דמיינו לכם, שבמקום להרים טלפון לחנות הירקות השכונתית ולהכתיב לירקן את ההזמנה השבועית שלכם, אתם ניגשים פשוט לוואטסאפ שלו ולוחצים על סמל החנות. בחלון שמופיע (אתם עדיין בוואטסאפ) אתם בוחרים את המצרכים במהירות, ופשוט לוחצים "שלח". הירקן שולח לכם לינק לתשלום, אתם מחזירים לחיצה – והמשלוח בדרך.
לפיצ'ר הזה, שבעצם משלב את חוויית הקניות האינטרנטית בתוך הרשת החברתית, קוראים "וואטסאפ שופס" (חנויות וואטסאפ), והוא כבר פה. כלומר עוד לא בישראל, אבל בארה"ב כבר הושק בשבוע שעבר, אחרי פיילוט שנחל הצלחה גדולה בהודו. לדברי מארק צוקרברג, מנכ"ל החברה-האם פייסבוק, הוא צפוי להגיע "למדינות נבחרות" בקרוב.
3 צפייה בגלריה
חנויות וואטסאפ Whatsapp Shops
חנויות וואטסאפ Whatsapp Shops
חנויות וואטסאפ. למי שחוששים מקניות אונליין
(צילום: וואטסאפ)

אחרי חנויות האינסטגרם ופייסבוק-מרקטפלייס למוצרי יד שנייה - פייסבוק פותחת גם את אפליקציית המסרים הפופולרית וואטסאפ לקניות אונליין. זו בעצם הדרך של צוקרברג להגיע אל המיליונים, שעדיין חוששים מרכישות באינטרנט וכמובן, להתפיח עוד יותר את הר המזומנים של החברה מהעמלות שתגבה מבתי העסק. בינתיים הודיעה פייסבוק כי היא מוותרת על גביית העמלות עד יוני 2022 "כדי לתמוך בהתאוששות הכלכלית אחרי הקורונה".
הרעיון פשוט: מי צריך את אמזון. אנחנו נוכל לעשות הכל מתוך וואטסאפ, בלי לעזוב לרגע את האפליקציה. לא רק לשוחח – בכתב, בעל-פה, או בווידיאו – אלא גם לרכוש: זה יהיה המקום שבו נבדוק את המוצר, נשוחח עם המוכר, ובסופו של דבר גם נבצע בו את התשלום. המשתמש יקבל את כל פרטי ההזמנה בוואטסאפ עצמה מבלי שיאלץ לעזוב אותה.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית וואטסאפ
אפליקציית וואטסאפ
אפליקציית וואטסאפ. "מעבר לקניות מהספה בסלון"
(צילום: shutterstock)

איך זה עובד?

  1. מוצאים את בית העסק ברשימת אנשי הקשר, ונכנסים לפרטיו.
  2. אם המוכר העלה קטלוג לחשבון העסק שלו, יופיע אייקון עם סמל החנות ממש ליד שם החשבון. לוחצים עליו.
  3. קטלוג המוצרים נפתח (עד 500 מוצרים). מדפדפים בין הפריטים. לוחצים על "הוסף לעגלת הקניות".
  4. יש שאלה על הפריט? לוחצים על כפתור "הודעה לעסק".
  5. אפשר ללחוץ על "הצג עגלה", לבחון את הפריטים ולהוסיף אחרים.
  6. לוחצים "שלח" – וה"עגלה" משוגרת כהודעת וואטסאפ.
  7. מקבלים מבית העסק לינק למילוי פרטי התשלום.
במקביל הוסיפה פייסבוק בשבוע שעבר גם בחנויות האינסטגרם תכונות כמו חיפוש ויזואלי מבוסס בינה מלאכותית, ומודעות מציאות רבודה: הקישו על תמונת שמלה פרחונית שאהבתם – ותקבלו הצעות קנייה של שמלות דומות. חברות כמו לורה מרסייה כבר משתמשות במודעות כאלה כדי לאפשר בדיקת גווני שפתון לפני הקנייה. בהמשך ניתן יהיה גם לצלם מוצר ולחפש אותו מיידית בחנויות ברשת. המטרה היא לאפשר לעסקים ליצור קטלוגים שיציגו רק מוצרים ומודעות הרלוונטיים לקונים, בהתאם לתחומי העניין שלהם.
3 צפייה בגלריה
חנויות וואטסאפ Whatsapp Shops
חנויות וואטסאפ Whatsapp Shops
נגנבתם על הקערה בתמונה? לחצו והיא שלכם
(צילום: וואטסאפ)
שילוב קניות ברשתות החברתיות הוא לא המצאה של פייסבוק. פינטרסט, למשל, הציגה אשתקד חנויות, שמאפשרות לעיין בפריטים שבמלאי באמצעות פונקציית החיפוש של האפליקציה. "האופן שבו אנשים קונים השתנה בעשורים האחרונים" — קובעת פייסבוק בבלוג הרשמי שלה – "מביקור בקניונים לקנייה מקוונת ישירות מהספה בסלון. אנחנו מאמינים שהמעבר לקניות מקוונות וחברתיות אינו זמני".
22 מיליארד דולר שילמה פייסבוק ב-2014 עבור וואטסאפ החינמית. מאז היא הגיעה לשני מיליארד משתמשים פעילים, שמעבירים דרכה 100 מיליארד הודעות ביום. אבל לאורך כל השנים שחלפו מאז היא לא הניבה כל הכנסות לחברה האם. מבחינת צוקרברג ואנשיו, הגיע הזמן.