"אנחנו נמצאים ברגע של אבולוציה, כשחושבים על מערכת היחסים בין דאטה וחדשנות", אמר היום קית' אנרייט, סמנכ"ל הפרטיות של גוגל בשיחה עם עיתונאים ישראלים שנערכה במשרדי החברה בתל-אביב. "לפני עשר שנים, הייתה נטיה של כל החברות לאסוף כמה שיותר מידע, בהנחה שזה יאפשר להן לתת שירותים שאף אחד לא צפה קודם, וכולנו אכן נהנינו מהיתרונות של זה. אבל בעשור האחרון, טכנולוגיות שמאפשרות יותר פונקציונליות עם איסוף פחות מידע הלכו והתפתחו, ולצד זאת, עלתה הדרישה מחברות לאסוף מידע רק למטרות מסוימות, שמשתמשים יכולים להבין".

עוד בנושא:

"אנחנו בוחנים איך אפשר לספק כלים אפילו יותר עוצמתיים עם איסוף פחות דאטה", אמר אנרייט. "אם מסתכלים על Federated learning (אלגוריתם שמשתמש במכשירי קצה ששומרים מידע מקומי), אנחנו רוצים לתת יותר מידע רלוונטי, כשעיבוד הנתונים נעשה על המכשיר, ומינימום מידע נשלח לענן. אנחנו מנסים ליצור עתיד שיאפשר פחות ניטור של משתמשים, עם מוניטיזציה מתמשכת למפרסמים. כך שהאינטרנט עדיין יישאר חינם ומגוון".
2 צפייה בגלריה
קית' אנרייט, סמנכ"ל הפרטיות של גוגל
קית' אנרייט, סמנכ"ל הפרטיות של גוגל
קית' אנרייט, סמנכ"ל הפרטיות של גוגל
(צילום: Google)
לדברי אנרייט, "האירועים בשנים האחרונים הביאו לכמות עצומה של חרדה ודאגה לגבי תפקיד הטכנולוגיה בחיי בני אדם, וההשפעה שלה על החברה. יש גם סנטימנט של ציניות לגבי חברות טכנולוגיה. אנחנו וכל חברה בגודל שלנו צריכים לשים לב לזה. אנחנו צריכים להשתפר, כי אנחנו חלק גדול מהחיים של מיליארדי אנשים בעולם. ואם יש צעד מוטעה של חברה משמעותית אחרת, כל האקוסיסטם צריכה לספק תשובות".
> Roei Hahn:
אנרייט התייחס בשיחה לחששות שעולים בעקבות ביטול פסיקת "רו נגד וויד" בארה"ב, לפיהן מדינות עשויות להעביר כעת חוקים כדי לדרוש מגוגל מידע על נשים שמעוניינות לבצע הפלה. לדבריו, "אנחנו ממשיכים לבחון ולהבין את ההשלכות של פסיקת העליון. בראיה היסטורית, עמדנו בדרישות חוקיות בארה"ב ובעולם, אבל גם התנגדנו לבקשות רבות שהיו מוגזמות. אנחנו מחויבים לקידום שקיפות כך שמשתמשים יוכלו לפעול אם הממשלה שלהם מבקשת יותר מדי, והיינו החברה הראשונה שהציגה דו"חות שקיפות, בהם הראנו את מספר הבקשות למידע שקיבלנו ואיך טיפלנו בהן. אני לא רוצה להיכנס לספקולציות מה גופי האכיפה יעשו. אני יכול לדבר רק על זה שאנחנו מחויבים להגן על המשתמשים שלנו. אני לא צופה שנקבל בקשות כאלה, ואם כן, ננסה להתנגד וניתן רק מידע שאנחנו מחויבים לו באופן ספציפי מבחינה חוקית".
