אינטל השיקה הערב (יום ה') את מעבדי מטאור לייק החדשים שלה למחשבים ניידים תחת המיתוג Ultra Core. עוד הציגה החברה את מעבדיה החדשים למרכזי נתונים מסדרת Xeon. הליבות של המעבדים וכן שבב האצת הבינה מלאכותית החדש שלה פותחו בישראל. בנוסף, את מעבדי ה-Xeon מייצרים במפעל אינטל בקרית גת.
2 צפייה בגלריה
אינטל מטאור לייק Core Ultra gen 1
אינטל מטאור לייק Core Ultra gen 1
אינטל מטאור לייק Core Ultra gen 1
(צילום: אינטל)
המעבדים החדשים אינם חדשים, החברה כבר חשפה אותם עוד בספטמבר האחרון, אך ההשקה היא הזדמנות עבורה להזכיר שהיא סגרה לא מעט פערים מול התחרות AMD וגם באופן מפתיע אפל. האחרונה לא ממש מהווה תחרות בשוק המעבדים ל-PC, אך היא אחראית במידה רבה לעליית קרנם של מעבדי ARM - שבעבר שימשו רק ובעיקר בסמארטפונים וטאבלבטים - מה שהפך את מעבדי אינטל לפחות מעניינים בשנים האחרונות ובעיקר שכנע את שותפותיה ההיסטוריות של אינטל, מיקרוסופט ויצרניות המחשבים, לשקול מעבר לשימוש במעבדי ARM כמו אפל. מיקרוסופט הציגה גרסת ווינדוס ל-ARM והיצרניות החלו לייצר מחשבים עם מעבדים של קוואלקום. מיותר לציין שעבור אינטל היו אלו חדשות מרגיזות ומאיימות.
מעבדי ARM יודעים לעבוד עם צריכת חשמל נמוכה מאוד, כלומר הם חסכוניים, תכונה חשובה בעידן של מחשוב ענן ובינה מלאכותית, שני תחומים שבהם צריכת אנרגיה היא שם המשחק. מרכזי נתונים אחראים כיום לכשלושה אחוז מסך צריכת החשמל בעולם ועיבודי בינה מלאכותית צפויים להגדיל עוד את צריכת האנרגיה בעולם. לאינטל היה חשוב להדגים שגם היא יודעת להציג מעבדים חסכוניים כמו אלה של אפל. אם בעבר מעבדי ARM נחשבו לפחות חזקים מאלה של אינטל, אפל הוכיחה שאפשר לייצר מעבדי כאלה שיפעילו מחשבים ואפילו יכו את אלו של אינטל מבחינת עוצמת עיבוד וכאמור עם צריכת חשמל נמוכה יותר.
פט גלסינגר, מנכ''ל החברה, התגאה שמעבדי האולטרה קור החדשים יעילים יותר מה-M3 של אפל - מעבד הדגל האחרון של יצרנית המק והאייפון - אבל רק בעוצמה של 28 וואט. כלומר, מעבד של אינטל יאפשר ביצועים יותר טובים למחשב בצריכת חשמל בעוצמה הזו. זו התפלפלות טכנית, אך כזו שמאפשרת לאינטל לומר שהיא ניצחה את אפל מהבחינה הזו.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל אינטל פטריק גלסינגר
מנכ"ל אינטל פטריק גלסינגר
מנכ"ל אינטל פטריק גלסינגר
(צילום: GettyImages)
מנגנון השיווק של אינטל התמקד בשלושה אפיקים עיקריים כדי להחמיא לעצמה. הראשון הוא כמובן חיסכון בחשמל, השני הוא בינה מלאכותית - המעבדים החדשים כוללים מאיץ AI מובנה שמייעל את החישובים הקשורים ביכולות האלה. מדובר למשל בכל מה שקשור לטשטוש רקע במהלך שיחות זום או צילום, זיהוי קול בלי צורך בחיבור אינטרנט לענן או עריכת תמונות. השלישי הוא היכולות הגרפיות המשופרות שמאפשרות להריץ משחקים על מעבדים ללא צורך בהוספה של כרטיס גרפי חיצוני. כמובן שכאן המטרה היא אנבידיה שהפכה למובילת תחומי ה-AI והגרפיקה על חשבון אינטל.
האויבת השלישית של אינטל היא AMD. בעוד זו עדיין לא מצליחה להתמודד לגמרי בהצלחה מול הטכנולוגיה של אינטל, היא מצליחה להשיק מוצרים מתקדמים לפניה. כך למשל היא הציגה מעבד עם מאיץ AI כבר בשנה שעברה - הרבה לפני אינטל. זה לא שהמעבד שלה טוב יותר, אבל הוא היה כאן קודם וזה כבר משפיע על התפיסה שלה בעיני השוק.
המעבדים החדשים של אינטל הוצגו בשלוש רמות - קור אולטרה 5, 7 או 9. הם מיוצרים בגודל 7 ננומטר, הקטנים ביותר שאינטל הציגה עד כה. זה עדיין רחוק מאוד ממעבדי אפל או קוואלקום שגודלם 4 ננומטר, ובעתיד הקרוב אף 3 ננומטר, אבל עבור אינטל שהיתה תקועה במשך שנים על גודל 10 ננומטר זו באמת סיבה למסיבה. בסך הכל מדובר בחדשות טובות מאוד לחברה, ולראייה המשקיעים החמיאו למניה שלה והיא זינקה במסחר לאחר ההכרזה. בינתיים שותפות הייצור שלה יציידו כ-230 דגמי מחשבים ניידים במעבדים החדשים כך שיש סיכוי טוב שאחד הלפטופים הבאים שלכם יצויד בשבבים האלה.