חברת טכנולוגיות הרפואה הצרכניות טייטו קייר (Tyto care) עשוייה להציג בחודשים הקרובים בדיקות קורונה ביתיות. עופר צדיק, ממייסדי החברה, אומר בשיחה עם ynet כי החברה מפתחת את הבדיקה עם שותפים בתחום הרפואה וכי המטרה היא לבצע את הבדיקה כולה בבית, ללא צורך לשלוח את הדגימה למעבדה חיצונית, וקבלת התוצאות במהירות. הוא נמנע מלנקוב במועד בו מתכננת החברה להציג את הבדיקה ואמר: "אנחנו עובדים על זה חזק, מבינים את הצורך בזה, אבל זה לא תלוי רק בנו".
טייטו קייר פיתחה מכשיר נייד בגודל כף יד, שמאפשר לבצע אבחון רפואי מהבית, כשרופא במיקום מרוחק בודק את הממצאים, משוחח בווידאו עם המטופל וקובע דרך טיפול. כיום מאפשר המוצר לבדוק קולות לב וריאה, אוזניים, עור, גרון, בטן, חום גוף וקצב לב. לצורך תמיכה בחולי קורונה החברה מפתחת כעת גם בדיקת חמצן בדם (סטורציה).
3 צפייה בגלריה
טייטו רפואה מרחוק
טייטו רפואה מרחוק
הגאדג'ט שבודק את בריאותכם
(צילום: Tyto Care)
הטכנולוגיה של טייטו קייר כוללת פלטפורמה טכנולוגית שמחברת את המטופל באמצעות מכשיר האבחון ואפליקציה מצד אחד לרופא מטפל ועמדת קבלת נתונים מצד שני. החברה, שהוקמה על ידי דדי גלעד (המנכ"ל) ועופר צדיק ב-2012, הצליחה מאז קבלת אישור ה-FDA בארה"ב לפרוש מערכות בכ-70 ארגוני בריאות בארה"ב וכן באירופה וברוסיה. בישראל החלה הכללית בהפעלת המערכת והיא מציעה את מכשיר הטייטו לחברי הקופה ב-300 שקל. גם ארגון מגן דוד אדום החל בהפעלת מכשירי טייטו באמבולנסים.
תקופת הקורונה הביאה לצמיחה מהירה בפעילות החברה לנוכח ביקוש רב לבדיקות רפואיות מבלי לצאת מהבית. החברה קיבלה הזמנות רבות לפרישת המערכת, עד שהתקשתה לעמוד בביקושים. לדברי צדיק, מפעל פלקס במגדל העמק, שמייצר את המכשירים, נערך מחדש וכעת ניתן לענות על הביקושים. "החברה גדלה במעל 100 אחוזים יותר ממה שתכננו. נאבקנו כדי לעמוד בדרישה של השוק ועכשיו אנחנו מתחילים לספק את הדרישות", אומר צדיק.
3 צפייה בגלריה
טייטו רפואה מרחוק דדי גלעד עופר צדיק
טייטו רפואה מרחוק דדי גלעד עופר צדיק
דדי גלעד (מימין) ועופר צדיק
(צילום: Tyto Care)
בחודש שעבר קיבלה החברה אישור של רשות הבריאות האוסטרלית TGA להפעלת השירות גם באוסטרליה, ובחברה צופים ביקושים משמעותיים גם בשוק זה. טייטו גייסה 50 מיליון דולר בחודש מרץ השנה, בעיצומו של משבר הקורונה, מה שמעיד על הפוטנציאל העסקי שהמשקיעים רואים בטכנולוגיה שלה.
מכשירי טייטו הם אחת הטכנולוגיות, שמשרתות את המטופלים במתקן הבידוד לחולי קורונה בבית החולים שיבא בתל השומר, והחולים יכולים לערוך בדיקות רפואיות נוספות מבלי שהצוות נדרש לחשיפה מיותרת מולם.
המערכות הראשונות של טייטו קייר הופעלו ב-2017 בניסויי פיילוט בארה"ב, במרפאות מרוחקות ובבתי ספר, שם לא נוכחים רופאים כלל. "אנחנו משרתים שם מעל אלף בתי ספר, שבהם האחות משתמשת בטייטו מול רופא מרוחק. זה מאפשר לילדים להיבדק על ידי רופא בפעם הראשונה בחייהם", אומר צדיק.
3 צפייה בגלריה
טייטו רפואה מרחוק
טייטו רפואה מרחוק
פלטפורמה טכנולוגית שלמה
(צילום: Tyto Care)
לדבריו החברה מפתחת כעת מערכת בינה מלאכותית (AI), שבאמצעות לימוד מכונה תסרוק את נתוני הבריאות של המטופל ואת ההיסטוריה הרפואית שלו ותזהה תבניות של בעיות רפואיות שכדאי לבחון אותן. "העולם הולך לטלה-רפואה והלחץ על הרופאים הולך וגדל כי הם זמינים יותר", אומר צדיק, "כדי להתמודד עם כל זה מערכת כמו טייטו תאפשר להם לעבור על הנתונים במהירות. זה לא יחליף את הרופא, אבל יקל עליו מאוד. בסופו של דבר, ככל שיש יותר דאטה ויותר ניסיון, הארגונים יותר סומכים על זה".
אתם תדעו לתעדף עבור הרופא איזה טיפול דחוף יותר?
"מערכות לתיעדוף בדרך כלל משתמשות בשאלון למטופל. גם לנו יש שאלונים ואני חושב שהשילוב שלהם עם ההיסטוריה הרפואית ועם הסימפטומים והבדיקות הפיזיות נותן פיתרון יותר הוליסטי מאשר רק שאלון".
חברת טייטו קייר מעסיקה כ-70 עובדים בישראל בתפקידי פיתוח ועוד 25 עובדים בארה"ב בתפקידי מכירות ותמיכה. לדברי צדיק כ-100 עובדים נוספים במפעל פלקס עובדים בלבדית על ייצור מכשיר הטייטו.