מי אמר שהתפוח נופל רחוק מן העץ: פיבי גייטס בת ה-23, בתו של מייסד מיקרוסופט ביל גייטס, וחברתה ללימודים באוניברסיטת סטנפורד סופיה קיאני, הצליחו לגייס 30 מיליון דולר לסטארט-אפ שהקימו בחדר שלהן במעונות הסטודנטים.
סבב המימון החדש נעשה לפי שווי חברה של 180 מיליון דולר. ביל גייטס עצמו, אם שאלתם, אינו בין המשקיעים, וגם לא רעייתו לשעבר, מלינדה פרנץ'-גייטס.
ניסיון להילחם בבעיה צרכנית
פיבי, שהיא בתם הצעירה של השניים, פיתחה יחד עם קיאני פלטפורמת קניות בגדי יד שנייה בשם "פייה" (Phia, שילוב של שמותיהן הפרטיים), המבוססת על בינה מלאכותית.
פייה, שמשרדיה ממוקמים כיום ליד "יוניון סקוור" במנהטן, מונה 12 עובדים. היא הושקה באפריל האחרון, הפכה במהירות למוקד עניין ברשתות החברתיות, ומשכה את תשומת ליבם של משקיעים כמו היילי ביבר, כריס ג'אנר, שריל סנדברג (סמנכ"לית התפעול לשעבר של מטא), ועוד.
שתי הסטודנטיות-לשעבר החלו להתנסות בבינה מלאכותית גנרטיבית במהלך קורס בסטנפורד, שעודד את הסטודנטים לבחון יישומים מעשיים בטכנולוגיה. על-פי "סן פרנסיסקו כרוניקל" הן שקלו בתחילה לפתח בכלל טמפון מבוסס בלוטות'.
לבסוף, הן החליטו לטפל בבעיה שחלקו עם בנות גילן כצרכניות: המחירים הלא-עקביים וחוסר השקיפות שמאפיינים חלק גדול מאתרי הקניות ליד שנייה. בזכות הפיתוח הראשוני, השתיים זכו למענק של 250 אלף דולר מתוכנית היזמות החברתית של סטנפורד, שאפשר להן להתמסר לפרויקט במשרה מלאה ולבסוף לעבור לניו-יורק.
בראיון למגזין האופנה ELLE סיפרה גייטס, שכאשר העלתה את הרעיון לראשונה בפני הוריה, הם יעצו לה להמשיך בלימודים ולנהל את העסק בשלב ראשון רק כפרויקט צדדי. היא קיבלה את עצתם, אך את השנה השלישית שלה עשתה כבר בניו-יורק, בלימודי ערב בשלוחה המקומית של סטנפורד.
את התואר שלה בביולוגיה סיימה גייטס לפני שנה ורק אז החלה להקדיש את כל זמנה לסטארט-אפ החדש. גייטס האב, כידוע, נהג אחרת לפני 50 שנה בדיוק, ב-1975, כשנטש את אוניברסיטת הרווארד באמצע הלימודים כדי להקים את מיקרוסופט. לעומת זאת, קיאני, שותפתה של גייטס לסטארט-אפ, הקפיאה זמנית את לימודי התואר שלה, לדבריה "כדי ללמוד כמה שיותר מהר על התעשייה שבה נפעל".
יועצת קניות חכמה
פייה זמינה הן כאפליקציה עצמאית והן כתוסף לדפדפן, והגיעה לכ-750 אלף הורדות בתוך שמונה חודשים. היא מתיימרת להיות תיקון ל"חוויית קניות משובשת", שבה הלקוחות "מבזבזים זמן בחיפוש אחר מבצעים או פריטים מסויימים המתאימים להם".
מנוע החיפוש מבוסס ה-AI של החברה הצעירה משווה מחירים בין יותר מ-150 פלטפורמות למכירות מוצרי יד שנייה, כולל מעל 350 מיליון פריטים, מקפיץ מבצעים בזמן אמת, ממליץ וגם מעריך עבור הקונה אם עלות הפריטים גבוהה או הוגנת.
פייה, לדברי שתי המייסדות, משמשת היום כיועצת קניות: "אנחנו אומרים לך 'אל תקנה את המוצר הזה, זו החלטה רעה", או "כן, קנה את זה - המחיר סביר, יש לו ביקורות טובות, והוא ישמור על ערכו לאורך זמן". גייטס הצעירה נהנית כיום מחצי מיליון עוקבים באינסטגרם ומ-271 אלף בטיקטוק, ויחד עם קיאני הן מנחות פודקאסט פופולרי בשם The Burnouts, שמגויס גם הוא לקידום העסק המתפתח.
בעידוד לקניות יד שנייה רואה גייטס ערך עקרוני: "לא צריך לקנות בגדים חדשים", היא אומרת, "יש מספיק בגדים על הכוכב הזה לששת הדורות הבאים. העלייה באופנת יד שנייה היא ממש מרגשת. אנחנו פשוט צריכים להקל על הצרכנים". יחד עם שותפתה היא שואפת לבנות עוזר קניות מבוסס בינה מלאכותית, שיכול לצפות את צרכי המשתמשים ולספק המלצות מותאמות אישית.
"אנחנו בונים מוצר שכל-כך רצינו כשהיינו בקולג' ולא היה קיים", אמרה למגזין האופנה ווג. בראיון משותף לה ולקיאנו בכנס "טקראנץ' דיסראפט" סיפרה: "אנחנו היינו הבנות שמבזבזות שעות בקניות בין אתרים שונים של יד שנייה, כדי למצוא את העסקה הטובה ביותר ולהבין אם זה באמת פריט שטוב להוסיף לארון הבגדים שלנו.
"הרגשנו שיש פה תחום נרחב שלא מטופל, בדרך לסייע לאנשים לקנות מה שבאמת הם צריכים. כי אנחנו מבזבזים כל כך הרבה כסף שהולך לזבל. אז חשבנו באמת איך נוכל להנגיש את זה לכולם, כשאנחנו יודעות שחברות גדולות יכולות לדרוס אותנו עם תקציבי הפרסום שלהן".
האם נעזרה בעצות טובות מההורים? "אף אחד לא ייתן לך עצה טובה יותר מהלקוחות שלך", אמרה גייטס; "אז למרות שאני חושבת שאבא שלי הוא גאון, הוא לא הקונה האופייני של פייה, נכון? הוא לא מחפש את העסקה הכי טובה בין אתרים שונים ומשווה בין רשימת המשאלות שלו לעלות של חופשת האביב הקרובה".
ומהו החלום לטווח רחוק? גייטס הצעירה מקווה שהסטארט-אפ הנוכחי יהיה מוצלח מספיק כדי שתוכל להשקיע בדברים שחשובים לה. "זה מגוחך כמה מעט נשים מנהיגות יש לנו", אמרה ל-ELLE.
"רק שני אחוזים מהמימון של קרנות הון סיכון הולכים לחברות בניהול נשים. זה פלילי. אני רוצה ליצור את העולם שבו אני רוצה לחיות. אז התקווה שלי היא ש'פייה' תצליח מאוד ואז אוכל להשקיע יותר בנשים מייסדות; שהמספר הזה ישתנה ל-20 אחוז עוד לפני שיהיה לי ילד. זה ממש מניע אותי".








