העיר ניו יורק תובעת את הרשתות החברתיות הגדולות בגין "האצת משבר בריאות הנפש של בני נוער בעיר וברחבי המדינה". התביעה התקדימית הוגשה כדי לחייב את טיקטוק, אינסטגרם, פייסבוק, סנאפצ'ט ויוטיוב "לקחת אחריות על השפעתם המזיקה על בריאותם הנפשית של ילדים", הצהיר ראש העיר, אריק אדמס. ניו יורק היא העיר האמריקאית הגדולה הראשונה בעולם שנוקטת צעדים משפטים בסדר גודל כזה נגד ענקיות הטק ו"קוראת תיגר על הסכנה של מדיה חברתית בצורה ברורה וישירה, בדיוק כמו טבק ורובים", אמר ראש העיר.
3 צפייה בגלריה
רשתות חברתיות
רשתות חברתיות
רשתות חברתיות. "השפעה מזיקה"
(צילום: Tada Images / Shutterstock)
ניו יורק טוענת כי הפלטפורמות אחראיות לעלייה בבעיות בריאות הנפש בקרב צעירים, כולל דיכאון, פגיעה עצמית וניסיונות התאבדות. סוגיות אלה, נכתב בתביעה, מטילות "עומס רב על ערים, מחוזות בתי ספר ומערכות בתי חולים ציבוריות המספקות שירותי בריאות נפש לנוער". לפי התביעה, העיצוב של הפלטפורמות מנצל לרעה את בריאות הנפש של משתמשים צעירים והן עולות לעיר מדי שנה 100 מיליון דולר בתוכניות בריאות ושירותים נלווים. העיר טוענת כי השקיעה משאבים משמעותיים בטיפול בבעיות נפשיות בקרב צעירים ותובעת מהחברות להחזיר את ההשקעה, בנוסף לשכר טרחה כמובן.
לפי כתב התביעה, שהוגש דווקא לבית המשפט העליון בקליפורניה, החברות עיצבו בכוונה את הפלטפורמות שלהן כדי לעשות מניפולציות, לתמרן ולגרום דווקא לילדים ובני נוער להתמכר ליישומי מדיה חברתית. התביעה מביאה כדוגמה את השימוש באלגוריתמים ליצירת עדכונים השומרים על משתמשים בפלטפורמות זמן רב יותר ומעודדים שימוש כפייתי. בעיריית ניו יורק הסבירו שהתביעה הוגשה דווקא בלוס אנג'לס מכיוון שבהמשך היא מקווה להצטרף לכמה בקשות דומות שכבר תלויות ועומדות בבית המשפט בעיר.
ריפרש
המלחמה על ההייטק / עם ליעד אגמון
47:31
התביעה מגיעה זמן קצר לאחר שראשי פלטפורמות המדיה החברתית התמודדו עם שאלות קשות מצד מחוקקים במהלך הדיונים האחרונים בקונגרס על האופן שבו הפלטפורמות שלהם עשויות להפנות משתמשים צעירים יותר - ובמיוחד נערות מתבגרות - לתוכן מזיק, הפוגע בבריאות הנפשית ובדימוי הגוף שלהם.

החברות הודפות את הטענות

חברות הטק שללו את הטענות שהועלו בכתב התביעה. מטא, הבעלים של פייסבוק ואינסגרם, מסרה כי החברה "פועלת לשמור על בטיחות הצעירים כבר עשור ותמשיך לעבוד על כך. אנחנו רוצים שלבני נוער יהיו חוויות מקוונות בטוחות שמתאימות לגיל, ויש לנו למעלה מ-30 כלים ותכונות לתמוך בהם ובהוריהם. בילינו עשור בעבודה על הנושאים הללו וגיוס אנשים שהקדישו את הקריירה שלהם לשמירה על בטיחות ותמיכת צעירים באינטרנט".
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג, לינדה יאקרינו, שו זי צ'ו, אוון שפיגל וג'ייסון סיטרון בשימוע בסנאט
מארק צוקרברג, לינדה יאקרינו, שו זי צ'ו, אוון שפיגל וג'ייסון סיטרון בשימוע בסנאט
המנכ"לים של מטא, X, טיקטוק, סנאפ ודיסקורד בשימוע בסנאט
(צילום: Alex Wong / Getty Images)
גוגל, הבעלים של יוטיוב, מסרה כי הטענות "פשוט לא נכונות. לספק לצעירים חוויה בטוחה ובריאה יותר באינטרנט תמיד הייתה הליבה בעבודתנו. בשיתוף פעולה עם מומחי נוער, בריאות הנפש והורות, בנינו שירותים ומדיניות כדי לתת לצעירים חוויות המתאימות לגיל, ולהורים בקרות חזקות".
מטיקטוק נמסר כי לחברה "יש אמצעי הגנה מובילים בתעשייה כדי לתמוך ברווחתם של בני נוער, כולל תכונות הגבלת גיל, בקרת הורים, הגבלת זמן אוטומטית של 60 דקות למשתמשים מתחת לגיל 18 ועוד. אנחנו משתפים פעולה באופן קבוע עם מומחים כדי להבין את השיטות המומלצות, ונמשיך לפעול כדי לשמור על בטיחות הקהילה שלנו על ידי התמודדות עם אתגרים כלל תעשייתיים".
3 צפייה בגלריה
בחירות ל ראשות העיר ניו יורק אריק אדמס
בחירות ל ראשות העיר ניו יורק אריק אדמס
ראש העיר ניו יורק, אריק אדמס. תבע גם יצרניות רכב
(צילום: AFP)
בסנאפצ׳ט פרסמו הצהרה המנסה לבדל את האפליקציה משאר הרשתות החברתיות. "סנאפצ'ט תוכננה בכוונה להיות שונה מהמדיה החברתית המסורתית, תוך התמקדות בסיוע לסנאפצ'טים לתקשר עם החברים הקרובים שלהם. האפליקציה נפתחת ישירות למצלמה - במקום פיד של תוכן שמעודד גלילה פסיבית - ואין אפשרות לייק פומבי מסורתי או תגובות. למרות שתמיד תהיה לנו עוד עבודה לעשות, אנחנו מרגישים טוב לגבי התפקיד שסנאפצ׳ט ממלאת בסיוע לחברים קרובים להרגיש מחוברים, מאושרים ומוכנים להתמודד עם האתגרים הרבים של גיל ההתבגרות".
זאת לא הפעם הראשונה שניו יורק פועלת נגד חברות מסחריות בבית המשפט בטענה על פגיעה בציבור. רק לאחרונה תבעה את חברות הרכב יונאדי וקיה על כך ש"קל לגנוב את המכוניות שלהן" והן יוצרות רשלנות וגרימת מטרד ציבורי.
לא כולם מברכים על הגישה. "במקום לעשות מאמץ בתום לב לעסוק בפתרונות אמיתיים ומידיים, כל מה שראש העיר אדמס עושה הוא ליצור הסחת דעת על ידי הצטרפות לתביעות מתמשכת ללא סוף באופק״, מסרו בהצהרה איגוד חברות הטק בעיר, Tech:NYC. "עבודה עם חברות טכנולוגיה בנתיב שיתופי ומוכוון תוצאות קדימה באמת תהפוך את ניו יורק לעיר מובילה במדינה, והצטרפות לתביעה זו משווה לפספוס הזדמנות עבור ראש העיר".