אין גבול לחוצפה: חתן פרס נובל לכימיה ופרס ישראל, פרופ' אהרון צ'חנובר, הפך בשבועות האחרונים לפרזנטור בעל-כורחו של פרסומות לקידום מוצרים לאין-אונות. צ'חנובר בן ה-76 מוצף לאחרונה בפניות מאנשים הטוענים כי שילמו ממיטב כספם על תרופה נגד אין-אונות שתמונתו וסרטוני וידאו שלו מקדמים בפייסבוק - ולא קיבלו אותה.
3 צפייה בגלריה
פרופ' אהרון צ'חנובר
פרופ' אהרון צ'חנובר
פרופ' אהרון צ'חנובר
(צילום: יותם רונן)
לצ'חנובר המופתע, שהוא גם רופא בהכשרתו, לקח זמן להבין שמישהו החליט להשתמש בשמו ובתמונותיו כדי לקדם מכירת תחליפי ויאגרה ברשת החברתית, ואף יצר לשם כך סרטוני פייק-וידאו - ככל הנראה באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית. הוא פנה לאיגוד האינטרנט הישראלי בבקשה לסייע לו להסיר את הפרסומות הזדוניות. האיגוד אכן פנה לרשת החברתית ולחברת האם שלה, מטא, בדרישה להסיר את המודעות המטעות, אך לחברה לקח זמן רב להגיב - רק חלק מהפרסומים הוסר מהרשת, וגם זאת רק לאחר מספר שבועות. מיד לאחר ההסרה פורסמו מחדש בפייסבוק תמונות וסרטונים דומים.
3 צפייה בגלריה
הפרסומת עם דמותו של צ'חנובר
הפרסומת עם דמותו של צ'חנובר
הפרסומת עם דמותו של צ'חנובר
(מתוך פייסבוק)
פרופ' צ'חנובר: "קבוצת נוכלים גנבה את זהותי ומפיצה את תמונתי על מוצרי אין-אונות. כמובן שאיני עוסק בנושא ושמדובר בעקיצה: אנשים משלמים כסף לקבוצה הזאת, הם לא מקבלים מוצרים, כספם נגנב, ולי אין שום קשר לזה. חשוב להזהיר אנשים שלא יוציאו על כך את כספם, כי הם לא יראו שום תמורה. קשירת שמי לנושא היא גניבת דעת".
צ'חנובר מספר כי בתחילה פנו אליו חברים והפנו את תשומת ליבו לנושא, ואחר-כך גם אנשים שבקשו הסברים על המוצר. אחרים "התלוננו בנימוס בהכירם את שמי" על כך ששילמו ולא קיבלו את המוצר. "היו גם מכרים ששאלו אם החלפתי תחום עיסוק. בהתחלה חשבתי שזה קוריוז מצחיק, אבל כשזרם הפונים גבר הבנתי שיש כאן בעיה, שמעבר לפגיעה בשמי הטוב היא מעשה רמייה ממש. אני מבין שיש כאן גם גניבת כספים בהיקף רחב. פניתי בנושא לרשות הסייבר ואני מתכוון להתלונן גם במשטרה".
ריפרש
בין הטיות להזיות: הצד האפל של הבינה המלאכותית / עם רוית דותן
52:28
פרופ' צ'חנובר הביע כעס על חברת מטא, שפייסבוק נמצאת בבעלותה, שלדבריו לא עשתה מספיק כדי למנוע את הפגיעה בשמו הטוב ובציבור הרחב. "בעלי פייסבוק שותפים כאן לדבר רמייה – הם חייבים לדאוג מייד להסרת פרסומים כאלו מהרשת. לא מדובר כאן על חופש דיבור, מדובר בגניבה - לא רק גניבת דמות ודעת, אלא גניבת כסף ממש של אנשים ישרים. זו דוגמה קיצונית לכך שהטכנולוגיה דורשת התערבות ורגולציה מצד המחוקקים. מדינה אמורה להגן על אזרחיה ברשת, כמו שהיא מגינה עליהם בדרכים.
"אני באמת לא מבין את פייסבוק – פונה אליהם ארגון רשמי, איגוד האינטרנט הישראלי, מציג תלונה המגובה בעובדות, ובמשך זמן רב הם לא טורחים אפילו להגיב. אין לי ספק שאני לא היחיד. אפשר להודיע לפייסבוק: אם אתם לא מתנהגים כמו חברה הגונה – אין לכם מקום כאן".
"בכלל", הוסיף צ'חנובר, "אני קורא לאנשים להיות תמיד ספקנים – אם היו מחפשים בוויקיפדיה היו מגלים שאני עוסק בכלל בחקר הסרטן, ושהסגנון של הפרסומות הוא עילג. צריך גם להניח, שחתני פרס נובל, בכל זאת, יש להם קצת כבוד עצמי והם לא עוסקים בקידום מוצרים באינטרנט באופן עילג ובלשון עילגת, על אף חשיבותו של נושא האין-אונות".
3 צפייה בגלריה
הפרסומת עם דמותו של צ'חנובר
הפרסומת עם דמותו של צ'חנובר
הפרסומת עם דמותו של צ'חנובר
(מתוך פייסבוק)
באיגוד האינטרנט הישראלי מסבירים כי רוב דפי הפייסבוק המשמשים להפעלת המודעות הזדוניות עם דמותו של פרופ' צ'חנובר הם חשבונות פרוצים, ששימשו במקור למטרות לגיטימיות. "מי שמפעיל אותם עובר שלוש עבירות פליליות: פריצה, שימוש לא מורשה בזהות של אדם, ומניפולציה טכנולוגית למטרות הונאה. נראה שגם האתרים המקושרים למודעות בפייסבוק, אליהם מפנים כדי לרכוש את המוצר, הם חלק מההונאה".

"מטא לא עושה מספיק"

"פנינו לפייסבוק לפני למעלה מחודש בערוץ הדיווח הרשמי שאנחנו מנהלים מולם", מספר יונתן בן חורין, מנהל קו הסיוע לאינטרנט בטוח באיגוד האינטרנט הישראלי, "בשש הזדמנויות שונות, בבקשות להסיר את המודעות הללו. בכל פעם צירפנו מודעות חדשות העושות שימוש פסול בזהותו של פרופ' צ'חנובר. לצערנו לקח יותר מדי זמן עד שהם הסירו את המודעות המזויפות, וגם זה באופן חלקי בלבד".
בן חורין מסכם כי "המקרה הזה מוכיח עד כמה חשוב להיות זהירים וספקנים כשנחשפים למודעות פרסומיות שונות ברשתות החברתיות. במיוחד אם מדובר בהצעות קורצות עם מחירים יוצאי דופן, או בהבטחות לתכשירים מחוללי פלאים. לרוב מדובר בניסיונות הונאה או עוקצים, שמטרתם גזילת פרטי אשראי וכספים של צרכנים תמימים. לצערנו חברת מטא מודעת לתופעה הפוגענית הזאת ולא עושה מספיק כדי לטפל בה כאן בישראל".
ממטא, החברה האם של פייסבוק, נמסר בתגובה: "אנחנו מחויבים לשמירה על היושרה של השירותים שלנו, ומקדישים משאבים משמעותיים - כמו גם כלים ואמצעים טכנולוגיים - כדי להגן על הקהילה שלנו מחשבונות מזוייפים והתנהגות לא-אותנטית, שמהווים אתגר באופן גורף בכל רשת האינטרנט ולא רק עבור הפלטפורמות החברתיות. לינקים שהובאו לידיעתנו – הוסרו".