימלי בכל החידות ביחד הוא 6,000. דרגת הקושי עולה עם ההצלחות, ובשלבים המתקדמים יש מספר ניסיונות מוגבל לפתרון. באתר החידות, אם תצליחו להגיע אליו, מופיעה גם טבלת דירוג הפותרים, שם ניתן להתעדכן בזמן אמת מה מצבו של כל מתמודד.
אגב, לפני דיווחים ראשוניים, מבין עשרת אלפי המתמודדים הראשונים, רק כאלף הצליחו להגיע לאתר החידות, פותר אחד הצליח לפתור ארבע חידות מתוך 24 האתגרים הטכנולוגים.
בשב"כ אומרים כי מטרת החידה היא לסקרן ולמשוך אל הארגון את המועמדים הטובים ביותר. ומתברר שיש רבים כאלה, שנמשכים לשילוב יכולות הטכנולוגיה שלהם עם מבצעים לסיכול טרור. בשנים האחרונות השב"כ עובר שדרוג טכנולוגי מקיף, ומגייס את טובי המומחים כדי לפתח מערכות ביג דאטה ובינה מלאכותית, מהמובילות בישראל. כיום כל מבצע סיכול טרור או ריגול מתנהל תחת מעטפת טכנולוגיה חדשנית ומידע מקיף. אנשי האגפים הטכנולוגיים נמצאים בממשק ישיר עם אנשי השטח, בהכשרות, בתדרוכים ובמבצעים.
רוצים לנסות בעצמכם? היכנסו: www.shabakchallenge.com