תקלה עולמית השביתה החל מאתמול (יום ב') בשעות הערב את הפלטפורמות של פייסבוק, כולל וואטסאפ ואינסטגרם. משתמשים דיווחו על תקלה שלא מאפשרת להיכנס לרשתות, מהאפליקציות או ומהאתרים. אחרי חצות פייסבוק ואינסטגרם חזרו לפעול, וסמוך לשעה 02:00 גם אפליקציית המסרים וואטסאפ שבה לתפקד.
"אנחנו מתנצלים בפני כל מי שלא יכול היה להשתמש בוואטסאפ היום", צייצה החברה, "וואטסאפ מתחילה לחזור לפעול לאט ובזהירות. תודה על הסבלנות". קודם לכן נכתב בחשבון של פייסבוק: "לקהילה הענקית של האנשים והעסקים ברחבי העולם שסומכים עלינו - אנחנו מצטערים". הבוקר הסבירה פייסבוק כי הסיבה לקריסה הארוכה ביותר שלה מאז 2008 היא שינויים בהגדרות התצורה של הנתבים שמתאמים את תעבורת הרשת בין חוות השרתים שלה. "ההפרעה הזאת לרשת גרמה לאפקט דומינו שהשפיע על איך שחוות השרתים שלנו מתקשרות - מה שגרם לעצירת השירותים שלנו". עם זאת, לא ברור אם מדובר בטעות אנוש או בחבלה מכוונת.
4 צפייה בגלריה
תקלות בפייסבוק
תקלות בפייסבוק
תקלות בפייסבוק
(צילום: GettyImages )
עוד נמסר מפייסבוק כי התקלה השפיעה גם על המערכות והכלים הפנימיים שלהחברה, מה ש"הקשה על הניסיונות שלנו לאבחן ולפתור את הבעיה במהירות". ברשת החברתית אומרים כי אין ממצאים שמצביעים על כך שמידע אישי של המשתמשים נחשף בעקבות הקריסה הארוכה. ליאור שפיר, חוקר סייבר ודוקטורנט באוניברסיטת תל אביב, אמר הבוקר לאולפן ynet כי מדובר באירוע נדיר מאוד. לדבריו, "מדובר בתגובת שרשרת שהחלה בשינוי חריג של הגדרות נתבי ה-BGP (קיצור של Border Gateway Protocol), שהביאה לניתוק מוחלט מהרשת של שרתי ה-DNS (קיצור של Domain Name System) של פייסבוק. לאלו שהמילים DNS ו-BGP נשמעות כסינית עבורם, DNS הוא ספר הטלפונים של האינטרנט, בעוד ש-BGP היא מעין מערכת הניווט של האינטרנט. רשת האינטרנט מורכבת מאוסף גדול של רשתות המחוברות ביניהן. כל רשת מפרסמת את הוראות ההגעה אליה לרשתות השכנות אליה. כשהודעה נשלחת מתחנה כלשהי לתחנת יעד, היא עוברת הרבה מחשבים ויחידות ניתוב בדרך, על פי אותן הוראות ניווט (BGP) המעדכנות את ההודעה לאן עליה להמשיך בכדי להגיע ליעד".
ליאור שפירליאור שפירצילום: אביב עוז
לדברי שפיר, "ברגע שפייסבוק עדכנה את פרסום ה-BGP של כמה שרתי מפתח שלה באופן שגוי, לא ניתן היה להגיע לשרתי ה-DNS שלה, וזה כבר נחשב לאסון קולוסאלי במושגי רשת, כיוון שרשומות 'ספר הטלפונים' שלה שנעשה בהם שימוש מיליארדי פעמים בשעה לא היו זמינות. למעשה המצב היה כה חמור, כיוון שעל מנת לתקן את ההגדרות, אנשי פייסבוק היו צריכים להתחבר מרחוק לשרתי המפתח ולבצע את השינוי, אבל הם בעצמם היו מנותקים לגישה מרחוק בשל התקלה המקורית ותקלת ה-DNS שבאה בעקבותיה. ולכן היה צורך בגישה פיזית אליהם. סביר מאוד שגם לאחר שהושגה גישה לשרתים, ונעשה ניסיון להפעיל אותם מחדש, הם קרסו מיידית בשל העומס החריג וצונאמי עצום של הודעות שמיד הגיע אליהם בעת החיבור". התקלה באפליקציות של פייסבוק החלה אתמול סמוך לשעה 18:30. בהמשך הערב דווח גם על תקלות בשירותים של חברות אחרות, בהן טוויטר, גוגל, אמזון, טלגרם, טיקטוק, זום, נטפליקס ואחרות. לדברי שפיר, ייתכן שמדובר בנזק היקפי: העומס שנוצר על התשתיות של הרשת בעקבות קריסת פייסבוק גרם לאיטיות גם בשירותים אחרים. במקביל, מניית פייסבוק צנחה על רקע תקלת הענק וחשיפת זהותה של העובדת לשעבר שהדליפה את מסמכי החברה לוול סטריט ג'ורנל ולקונגרס. ירידות נרשמו גם בשערי טוויטר, גוגל, אמזון ואפל.
