ב-7 באוקטובר נחטף שלומי זיו, בן 40, מפסטיבל הנובה שבו עבד כסדרן. השבוע, יותר מארבעה חודשים אחרי החטיפה, משיקה משפחתו את "המשקפיים של שלומי" - משקפי מציאות מדומה (VR) שמדמים את המסיבה, החטיפה והשהות בשבי ברצועת עזה. הרעיון הוא לרתום את הטכנולוגיה כדי להפעיל לחץ על מנהיגי העולם ועל גופים כמו האו"ם והצלב האדום לקדם את השבת החטופים.
את המימון הראשוני לפרויקט סיפק מטה משפחות החטופים, אך בשביל להמשיך את הפיתוח שלהם נפתח קמפיין מימון המונים באתר Giveback, כאשר היעד הוא לגייס 180 אלף שקלים. "מטרת המשקפיים היא לעורר חוויה רגשית-גופנית של שש דקות, אשר תדמה את מה שחווים החטופים כבר כמה חודשים", נכתב בעמוד הפרויקט, "אנו משערים כי חוויה כזו תשפיע על עמדות המנהיגים באופן בלתי מודע, ותיצור הזדהות עמוקה אשר תביא לשחרור החטופים משבי חמאס, ותחזק את הלגיטימציה הבינלאומית של ישראל".
2 צפייה בגלריה
המשקפיים של שלומי
המשקפיים של שלומי
המשקפיים של שלומי. השבי מנקודת המבט של החטופים
(צילום: חברת אווריס, דניאל לנדאו)
ריפרש
המלחמה על ההייטק / עם ליעד אגמון
47:31
"הגענו להבנה שאנחנו צריכים למצוא דרכים נוספות להפעיל לחץ ולגרום לכך שתתקדם עסקה כדי שנוכל בעצם לקבל את האהובים שלנו בחזרה", סיפרה לאולפן ynet ליאת אריאל, בת דודתו של שלומי, "אני הצעתי את הרעיון ובשיתוף עם מטה החטופים, שעזר עם המימון הראשוני, חשבנו שאנחנו יכולים לייצר השפעה מאוד חזקה דרך מציאות מדומה, אם נוכל לייצר חוויה חזקה ועוצמתית של איך אני מרגישה כשאני רוקדת במסיבה ונהנית ואז פתאום יש צבע אדום ומחבלים מגיעים ואז אני מתחבאת ונחטפת ואני בשבי".
2 צפייה בגלריה
 מירן ושלומי זיו
 מירן ושלומי זיו
שלומי זיו עם אשתו מירן. 138 ימים בשבי
(צילום: אלבום פרטי)
הסרטונים הופקו ובוימו על ידי חברת AVRIS Technologies של דניאל לנדאו. עדויות של ניצולי הטבח סייעו ליצירת חוויה נאמנה למציאות. גם האוניברסיטה העברית עזרה בפיתוח המשקפיים. עם האנשים שכבר ניסו את "המשקפיים של שלומי" נמנים השרים בני גנץ וחילי טרופר וח"כ אביגדור ליברמן. מי שמעוניינים לנסות את המשקפיים בעצמם מוזמנים להגיע בשבת הקרובה בשעה 16:00 לכיכר החטופים בתל אביב. עם זאת, אריאל מזהירה כי מדובר בחוויה לא קלה: "חלק מהאנשים ממש הורידו את המשקפת, לא יכלו לשאת בזה".
לדברי אריאל, המשפחה לא קיבלה עד כה אות חיים משלומי, שנחטף לרצועת עזה לפני 138 ימים. "אנחנו כן יודעים על אנשים שניצלו מהטבח במסיבה שסיפרו ששלומי עזר להם בפינוי והרגיע אותם", היא מספרת. "אנחנו מניחים שהוא נחטף כשהוא היה עסוק בפינוי של החבר'ה הצעירים מהמסיבה". כעת מקווים במשפחה ש"המשקפיים של שלומי" יקרבו את חזרתו של יקירם הביתה.