יש לכם טלפון סלולרי ישן? אתם עלולים לגלות שהוא לא עובד בחו"ל, עם סגירת רשתות הסלולר בדור 2 ובדור 3. בישראל זה ייקח עוד כמה שנים, אבל בארה"ב ובמדינות שונות באירופה זה כבר קורה עכשיו. מה שמציב בעיה לא פשוטה לבעלי מכשירי טלפון סלולרי מיושנים, כלומר לאחד מכל ארבעה בעלי טלפון נייד בישראל. מי רוצה להגיע לחו"ל ולגלות שהוא לא יכול להתחבר עם הטלפון שלו?

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

תהליך סגירת הרשתות המיושנות במדינות שונות בעולם נמצא כבר בעיצומו. בהולנד למשל, רשתות הסלולר Vodafone ו-Deutsche Telekom כבר סיימו את התהליך, סגרו את רשת דור 3 והשאירו את רשת דור 2. דבר דומה קורה גם בגרמניה. המשמעות היא, שבעלי טלפונים מיושנים לא יוכלו לגלוש בטלפון אלא להשתמש בו לשיחות בלבד. בארה"ב, החל מפברואר 2022 חברות הסלולר AT&T ולאחריה T-Mobile יסגרו את רשת דור 3 כליל, ובעלי טלפונים מיושנים לא יוכלו להתחבר כלל. באותה בעיה תיתקלו גם באוסטרליה ובמקומות נוספים. גם בישראל זה יקרה, אבל לפי החלטת משרד התקשורת רק בסוף 2025.
2 צפייה בגלריה
יש לכם סלולרי ישן? אולי הוא לא יפעל בחו"ל
יש לכם סלולרי ישן? אולי הוא לא יפעל בחו"ל
יש לכם סלולרי ישן? אולי הוא לא יפעל בחו"ל
(צילום: אביב מזרחי)
צריך כמובן לברך על ההתקדמות הטכנולוגית וסגירת רשתות מיושנות שמזהמות את המרחב הציבורי בקרינה מיותרת, אבל צריך גם לספק פיתרון לכל אלפי המשתמשים בישראל שעדיין מחזיקים בטלפונים המיושנים יחסית, בהם עובדי חברות שקיבלו את המכשיר מהמעסיק, בעלי טלפונים כשרים ועוד סיבות שגורמות למשתמשים לדבוק בדור 2 או 3 ולא לרכוש טלפון 5G יוקרתי באלפי שקלים. בין השאר מדובר במכשירי שיאומי ישנים, מכשירי אייפון 6 ומטה ושורה ארוכה של מכשירי סמסונג מדורות קודמים, שעדיין נמצאים בשימוש.
מתברר שיש פתרון לבעיה, והוא מבוסס על טכנולוגיה שמכונה VoLTE. הטכנולוגיה הזו מאפשרת לקיים שיחות קוליות (Voice) על גבי רשת דיגיטלית מדור 4 (LTE) ואיכות השיחה אפילו עולה על זו של שיחות לא דיגיטליות. לא רבים יודעים זאת, אבל גם מכשירים מתקדמים יחסית, כשהם נדרשים לבצע שיחה קולית, מתחברים כיום לרשתות המיושנות מדור 3 ומטה. בהיעדר רשתות כאלה, הפיתרון טמון רק ב-VoLTE. אם אתם יוצאים לחו"ל עם טלפון ישן, כדאי לבדוק אם יפעל במדינת היעד ואם המפעילה הסלולרית שלכם כבר הטמיעה את טכנולוגיית VoLTE והגיעה להסכמים על שימוש בטכנולוגיה הזו עם המפעילות הסלולריות במדינת היעד.
2 צפייה בגלריה
אנטה סלולרית
אנטה סלולרית
אנטה סלולרית. סוגרים רשתות דור 2 ודור 3
(צילום: shutterstock)
משרד התקשורת מעודד את המפעילות הסלולריות בישראל להיערך לתמיכה בטכנולוגיה הזו, כך שעם סגירת הרשתות הישנות מרבית השיחות בישראל יתקיימו ב-VoLTE. פרטנר הרימה את הכפפה ראשונה ב-2017 והתחילה לשווק שיחות קוליות בטכנולוגיית VoLTE. אחריה הצטרפו גם סלקום ופלאפון שהטמיעו את טכנולוגיית VoLTE בליבת הרשת. כל זה משפר את איכות השיחות בארץ, אבל לא פותר את הבעיה כשיוצאים למדינות שסגרו רשתות מיושנות.
עכשיו חתמה פלאפון על הסכמים עם מפעילות הסלולר בארה"ב, שיאפשרו למשתמשי פלאפון להשתמש בשירותי VoLTE בארה"ב אחרי סגירת רשתות דור 3 שם. בפרטנר אומרים שבקרוב גם הם ישיקו גישה לשירותי VoLTE בארה"ב. בסלקום אומרים כי החברה הטמיעה את ה-Volte במערכותיה והיא בתהליכי יישום עם מספר מפעילים בינלאומיים.
דרור בהט, סמנכ"ל שיווק פלאפון, yes ובזק בינלאומי, אומר: "חברות הסלולר נדרשות לספק קליטה סלולרית ללקוחותיהן המחזיקים מגוון מכשירים בישראל וגם כמובן בעולם. בפלאפון הצבנו כיעד אסטרטגי לדאוג להמשך אספקת קליטה וגלישה למכשירי דור 3 לצד פריסה רחבה ביותר לגלישה במהירות שיא באמצעות דור 5. אנו מצרפים כל העת מדינות חדשה לרשימת היעדים בהם ניתן ליהנות מדור 5 בחו"ל, ללא תוספת תשלום".