כנס שעוסק במציאות מדומה - צריך לחוות במציאות מדומה: לאחר שעבר מיתוג מחדש, כנס "פייסבוק קונקט" (לשעבר אוקולוס קונקט) השנתי נפתח אמש (ד') בהילוך גבוה. הפעם, פייסבוק איפשרה לצופים להצטרף לאירוע גם באמצעות "Oculus Venues" - פלטפורמה לאירועים במציאות מדומה, וליהנות מהחוויה השלמה. אז עיצבתי לי אווטאר, והתחברתי.
בשבועות שלקראת הכנס כבר הודלפו תמונות רשמיות וסרטונים שהגבירו את הציפייה לקראתו. ואכן, ההכרזה המרכזית הערב הייתה כצפוי על הדור הבא של הקווסט - משקפי המציאות המדומה העצמאיים של אוקולוס. ה"קווסט 2" מציע שיפורים משמעותיים מהגרסה הקודמת: הוא מגיע עם ערכת שבבים סנאפדרגון XR2 של קוואלקום - ייעודית עבור מוצרי VR ו-AR, נפחי אחסון משתנים - 64GB או 256GB, ו-6GB של זיכרון פנימי.
גם הרזולוציה משופרת - כמעט 4K - עם 1832X1920 פיקסלים לכל עין. אבל השיפור המשמעותי ביותר מגיע עם תג המחיר: 299 דולר לגרסת הבסיס, 399 דולר לגרסה בנפח 256GB. בדרגת המחיר הזו, פייסבוק מצליחה לשבור אפילו את השיאים של עצמה (הקווסט הקודם עלה 100 דולר יותר בגרסת הבסיס), ופותחת את המוצר הזה עבור קהלים חדשים לגמרי. קווסט 2 זמין כבר עכשיו בהזמנה מוקדמת, והוא יושק בתוך פחות מחודש, ב-13 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
אוקולוס קווסט 2
אוקולוס קווסט 2
לבן, כל-כך לבן. אוקולוס קווסט 2
(צילום: פייסבוק)
גם קווסט 2 ייתמך בכבל הלינק - שמאפשר חיבור למחשב גיימינג. בכך, צוקרברג סתם את הגולל סופית על משקפי הריפט S - שהיו ייעודיים לשימוש במחשב האישי, שכן הקווסט 2 מאפשר גם רזולוציה משופרת וגם בחירה בין חיבור בכבלים לבין חופש תנועה מוחלט. בנוסף, הוכרזו מוצרים משלימים: רצועת-ראש לתמיכה (49 דולר) ורצועת Elite עם סוללה נוספת - שאמורה להכפיל את משך השימוש שעומד על כ-3 שעות, במחיר של 129 דולר.
כשהושק האוקולוס קווסט לפני כשנה וחצי, אחד החסרונות הבולטים שלו היה במגוון המשחקים והחוויות - החנות הכילה 50 אפליקציות בלבד. היום, נראה שכמעט קשה לעקוב, והמגוון הולך ומתפתח. כיאה לכנס מהסוג הזה, ההשקה של הקווסט 2 לא יכלה להיות שלמה בלי כמה הכרזות תוכן מעניינות, עם כותרים גדולים: Splinter Cell, Assassin's Creed VR, Medal ,of Honor: Above and Beyond, Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge The Walking Dead: Saints & Sinners וזו רק רשימה חלקית. יש גם חידוש ל-Myst, ומצב מולטיפלייר (הללויה!) ל-Beat Saber.
3 צפייה בגלריה
אוקולוס קווסט 2 פייסבוק
אוקולוס קווסט 2 פייסבוק
תג מחיר מפתיע. אוקולוס קווסט 2
(צילום: פייסבוק)
יש עוד כמה קטנות: האינטגרציה של פייסבוק עם אוקולוס ממשיכה בצעדי ענק. לאחר שמיתגה מחדש את אוקולוס כ-"Facebook Reality Labs" ואיחדה את מוצרי החומרה, המציאות המדומה והרבודה לחטיבה אחת, שינתה את שם הכנס, והודיעה כי הקווסט 2 יחייב חיבור באמצעות חשבון פייסבוק, בקרוב גם תשולב בתוכו פלטפורמת המסרים "פייסבוק מסנג'ר". בנוסף, פייסבוק הודיעה כי היא עובדת על מערך אווטארים חדש, והיא תאפשר בהמשך להשתמש באותו אווטאר עבור כל הפלטפורמות של פייסבוק.
לאחר שפייסבוק הוכיחה שהיא יודעת לבנות שוק צרכני ואקו-סיסטם משגשג סביב משקפי VR, היא כבר מסמנת את המטרה הבאה: לפצח את האתגר של המשקפיים החכמים. פרויקט "אַרִיָה" נמצא אומנם עדיין בשלבי מחקר, אבל צוקרברג כבר הבטיח שהוא יגיע במהלך השנה הבאה. פייסבוק חתמה על עסקה עם יצרנית המשקפיים EssilorLuxottica - השם שמעצב ומייצר עבור ריי-באן, אוקלי ועוד. המשקפיים יציגו שכבה דיגיטלית על פני העולם האמיתי, וימלאו פונקציות של טלפון חכם - כמו ניווט, תקשורת, תרגום וקבלת מידע.
כבר החודש התחילה פייסבוק להציב עובדים שלה במרחבים ציבוריים כשהם חובשים את האב-טיפוס המחקרי. למה? כדי שפייסבוק תוכל להבין בצורה טובה יותר את נקודת המבט שלנו כשאנחנו מסתובבים בעולם, לאסוף, למפות ולנתח את כל המידע שייאסף באמצעות המכשיר. הם השוו את זה לרכבים של "גוגל" - שמסתובבים ומצלמים את העולם לצורך מיפוי: "העובדים שלנו ילבשו חולצה ותג מזהה, כדי שתוכלו לדעת שזה מה שהם עושים". לצד האתגר הטכני, דובר לא מעט גם על האתגרים המוסריים. וכשמפתחים מוצר כמו משקפיים חכמים - יש הרבה כאלה.
3 צפייה בגלריה
פרויקט אריה פייסבוק
פרויקט אריה פייסבוק
אמאל'ה. פרויקט "אריה" של פייסבוק
(צילום: פייסבוק)
"כמובן שיש מגבלות. למשל, אסור לצלם בתוך חדרי שירותים, ואנחנו מטשטשים פרצופים ולוחיות רישוי", הסבירו בסרטון התדמית, "אנחנו עושים את זה כדי שנוכל להבין איזה מידע אנחנו באמת צריכים ולהשתמש רק בו. כשלוקחים בחשבון את המוניטין של פייסבוק בנושאי פרטיות ואיסוף מידע - קשה שלא להיבהל מהמחשבה על עובדי התאגיד שמשוטטים ומצלמים כל מה שרק נקרה בדרכם.
לבסוף, גם פלטפורמת Spark AR קיבלה התייחסות. לאחר שפייסבוק איפשרה ליוצרים לעצב בעצמם שכבות AR עבור אינסטגרם, היא מביאה את זה גם לפלטפורמות האחרות שלה - המסנג'ר, וסדרת המסכים החכמים - "פורטל". הוכרזו גם ממשק למעקב אחר מדדים גופניים באפליקציות פעילות במיוחד, ו"אתגרים" ייעודיים לתחרות מול חברים במשחקים שונים בפלטפורמה.
פורסם לראשונה: 23:37, 16.09.20