בהקשר למתח הקיים לעתים בין הרצון לפרטיות לבין הצורך בדאטה כדי להעניק שירות מסוים, אנרייט סיפק דוגמה למקרה בו לא נדרש מידע רב יותר כדי לתת שירות פונקציונלי: "עם פרוץ מגיפת הקורונה, הרבה רשויות רצו מידע על מיקום כדי לאתר מגעים. אבל הרבה משתמשים לא משתפים איתנו מיקום, וניסיתי לגרום להם להבין שאין כאן רמת מהימנות שאפשר להשתמש בה לצורך כך. בהמשך הבנו שאפשר להשתמש בסיגנלים של בלוטות' כדי לראות סמיכות, בין מישהו חיובי לקורונה לאנשים נוספים. עבדנו עם אפל ויצרנו מערכת כזו שמתבססת על עיבוד במכשיר. חלק מהממשלות לא הסכימו לגישה הזו. אנחנו מאמינים שאם יותר רשויות היו מאמצות את זה, היינו רואים את היתרונות".
לשאלת ynet איך הוא צופה שרפורמת "חוק השווקים הדיגיטליים" האירופאית שמגבילה בין היתר את המידע ששירותים רשאים לאסוף על משתמשים, תשנה את פרקטיקות הפרטיות של גוגל והאם הדבר צפוי להשפיע גם מחוץ לאירופה, אנרייט אמר כי "העולם הופך ליותר ויותר מחובר. אירופה היא קטליזטור משמעותי לשינוי בחוקים על הגנת דאטה בחמש השנים האחרונות. ה-GDPR ב-2018 שינה את השיחה, וסיפק מסגרת עבודה שכל אומה בעולם הסתכלה עליה. לגבי החקיקה החדשה, אנחנו מנסים לספק את ההגנות הטובות ביותר למשתמשים שלנו בכל העולם, והיינו רוצים שהשירותים יפעלו אותו דבר, ללא קשר להיכן המשתמש גר. אבל אנחנו צריכים לעמוד בחוקים, והדרישות של חוק השווקים הדיגיטליים סביב הסכמה לשיתוף דאטה במוצרים שונים ידרוש מאיתנו לבחון חלק מהדרכים בהן המוצרים שלנו פועלים, ולהכניס שינויים כדי לעמוד בו". עוד אמר אנרייט כי אם משתמשים ידרשו לאשר כל שיתוף מידע, הדבר עלול לגרום לעייפות מרוב קבלת החלטות.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית גוגל אפליקציה
אפליקציית גוגל אפליקציה
אפליקציית גוגל אפליקציה
(צילום: shutterstock)
אנרייט התייחס גם לרצון של גוגל להפסיק להשתמש בקוקיז צד שלישי בדפדפן כרום, שנתפס כשנוי במחלוקת, ולהחליף אותן ב"privacy sandbox" ואמר כי "אנחנו רוצים לשתף פעולה עם האקוסיסטם כדי להבין איך לעשות גרסה פרטית יותר של האינטרנט. זה מצריך טכנולוגיות מדידה ומוניטיזציה. כשהודענו את זה, היו כאלה שחששו שאנחנו פועלים מהר מדי ונשבש את כל האקוסיסטם. אחרים טענו שאנחנו לא זזים מהר מספיק. אנחנו ממשיכים לעבוד על לוח הזמנים עם רגולטורים בתחום התחרות". כשנשאל על השינוי של אפל במדיניות הניטור שגרם להפסדים כספיים גדולים של "מטא", אמר כי "בכל פעם ששחקן גדול זז מהר ומשבש אקוסיסטם זה ברור שצריך לעשות את זה בזהירות ובתיאום עם רגולטורים והאקוסיסטם".
לשאלת ynet מה עמדתו לגבי הטענות לפיהן ווב 3, גרסאת אינטרנט עתידית מבוססת בלוקצ'יין, תציע יותר פרטיות למשתמשים, אמר כי "כשאני שומע משהו על ווב 3, ובלוקצ'יין, אני קודם כל רוצה לעצור ולהגדיר את התנאים שלי כי אני מרגיש שהרבה מהשיחות האלה הפכו לנרחבות כל כך, שקשה להבין את הספציפיות, ובדיוק על מה אנשים מדברים. אני חושב שיש הזדמנות משמעותית לשיפור הפרטיות באופן שמזכיר את הווב3, למשל כשנשענים על מכשירים אינדיבידואליים שבשליטת המשתמשים ולא בשליטת חברות פרטיות, והפחתת הצורך בשיתוף מידע אישי מהמכשיר".