מקומן של רשתות חברתיות בבחירות 2020 לנשיאות ארה"ב הופך משמעותי יותר ויותר: בניסיון להימנע מהכאוס של 2016 - פייסבוק, טוויטר וגוגל נוקטות שורה של אמצעים במטרה להגן על טוהר הבחירות, למנוע מניפולציה של הפלטפורמות ולהתגונן מפני מעורבות זרה, אבל גם מפני פייק ניוז מבית. ההיערכות הפעם כוללת לא רק את החודשים והשבועות שלפני ה-3 בנובמבר, אלא בעיקר את הימים שאחרי.
טראמפ וביידןטראמפ וביידן
טראמפ וביידן
(עיבוד תמונה. צילום: AP, Shutterstock)
החשש המרכזי העולה מתוך היערכות ענקיות הטכנולוגיה הוא מפני הפצה של מידע כוזב סביב תוצאות הבחירות. הנסיבות הייחודיות שהביא איתו משבר הקורונה העולמי, עלולות להביא לעיכוב משמעותי בקבלת התוצאות הרשמיות. מתוקף העובדה הזו, פייסבוק, טוויטר וגוגל נערכות להתמודד לא רק עם מעורבות של מדינות כמו רוסיה, איראן וסין - שצפויות לנסות ולהשפיע על התוצאות, אלא גם עם מצב שבו אחד המועמדים יכריז על עצמו כמנצח עוד לפני תום ספירת הקולות.
ההיערכות של פייסבוק:
  • הקמת מרכז מידע לבוחרים בתוך הפלטפורמה
  • הגברת שקיפות על מודעות פוליטיות - כולל ספריית מודעות ציבורית
  • אין מודעות פוליטיות חדשות בשבוע שלפני ה-3 בנובמבר
  • חסימת כל המודעות הפוליטיות עד לקבלת תוצאות רשמיות
  • שיתוף פעולה עם 9 גופים לאימות עובדות בארה"ב
  • הוספת תגיות לפוסטים המחייבים אימות עובדתי
  • בפייסבוק ובאינסטגרם - אמריקאים יראו הודעות המקשרות לתוצאות האמת
  • שיפוץ האלגוריתם של הניוזפיד להפחתת הפצה של תוכן שנוי במחלוקת
  • הקמת "חדר מלחמה" ייעודי לתקופת הבחירות
  • שיתוף פעולה עם ה-FBI והמשרד להגנת המולדת
פייסבוק וטוויטר מקימות חדרי מצב ייעודיים לקראת יום הבוחר במטרה להתמודד עם איומים בזמן אמת. לטענתן, הפלטפורמות השתכללו בכל מה שקשור למעורבות זרה וניסיונות מניפולציה של הפצת פייק ניוז שמגיע ממדינות בעלות אינטרס. בשתי הפלטפורמות יש מגבלות חסרות תקדים על מודעות פוליטיות - טוויטר אסרה אותן לחלוטין, ואילו פייסבוק תאסור אותן החל מיום הבוחר ועד לקבלת התוצאות הרשמיות.

עוד כתבות בנושא:

הפלטפורמות רואות עצמן גם כשחקניות משמעותיות ביצירת מעורבות אזרחית ועידוד הצבעה. פייסבוק הודיעה כי סייעה ל-4.4 מיליון בוחרים להירשם להצביע באמצעות הפלטפורמות שלה. גם פייסבוק וגם טוויטר הקימו מרכזי מידע לציבור הבוחרים, והודיעו כי פוסטים וציוצים העוסקים בדיכוי מצביעים יוסרו או יתוייגו בהתאם.
ההיערכות של טוויטר:
  • תיוג ציוצים שיטענו לניצחון לפני קבלת התוצאות הרשמיות
  • הסרה של ציוצים שיקראו לפעולות אלימות סביב הבחירות וקבלת התוצאות
  • איסור מוחלט על פרסום פוליטי בטוויטר מאז 2019
  • הקמת מרכז מידע לבוחרים
  • הגבלת ריטוויטים (שיתופים) לציוצים המכילים מידע כוזב
  • הפחתת ההפצה של ציוצים בעלי תגית אזהרה
  • איסור הפצת חומרים "פרוצים" בטוויטר
  • פרסום ארכיון חשבונות מושעים שמפיצים מידע בחסות מדינות
  • עידוד משתמשים לצטט ציוצים ולהוסיף תובנות במקום לשתף
  • עדכון תנאי השימוש כך שמדיה סינתטית (דיפ פייק למשל) תקבל תיוג אזהרה
גם גוגל נוקטת שורה של צעדים שנועדו למנוע מניפולציית בחירות בפלטפורמות שלה. יוטיוב נחשבת לכר פורה להפצה של פייק ניוז ותיאוריות קונספירציה, וגם היא אוסרת מודעות פוליטיות לחלוטין החל מה-3 בנובמבר. בנוסף, יוטיוב תציף קישורים למידע מהימן בנושאים נפיצים כמו טופסי הצבעה בדואר, ותצרף אותם לכל סרטון שעוסק בנושא. גוגל חברה לסוכנות הידיעות AP לצורך קבלת מידע עיתונאי אמין הנוגע לתוצאות האמת - שאותו תציף במנוע החיפוש שלה וגם באמצעות גוגל אסיסטנט.
טראמפ וביידןטראמפ וביידן
גם גוגל נערכת
(עיבוד תמונה. צילום: סוכנויות הידיעות, shutterstock)
ההיערכות של גוגל:
  • איסור מוחלט על פרסום מודעות פוליטיות אחרי ה-3 בנובמבר
  • עדכונים שוטפים על ניטור איומים בהתערבות ממדינות זרות
  • הקמת טאב ייעודי של גוגל ניוז הממוקד בבחירות
  • הוספת מיקומי הקלפיות לגוגל מפות
  • שיתוף פעולה עם AP לצורך פרסום התוצאות הרשמיות
  • הוספת קישורים ומידע מהימן לסרטוני יוטיוב העוסקים בהצבעה בדואר
המנכ"לים של פייסבוק, טוויטר וגוגל התייצבו רק אתמול בפני ועדת המסחר של הסנאט האמריקאי והתגוננו מפני האשמות על פגיעה בטוהר הבחירות. מנכ"ל ומייסד טוויטר, ג'ק דורסי, טעם בפני הסנאטורים כי הוא לא מאמין שלטוויטר כחברה יש את האמצעים להשפיע על תוצאות הבחירות. מארק צוקרברג ציין כי פייסבוק משתפת פעולה עם גורמים כמו ה-FBI, ומקבלת מהם התראות תדירות. לטענתו, ה-FBI הזהיר מפני מתקפות פריצה והדלפה, במסגרתן גורמים ממדינות זרות ינסו להפיץ חומרים דיגיטליים בניסיון להשפיע על הבוחרים האמריקאים.
בחודשים האחרונים פייסבוק, טוויטר וגוגל נקטו אמצעים משמעותיים להסרת תכנים קונספירטיביים של קבוצת QAnon. במסגרת מבצע הניקיון הוסרו אלפי קבוצות, פרופילים וסרטוני יוטיוב המזוהים עם הקבוצה, שהולכת וצוברת פופולריות בקרב אמריקאים. התיאוריה המרכזית של הקבוצה גורסת כי דונלד טראמפ נאבק מול רשת פדופילים עולמית שחולשת על משרדי ממשלה, העולם העסקי ועולם התקשורת.
מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי בשימוע בסנאט אתמול