התפרצות הקורונה היא שעתם הגדולה של הרחפנים, כך מתברר. אחרי שראינו רחפנים מפזרים התקהלויות ורחפנים מרססים חומרי חיטוי, ל-ynet נודע כי בתוך מספר שבועות צפוי להתחיל לפעול שירות של הובלת מזון מהיר באמצעות רחפן לבתים בישראל. מדובר בפרויקט ניסיוני מוגבל בהיקפו, שיפעל באזור גוש דן ויאפשר מסירה של משלוחי ארוחות המבורגר ופיצה לבתים בעלי חצרות פרטיות, מבלי לסכן את המזמינים או את השליחים.
4 צפייה בגלריה
משלוח פיצה ברחפן
משלוח פיצה ברחפן
פיצה במשלוח אווירי. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

מי שתבצע את הפרוייקט היא חברת פלייטרקס (Flytrex) הישראלית, שכבר הקימה מערכת מסחרית מלאה ברייקיאוויק שבאיסלנד והיא משתתפת עם מערכת דומה בפרויקט הפיילוט הענק של הממשל האמריקאי להוכחת יכולות טכנולוגיית הרחפנים. רשות התעופה האזרחית מקלה בימים אלה את המגבלות הרבות החלות על התחום ומזמינה "פתרונות יצירתיים", כמו למשל פרויקט הובלת המזון.
לעומת זה, היוזמות של עיריות שונות בישראל להפעיל רחפנים כדי לצעוק על אנשים באמצעות רמקולים לחזור הביתה לא קיבלו אישורים ולכאורה העיריות עוברות על החוק. החשש העיקרי הוא בהפעלת רחפנים מעל ראשי בני אדם, דבר שנאסר במפורש בחוק שכן הוא פוגע ב"בטיחות בלתי מעורבים". ההיתר היחיד להטסת רחפנים במקומות בהם יש בני אדם נמצא בידי המשטרה, שנמנעה עד כה מהפעלת רחפנים.
4 צפייה בגלריה
רחפן פלייטרקס באיסלנד
רחפן פלייטרקס באיסלנד
רחפן פלייטרקס באיסלנד
(צילום: יח"ץ)
בראשון לציון הופעלו שני רחפנים באמצעות החברה לביטחון העירונית וכך גם בבת ים השכנה. בעיריית אשדוד הופעלה יחידת הרחפנים באגף הביטחון בעירייה. הרחפנים נועדו להרחיב את מעגלי התצפית של העיריות שמבוססים על פרישה גדולה של מצלמות, ואולם לא מכסים את כל השטחים.
השימוש הראשון ברחפנים לגעירה באנשים מרחוק נעשה בסין. בימים האחרונים נראו רחפנים מבצעים משימות פיזור אנשים בספרד וגם בערי הריביירה הצרפתית. בכל המקרים האלה נעשתה הפעולה על ידי המשטרה. בארה"ב הצהירו כוחות ביטחון שונים כי אין בכוונתם להשתמש ברחפנים לפיזור התקהלויות.
4 צפייה בגלריה
אכיפה באמצעות רחפנים
אכיפה באמצעות רחפנים
אכיפה באמצעות רחפנים
(צילום: נדב אבס)
משימה אחרת שנעשית על ידי רחפנים היא פיזור חומרי חיטוי. פעולות כאלה נעשו בקוריאה ובשבוע האחרון הצטרפה ישראל ובעיריית קריית שמונה החלו לרסס חומרי חיטוי מהאוויר באמצעות רחפן של חברת סיטי-דרונס. הפעולה נעשתה לאחר קבלת האישורים הנדרשים מרשות התעופה האזרחית. יצרנית הרחפנים המובילה בעולם, חברת DJI מסין, הודיעה שרחפן חקלאי מתוצרתה, Agras T16, יכול לחטא שטחים עירוניים נרחבים במהירות גדולה פי 50 מהשיטות הידניות.
מומחים בתחום הרחפנים אומרים כי הרשויות בישראל מחמיצות בינתיים את היכולות האמיתיות של הרחפנים, שעשויות לסייע בתחומים מבצעיים רבים. תא"ל (מיל') עדן אטיאס, מנכ"ל חברת טכנולוגיית הרחפנים PARAZERO ויו"ר ארגון הרחפנים הישראל (IDA) אומר כי חברות שמתמחות בהפעלת רחפנים ובידיהן רשיונות כחוק, עשויות לספק לכוחות הביטחון יותר מ-50 "מוקדי חוזי" – נקודות תצפית על איזורים שיוגדרו כקריטיים, ובאמצעות הרחפנים ניתן יהיה לזהות תנועה, להעביר מידע וכל פעולה נדרשת.
4 צפייה בגלריה
נגיף קורונה חיטוי סיאול דרום קוריאה
נגיף קורונה חיטוי סיאול דרום קוריאה
חיטוי רחובות בשיטה ידנית
(צילום: AFP)
"בישראל עדיין לא נבנתה תשתית שמאפשרת לרחפנים לדלג מנקודה לנקודה לפי הצורך", אומר אטיאס, "נוצר פה הייפ מסביב לפעולות לריחוק חברתי אבל אנחנו מנסים לראות איפה יכולים להיות שימושים שיתרמו לעיריות ולכוחות הביטחון. זה לא בעיה לקחת רחפן קטן, לשים עליו רמקול, ולצעוק על אנשים להתפזר, אבל ניידת משטרה עם מגאפון עושה את זה בצורה אפקטיבית לא פחות".
האם רחפנים יכולים לשמש את כוחות הביטחון לאכיפת בידוד?
"זה הכי קל, כי המצלמות מלמעלה רואות בדיוק איפה מסתובבים האנשים. אבל אנחנו עוד לא שם וזה לא באמת נדרש. לשב"כ יש את הכלים לעשות את זה ואפשר גם לחבר את הכלי לרחפן. אבל מה שצריך זה טיפול רוחבי שיאפשר למשל המשך תפעול של עיר, מציאת מוקדים של בעיות. הרחפנים יכולים לעשות הרבה יותר ממה שעושים איתם".
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, אמר בתגובה: "הטסת רחפנים באופן חוקי מחייבת הליך רישוי מול רשות התעופה האזרחית (רת"א), המגדיר את המבקש כמפעיל אווירי בעל היתר הטסה, במסגרתו הוא לומד כיצד להטיס את הרחפן בצורה בטוחה. עירייה יכולה להפוך למפעיל אווירי בעצמה או להשתמש בשירותיו של בעל רישיון הפעלה אווירית. בכל מקרה, הטסה מעל אנשים אסורה. על כל מטר גובה של טיסת רחפן, יש לשמור לפחות מטר רדיוס נקי מאנשים. בהטסה לטובת ספורט ופנאי, יש לשמור מרחק של 250 מטר משכונות מגורים, בנין ציבורי כגון בית ספר, בית חולים, קולנוע או מקום התקהלות של אנשים.
"רת"א הקימה צוות ייעודי לנושא, במטרה לקדם במהירות כל בקשה בנושא שאינה תואמת את התקנות הקיימות. הנושא הראשון שעלה ואושר על ידי הועדה הוא ריסוס לטובת חיטוי מנגיף הקורונה, המבוצע על ידי רחפנים באזור מאוכלס. בקשה נוספת שככל הנראה תגיע בקרוב היא שילוח מטענים באמצעות רחפנים. כל בקשה שמגיעה לרת"א נבדקת בימים אלה, תוך מתן עדיפות לכל פרויקט הקשור במיגור נגיף הקורונה ובמטרה לסייע לכל ארגון שיפנה".