קורונה? קורטנה! מיקרוסופט משיקה שורה של חידושים עבור פלטפורמת טימז (Teams) - המיועדת לשיחות וידאו ולעבודה משותפת, ובראשם העוזרת האישית החכמה קורטנה, שמשתלבת בפלטפורמה במטרה להפוך את השימוש בה לחכם, פשוט וטבעי יותר. פלטפורמת טימז, כמו המתחרה הבולטת זום, חוותה זינוק משמעותי בשימוש במהלך החודשים האחרונים על רקע משבר הקורונה העולמי, בעיקר בקרב ארגונים, לצרכים עסקיים או חינוכיים.
3 צפייה בגלריה
מיקרוסופט טימז
מיקרוסופט טימז
מתחדשת. מיקרוסופט טימז
(צילום: Shutterstock)
בין הפיצ'רים החדשים אפשר למצוא את "מצב ביחד" - המציב את המשתמשים באותו רקע וירטואלי, ומייצר תחושה של הימצאות באותו המקום ושל מפגש פחות מקוון ויותר "אמיתי". אפשר לבחור בחדרי ישיבות, בתי קפה או אולמות הרצאות - בהתאם לסוג המפגש שמתקיים. לשיפור הניראות, טימז מציגה גם פילטרים חדשים לשינוי תנאי התאורה או מיקוד הפוקוס של המצלמה.
אבל החידושים המסעירים ביותר כוללים את שילובה של קורטנה, הסייעת החכמה שהוספדה רק בתחילת השנה, חוזרת בשינוי אדרת - הפעם אל פלטפורמת טימז. קורטנה תאפשר מהיום מתן תגובות אוטומטיות חכמות, הפעלה באמצעות פקודות קוליות, וגם תיצור מעין "תדריך יומי" - שמאפשר למשתמשים לראות מה בדיוק נמצא על סדר היום שלהם - משימות, פגישות ותזכורות, ולסמן מה כבר נעשה ומה מחייב השלמה. הפיתוחים של קורטנה נעשו על ידי צוות ישראלי במרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט, שמנוהל על ידי ערן יריב בשש השנים האחרונות.
3 צפייה בגלריה
מיקרוסופט טימז
מיקרוסופט טימז
"מצב ביחד". מיקרוסופט טימז
(צילום מסך)
"זה רק קצה קצהו של הקרחון", מספר יריב. "טימז היא מוצר שמתפוצץ כרגע, וזה מחייב אותנו לעשות מהלכים שתוכננו לשנתיים קדימה בתוך חודשיים-שלושה. אנחנו רואים עלייה ניכרת בכמות המשתמשים ובכמות התעבורה בעיקר נוכח המעבר של ארגונים לעבודה או למידה מהבית, ומנסים להביא פתרון מאוד מקיף וכולל". על פי ההערכות האחרונות, לטימז של מיקרוסופט יש יותר מ-150 מיליון משתמשים ברחבי העולם.
כמה מהפיצ'רים האלה הם תוצאה של התחרות שאתם מרגישים מהכיוון של זום? "אלה דברים שאנחנו עובדים עליהם כבר תקופה ארוכה, הרבה לפניי הקורונה, שמתכנסים עכשיו לכדי יציאה לשוק. העלייה המטאורית בכלים לפגישות מקוונות הובילו לכך שחלק מהפיצ'רים עברו תיעדוף מחדש בכלל הצורך שנוצר בשוק. זה גורם לכולם, גם לנו וגם למתחרים, לחזור אל שולחן השרטוטים ולהאיץ את העבודה".
כמו רוב הסייעות החכמות, קורטנה עדיין לא דוברת עברית. אבל אם אתם משתמשים בפלטפורמת טימז ומנהלים תקשורת בשפה האנגלית - תוכלו להנות מהשכלולים החדשים שלה.
מתי כבר נראה בינה מלאכותית שמתפקדת טוב גם בשפת הקודש? "כל התחום הזה מתקדם מאוד מהר קדימה. פה בישראל יש מספר פורומים שמשותפים גם לתעשייה וגם לאקדמיה, שעוסקים בבניית מאגרי מידע ואלגוריתמים ייעודיים בעברית. משקיעים המון משאבים כדי להיות מסוגלים להבין דיבור בעברית מתוך קטעי קול, ותמלול, מה שנקרא text-to-speech. אלה בעיות לא קלות. בעברית יש הטיות, יש מלעיל ומלרע, כתיב עם ניקוד ובלי, יש הרבה בעיות ייחודיות לשפה. עברית שפה קשה, אבל אנחנו ציונים בנפשנו ורוצים לתרום לקידום שלה".
3 צפייה בגלריה
ערן יריב
ערן יריב
ערן יריב
(צילום: נתנאל טוביאס)
לאחר שנים של נסיונות להתחרות בסייעות קוליות פופולריות כמו סירי של אפל, אלכסה של אמזון או גוגל אסיסטנט, בתחילת השנה הכריזה מיקרוסופט כי קורטנה מורידה הילוך. במקום לנסות לכבוש את ליבם של משתמשי הקצה - קורטנה מיועדת היום בעיקר לשימוש ארגוני ועסקי, במסגרת מנוי לשירותי אופיס 365. יש שמיהרו להספיד את הניסיון של מיקרוסופט לספק תחרות בתחום, אבל לטענת יריב - הייעוד החדש של קורטנה מדגיש את החוזקות של הבינה המלאכותית.
"אחד הדברים שמהווים מרכיב גדול בהצלחה של מערכות בינה מלאכותית מהסוג הזה, הוא היכולת שלהן לגשת לכמויות מאוד גדולות של מידע מתוייג", מסביר יריב. "אחד הדברים שהיוו לא פחות מרעידת אדמה בתחום, הוא המעבר של חברות וארגונים לעבודה בסביבת ענן. עם המעבר לענן ולאופיס 365, יותר ארגונים נמצאים במצב שבו תעבורת המידע שלהם מנוהלת על הענן על ידי מיקרוסופט, וזה מאפשר לנו להפעיל אלגוריתמים מורכבים על נתוני עתק. נפתחה לנו פה דלת למכרה זהב - וזה מאפשר לנו להתמחות בסביבה ארגונית. זה חיבור אינטואיטיבי וטבעי, נשמת אפו של כל חוקר בינה מלאכותית, וזה עוזר לנו לפרוץ קדימה. אין היום חברה כמו מיקרוסופט, שחולשת על כל כך הרבה תעבורה - כמובן בצורה מאובטח ותוך שמירה על פרטיות, שהיא כל כך עשירה ומתוייגת, שאפשר לייצר ממנה תובנות. יש לנו עוד המון רעיונות איך לעזור לטייב את המידע ולסייע למשתמשים".