השלטון הרוסי החל אמש (יום ו') להגביל באופן חלקי את הגישה לרשת החברתית פייסבוק, בטענה שמטא פועלת לצנזור של התקשורת הרוסית בפלטפורמות שלה. מנגד טוענת מטא כי היא רק מתייגת חשבונות של כלי תקשורת בבעלות רוסית כחלק מהניסיון שלה להגביל את כמות הדיסאינפורמציה בנושא הפלישה לאוקראינה, ושהיא מסרבת לשתף פעולה עם הדרישות. כמו כן, רוסיה חסמה לחלוטין את הגישה לטוויטר ברחבי המדינה, כשהדרך היחידה לגשת לרשת החברתית היא באמצעות שימוש ב-VPN.
1 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
(עיבוד תמונה: צילום: AFP, shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

על פי הדיווח שפורסם אמש ברויטרס, מטא הגבילה בפייסבוק את הפעילות של ארבעה כלי תקשורת רוסים, בהם סוכנות הידיעות RIA, כלי הטלוויזיה Zvezda TV של משרד ההגנה הרוסי ושני אתרי חדשות פופולריים בשם gazeta.ru ו-lenta.ru. בתגובה להגבלה מסר רגולטור התקשורת הרוסי, רוסקומנדזור, כי "החל מה-25 לפברואר ובהתאם להחלטת הפרקליטות הכללית, אנו מטילים מגבלות גישה חלקיות על הרשת החברתית פייסבוק". בנוסף לכך, ועל פי דיווח שפורסם היום לראשונה על ידי NetBlocks, השלטון חסם לחלוטין את הגישה לרשת החברתית טוויטר ברחבי רוסיה, כשהדרך היחידה לגשת לרשת החברתית היא באמצעות VPN. טוויטר הגיבה הערב לחסימה באמצעות ציוץ בעמוד רשמי של החברה: "אנחנו מודעים לכך שהגישה לטוויטר הוגבלה עבור חלק מהאנשים ברוסיה ואנחנו פועלים כדי לשמור על השירות שלנו מוגן ונגיש. אנחנו מאמינים שלאנשים צריכה להיות גישה חופשית ופתוחה לאינטרנט, וזה חשוב במיוחד בעיתות משבר".
ניק קלג, סגן הנשיא לעניינים גלובליים במטא, הגיב אמש לפעולת ההגבלה של רוסיה: "הרשויות ברוסיה הורו לנו אתמול להפסיק את מערך בדיקת העובדות והתיוגים העצמיים של תוכן שהועלה לפייסבוק על ידי ארבעה ארגוני תקשורת רוסים הנמצאים בבעלותה של המדינה. אנחנו מסרבים. כתוצאה מכך הם הודיעו שהם יגבילו את השימוש בשירותים שלנו".
השלטון הרוסי ניסה מזה שנים רבות להגביל באופן הדוק יותר את הגישה לאינטרנט ולפתרונות טכנולוגיים נוספים בקרב האזרחים שלה, אך לרוב נבלמו ניסיונות אלה בעקבות דעות רבות באוכלוסייה שטענו שהשלטון מאיים על חופש הפרט וכן שמדובר בפעילויות שמטרתן להיאבק במתנגדים הישירים של הקרמלין.
זוהי לא הפעם הראשונה שמטא מצליחה להרגיז את השלטון הרוסי. למעשה, מוסקבה נוהגת לקנוס את החברה בסכומים קטנים באופן יחסית תדיר, בטענה שמטא לא מצליחה לבצע מחיקה של תוכן לא חוקי במהירות המספקת את השלטונות ברוסיה. הקנס הגדול ביותר שהוגש כנגד מטא בטענה זו עומד על סך של 2 מיליארד רובל (כ-78 מיליון שקל).
בשטח לא באמת ברור מהן ההגבלות הגישה כנגד פייסבוק אומרות בפועל, אם כי ניתן לשער שחלק מהפעילות של השלטון הרוסי כנגד פייסבוק יכללו בין היתר האטה של מהירות הגלישה באתר פייסבוק, בדומה למהלך שביצע השלטון כנגד טוויטר בשנה שעברה. כמו כן, מוסקבה הגבירה בימים האחרונים את הלחץ גם על התקשורת המקומית ברוסיה, כשאיימה לחסום דיווחים שיכללו "מידע כוזב" בכל הקשור למבצע הצבאי שמתקיים בימים אלה באוקראינה.
פורסם לראשונה: 21:01, 25.02.22