4 צפייה בגלריה
אישה מניו יורק בודקת בפלאפון את חשבון האינסטגרם שלה בזמן התקלה
אישה מניו יורק בודקת בפלאפון את חשבון האינסטגרם שלה בזמן התקלה
משהו שבור באינסטגרם
(צילום: AFP )
4 צפייה בגלריה
תקלה בפייסבוק
תקלה בפייסבוק
תמונת מצב ב-Downdetector, אמש
(צילום מסך)
תומר לוי, מנכ"ל הסטארט-אפ הישראלי Logz.io, אמר הבוקר: "ככל הנראה התקלה נבעה מכך שמישהו או קבוצה מסוימת עשו טעות קונפיגורציה - עדכנו פרמטרים בצורה לא נכונה. העדכונים נעשים באמצעות קוד שמשפיע על הרבה חלקים בבת אחת, והייתה טעות בחתיכת קוד. ככל הנראה מדובר בשגיאה, טעות אנוש שלא נבדקה מספיק טוב. מדהים איך חברה אחת יכולה להשפיע על העולם, ואיך בסוף מדובר בקבוצה קטנה, עד כדי בן אדם אחד. אני לא מקנא באותו אדם, לא מקנא בכל המהנדסים שעבדו שעות ארוכות כדי לפתור את הבעיה".
בקבוצות שונות ברשת הושמעו אמש הערכות כי ייתכן ומדובר במתקפת סייבר, שבאה בתגובה לחשיפה של פרנסס האוגן, עובדת פייסבוק לשעבר, על מדיניות החברה. עם זאת, שני עובדים בצוות האבטחה של פייסבוק אמרו בעילום שם לניו יורק טיימס שלא מדובר בתרחיש סביר, מכיוון שהטכנולוגיה שמאחורי האפליקציות אינה זהה ופריצה לאחת מהן לא אמורה להשפיע על האחרות. מומחי סייבר אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי ככל הנראה מדובר בטעות בהגדרות תצורה וסביר להניח שזוהי טעות אנוש, אם כי אי אפשר לפסול לחלוטין את האפשרות שמדובר בחבלה מכוונת של עובד - אולי בעקבות החשיפה של האוגן.
שירה פרנקל, כתבת הטכנולוגיה של הניו יורק טיימס, צייצה אמש: "דיברתי כרגע בטלפון עם מישהו שעובד בפייסבוק והוא תיאר כיצד עובדים לא הצליחו להיכנס הבוקר לבניינים על מנת לבחון את היקף התקלה בגלל שהתגים שלהם לא איפשרו להם לעבור בשער". בטיימס דווח כי מרכז האבטחה העולמי של פייסבוק שלח מזכר שבו מצוינת הערכה שהנפילה של רשת פייסבוק מהווה "סיכון גבוה לאנשים, סיכון בינוני לנכסים וסיכון גבוה למוניטין של פייסבוק". במזכר צוין עוד כי קבוצה של עובדי פייסבוק הוזעקו למרכז המחשבים של פייסבוק בסנטה קלרה, קליפורניה, כדי לנסות לבצע "איתחול ידני" לשרתים של החברה. יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, שמנהל את מרחב IL. ושרתי ה-DNS שלו, מסר: "התקלה של פייסבוק היא חלום הבלהות של כל מי שמנהל שירות אינטרנטי וקריאת השכמה לציבור שלא לבסס פעילותו על נוכחות בפלטפורמות בלבד אלא לגוון את הכלים לתקשורת בין אישית ועסקית. התקלה הזו, בין אם היא תוצאה של מתקפה ובין אם טעות אנוש, היא חלום הבלהות של כל מי שמנהל שירות אינטרנטי".
לדבריו, ה-DNS משמש כ״ספר הטלפונים של האינטרנט" והוא חייב להיות זמין כל הזמן. "המשמעות של התקלה היא חסימה מוחלטת של השימוש בשם המתחם Facebook.com, לרבות באפליקציות סלולר שאף הן מתבססות על ה-DNS. הנפגעים, מעבר כמובן לקבוצת פייסבוק עצמה, הם משתמשים פרטיים ועסקיים בשירותי הפלטפורמות פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ".
4 צפייה בגלריה
פייסבוק וואטסאפ ואינסטגרם
פייסבוק וואטסאפ ואינסטגרם
פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם
(צילום: shutterstock)
ד"ר מייק דהאן, מומחה לטכנולוגיה וחברה ומרצה במחלקה לתקשורת ומנהל ומדיניות ציבורית במכללה האקדמית ספיר, אמר: "התקלה העולמית מוכיחה כי יש צורך לפרק את המונופול של פייסבוק ולהטיל רגולציות על החברה. התקלה מציפה את השעבוד ואת העוצמה של פייסבוק וכן, מושכת עוד תשומת לב לחברה, שהיא לא צריכה כרגע".
כצפוי, הרשת סוערת בעקבות התקלה. בהיעדר יכולת להגיב בפייסבוק או בוואטסאפ, התגובות מתרכזות בטוויטר. רבים מהמשתמשים מביעים קורת רוח על קריסת רשתות פייסבוק ומברכים את המוני משתמשי פייסבוק שנאלצים להשתמש בטוויטר. שימו לב גם למגה-שרשור המשעשע שנפתח על-ידי טוויטר וזכה לתגובות מוואטסאפ, אינסטגרם, רדיט, מקדונלדס, סניקרס ומותגים נוספים.




פורסם לראשונה: 19:06, 04.10.21